Åre zoner

Moderator: Zonemakers

turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Åre zoner

Post by turftreken »

Efter att ha turfat igenom alla åre zoner så har jag ett par kommentarer. Först ett tack för de tre nya som kom igår. Hann med alla utom den som ligger i björnen men den tar jag imorgon eller på lördag ;)

För er som inte turfat i ett stort skidområde som åre så är det extremt svårt att orientera sig men samtidigt rejält utmanande. Hur som helst zonen årekutan ligger inte vid åreskutan utan strax nedanför kabinbanans toppstation. Jag fick bittert erfara det när jag halvvägs upp till skutan fick för mig att kolla på telefonen. För er som inte vet så ligger skutan en 30-45 min promenad rakt uppåt från kabinbanan. Nu ligger den i ett brant offpist nedfart ;)

Woolvalley ligger grymt bra nere vid dalstationen, samma sak gäller redhill även om den skulle må bra av att flyttas några meter uppåt eller nedåt då den idag ligger vid ett skyddsnät.

Crossroad är min favorit.. Den ser lätt ut men går bara att ta via en svart nedfart som är riktigt brant :)

Årecabin ligger schysst till i ena hörnet på torget. Åreriver också ok medan easttop är enkel att ta och ligger inte särskilt speciellt till.

Värt att notera är att easttop, åreriver och årecabin går att ta i ett åk, vilket kanske inte är så lyckat. Eller var det tänkt så?

Sedan saknar jag zoner i duved och tegefjäll för att få en komplett samling av zoner i hela liftsystemet.

I övrigt så måste sveriges vackraste zon varar åreskutan trots sin felplacering ;)

Sent from my LT15i using Tapatalk
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Åre zoner

Post by SunYour »

Tack för en föredömlig rapportering turftreken!

Jag har nu gjort lite justeringar. Självklart ska det ju vara både lätt och svårt att plocka zonerna.
Lite gps och kartskew på åreskutan måste det ha varit :)

Kanske dags för ett besök till Åre nästa år för egen okulärbesiktning också :)
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Åre zoner

Post by turftreken »

Kan rekommendera en okulärbesiktning nästa vinter. Tyvärr så kunde jag inte ta den nya "riktiga" åreskutan då alla högzonsliftar var stängda :-( Däremot så tog jag Björnen zonen och den ligger bra till även om den är enkel att ta :-)
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Åre zoner

Post by SunYour »

Årebjörnenområdet är för nybörjare :)
Ska till sälen nästa vecka, kanske är kidsen mogna för lite större backar till nästa år :)
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
linuseri

Re: Åre zoner

Post by linuseri »

Hej
Tänkte passa på att kompletterera med mina observationer angående zonerna i Åre

Arecabintop

Det är något fel på inpassningen av flygfotot i området kring kabinens toppstation.
Först trodde jag att det var min gps som var lite fel, men efter ett par dagars vistelse i Åre så är jag ganska säker på att det är fel på kartan. Som zonen är placerad just nu så är den mer eller mindre helt och hållet inne i toppstationen på tusenmetersliftenm, som för övrigt av någon anledning inte går att se på flygbilderna.


Areskutan

Denna zon ligger perfekt kring toppstugan på Åreskutan.
Man borde kanske få lite mer poäng för den dock....


Arecabin

Ligger vid Bergbanans dalstation, namnet kanske är lite förvillande då detta inte är dalstationen för kabinbanan.


Areriver

Perfekt, inga kommentarer


Redhill

Helt ok, inget speciellt dock.



Crossroads

Kul zon! Bra placering
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Åre zoner

Post by SunYour »

Tack för rapporteringen!
linuseri wrote:att kompletterera med mina observationer angående zonerna i Åre

Arecabintop

Det är något fel på inpassningen av flygfotot i området kring kabinens toppstation.
Först trodde jag att det var min gps som var lite fel, men efter ett par dagars vistelse i Åre så är jag ganska säker på att det är fel på kartan. Som zonen är placerad just nu så är den mer eller mindre helt och hållet inne i toppstationen på tusenmetersliftenm, som för övrigt av någon anledning inte går att se på flygbilderna.
Aha, den har jag försökt flytta på tidigare också. Det förklarar saken om kartan inte stämmer med verkligheten... GPS-problem borde man ju ändå inte ha där uppe... :)

Känner mig lite blid här... åt vilket håll föreslår du att zonen flyttas för att inte ligga ovanpå byggnaden?
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
linuseri

Re: Åre zoner

Post by linuseri »

Jag kollade på lantmäteriet och där syns Tusenmetersliftens toppstation.
Mitt förslag är att du flyttar den 75 meter österut och 25 meter norrut. Isåfall kommer zonen att hamna på den stora öppna yta som finns mellan liftarna.
Gör samtidigt gärna zonen avsevärt större eftersom kartan inte stämmer alls.

/Linus
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Åre zoner

Post by Wallen »

linuseri wrote:Jag kollade på lantmäteriet och där syns Tusenmetersliftens toppstation.
Mitt förslag är att du flyttar den 75 meter österut och 25 meter norrut. Isåfall kommer zonen att hamna på den stora öppna yta som finns mellan liftarna.
Gör samtidigt gärna zonen avsevärt större eftersom kartan inte stämmer alls.

/Linus
Jag har nu flyttat zonen efter dina anvisningar och hoppas zonen ligger bättre till nu. Zonen har även blivit större...
linuseri

Re: Åre zoner

Post by linuseri »

Ojoj,.... Förlåt.
Jag skrev fel.....

Jag skrev öster men menade väster...... förlåt....
Den skulle ha flyttats åt andra hållet.

Jag hittade dock ett bra sätt att se ett bra sätt att se inpassningsfelet.
Kolla på eniro.se och deras kartor. Växla mellan kartan och flygfotot
du kommer då att se liftarna och husen inte ligger på samma plats på kartan respektive flygfotot.

En bra plats att ha zonen är mellan husen som syns på kartan.
På flygbilden så blir det precis i skuggan bakom det nordvästra huset.

För att inte riskera att jag säger fel igen så är mitt förslag att zonen läggs enligt bilden nedan:
Image

Ber om ursäkt för att jag rörde till det.....
linuseri

Re: Åre zoner

Post by linuseri »

... vilket kommer att innebära att den plats man måste besöka är den stora öppna plats som är mellan husen på grund av felet i inpassning av kartan.
Post Reply

Return to “Jämtland”