Västra Jämtlandsfjällen

Moderator: Zonemakers

LBz
Posts: 39
Joined: 13 Mar 2014 23:46
Country: Sweden

Västra Jämtlandsfjällen

Post by LBz »

Många är det som sommar och vinter beger sig ut i fjällvärlden och vandrar, på vintern med skidor under fötterna.
För två år sedan i påsktid tog jag Bluehammer nära Blåhammarens fjällstation. Sedan dess har det, trots lagda förslag, inte tillkommit fler zoner förrän nyligen då områdets sydligaste fjällstation Helags fick en zon samt en uppe på toppen av Helags fjälltopp. Bra val! Men resten?
Föreslår zoner vid
-Storulvåns fjällstation
-Sylarnas fjällstation
-Gåsenstugorna
-Stensdalsstugan
-Vålådalen (finns läge för fler där)
-Vålåstugan
-Riksgränsen utmed leden Blåhammaren-Storerikvollen
-Ekorrdörren/Ekorrpasset
-Nedalshytta (Norska sidan)
-Storerikvollen (Norska sidan)

Looking forward!
Weekendstone
Posts: 57
Joined: 11 Dec 2013 21:44
Country: Sweden

Re: Västra Jämtlandsfjällen

Post by Weekendstone »

Bra zonförslag allihopa. Denna vecka öppnar dessutom många av de här stugorna för vintersäsongen vilket skulle vara passande.
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Västra Jämtlandsfjällen

Post by Velocipedryttaren »

Vilka är era topp fem i fjäll värden?
LBz
Posts: 39
Joined: 13 Mar 2014 23:46
Country: Sweden

Re: Västra Jämtlandsfjällen

Post by LBz »

1. Sylstation (ingen toppzon då den är ganska knepig...)
2. Storulvån
3. Gåsenstugorna
4. Storerikvollen (ligger iofs på norska sidan men räknas på båda sidor som en station ingående i Sylarnaområdet)
5. Stensdalsstugan.

Med zoner vid ovan platser, kombinerat med de tre befintliga z i västra Jämtlandsfjällen, blir det i särklass mest besökta fjällområdet även anständigt som turfområde.
Weekendstone
Posts: 57
Joined: 11 Dec 2013 21:44
Country: Sweden

Re: Västra Jämtlandsfjällen

Post by Weekendstone »

Jag håller med om ovanstående men skulle nog tagit med någon plats i Vålådalen i stället för Storerikvollen. Issjödalen ligger bra till med många leder son går förbi där. Cykelbart dit också och mobiltäckning.
LBz
Posts: 39
Joined: 13 Mar 2014 23:46
Country: Sweden

Re: Västra Jämtlandsfjällen

Post by LBz »

Jag gjorde en avgränsning med Västra Jämtlandsfjällen iom väster om Vålådalen. Ska man kika på Vålådalsområdet så kräver det nog ytterligare 5-7 zoner. Men visst - två välbesökta områden men den västra delen med särklass mest besökare.
Weekendstone
Posts: 57
Joined: 11 Dec 2013 21:44
Country: Sweden

Re: Västra Jämtlandsfjällen

Post by Weekendstone »

Jag håller med dig i ovanstående att det är bra ställen allihop och tolkade Velocipedryttarens inlägg som att han ville ha de bästa platserna i hela Jämtlandsfjällen. Det är ett stort område med många delområden. Men i västra Jämtlandsfjällen är LBz:s lista bra. Vålådalen kräver också ett liknande liknande antal zoner för att täcka det bra men jag vet inte hur planerna ser ut för zoner i fjällen som stort men vi hoppas på flera :-)
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Västra Jämtlandsfjällen

Post by Velocipedryttaren »

Tack för bra respons :-) Hade jag haft obegränsat med zoner hade jag byggt fler i fjällvärden, men någonstans ska man börja iallafall. Jag tar med mig vad ni har skrivit så ska det nog komma några zoner framöver.
LBz
Posts: 39
Joined: 13 Mar 2014 23:46
Country: Sweden

Re: Västra Jämtlandsfjällen

Post by LBz »

Looking forward :) :)
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Västra Jämtlandsfjällen

Post by Velocipedryttaren »

Jag kan nog säga att ni kommer att bli nöjda ;-)
Jag håller även i Norge även om jag själv lägger zoner längre söderut men kan väl säga att det pågår ett litet "gå på tur" projekt i Norge ;-)
Post Reply

Return to “Jämtland”