Zonläggarens tråd

Moderator: Zonemakers

Post Reply
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Zonläggarens tråd

Post by Moskeroll »

Så turfar vi samtidigt bort
mellan Jämtlands gröna ängar bort
mellan zoner som prunka fulla av bröllopsblomsters prakt
Så skåda vi med gamman hän
Mot en zon i blåa fjärran hän
Bortom sjöar, stömmar, skogar
Jämt kring bygder på vakt

Fager zonen som blev vår lott hemmazon
Så firom dess fägring nu med ta över en zon mer
Tänd gärna nya det är vad vi begär
I snö och kyla, i sol och värme vi turfar så kärt


Med denna hälsning vill jag berätta att jag ansvarar för att lägga zoner i replubliken Jämtland under sommaren 2016.

Jag har själv bott i Jämtland från -89 till -99 så jag är väl bekant med Östersund och områden närmast Östersund. Körr genom regionens norra samhällen flera gånger i året, men det händer även att jag åker genom regionens södra samhällen när vi åker till och från vår stuga som ligger i södra Lappland.

Även om det inte är så många, så har jag tagit zoner i regionen från Hoting i norr till Lillhärdal i söder, en zon jag gillar är SjöPåÖ, En jättefin zon som har allt vi behöver ut på resa, en fin zon, rastplats och en hundlekpark på samma ställe, det var bara att stanna och njuta en fin sommardag :D

Jag tittar mycket i forumet när nya zoner skall läggas, så kommer jag även att göra i fortsättningen, samt att jag även kollar förslag lagda i appen. Antalet zoner som skall läggas är inte många men vi skall tillsammans se till att dom hamnar där dom behövs och passar, riktigt fina ställen skaĺl zonerna hamna på :D
Några ställen har jag redan tittat på och tycker att det skulle passa fint med en zon, vet av flera fina badsjöar, ni gillar väl att bada? Samt den ovan omskrivna melodin kan ge er ett hint om var det det inte finns någon zon.

Jag är ingen högpoängsturfare, gåturfar oftast med husets hundar och min hemmaplan är Hallsberg i regionen Örebro.

Så gör gärna min uppgift som zonläggare enkel och fyll Jämtlands tråder med fina välmotiverade zonförslag. Vem vet, kanske vi möts i en zon i sommar :D

PS glöm inte Bonanzan i Kalmar nu i maj, vi kanske ses där?
EnigmaMaxima
Posts: 1
Joined: 11 May 2016 21:43
Country: Sweden

Re: Zonläggarens tråd

Post by EnigmaMaxima »

Hej! Ny "turfare" här, appen har hjälpt mig mycket som motivation för att ta mig ut på promenader och njuta av den vackra naturen :-)
Jag la märke till att det är väldigt få zoner ute i Torvalla, så jag tänkte att jag skulle skicka in mina zonförslag. Jag läste på hur man skulle göra enligt en guide och jag har gjort mitt bästa för att följa guiden, nämner däremot att jag är inte så erfaren med "avancerade datakunskaper", men jag hoppas detta förslag är synliga/tydliga och välkomna.

Torvalla Ängsmon:

https://drive.google.com/open?id=1Qn-rX ... sp=sharing

och

Torvalla Fjällmon:

https://drive.google.com/open?id=1wIKso ... sp=sharing

Hoppas förslagen uppskattas och välkomnas :-) Det var en utmaning att lära sig hur jag skulle göra med kartorna mm men jag tror jag lyckades :-)

Turfa gott

mvh EnigmaMaxima
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: RE: Re: Zonläggarens tråd

Post by Moskeroll »

EnigmaMaxima wrote:Hej! Ny "turfare" här, appen har hjälpt mig mycket som motivation för att ta mig ut på promenader och njuta av den vackra naturen :-)
Jag la märke till att det är väldigt få zoner ute i Torvalla, så jag tänkte att jag skulle skicka in mina zonförslag. Jag läste på hur man skulle göra enligt en guide och jag har gjort mitt bästa för att följa guiden, nämner däremot att jag är inte så erfaren med "avancerade datakunskaper", men jag hoppas detta förslag är synliga/tydliga och välkomna.

Torvalla Ängsmon:

https://drive.google.com/open?id=1Qn-rX ... sp=sharing

och

Torvalla Fjällmon:

https://drive.google.com/open?id=1wIKso ... sp=sharing

Hoppas förslagen uppskattas och välkomnas :-) Det var en utmaning att lära sig hur jag skulle göra med kartorna mm men jag tror jag lyckades :-)

Turfa gott

mvh EnigmaMaxima
Ett tips är att ta en annan färg på markeringen och även fylla den med färgen så att förslagen blir lättare att hitta, nu fick jag titta länge före jag hittade dina förslag

Mvh Moskeroll :)
madett
Posts: 25
Joined: 19 Jun 2016 21:51
Country: Sweden

Zonförslag Lugnvik -Östersund

Post by madett »

Rundan från Östersund - Lugnvik skulle behöva en zon till på ovansidan järnvägen. Bara två zoner där, resten är på nedersidan järnvägen.
https://drive.google.com/open?id=1O3up0 ... sp=sharing

PS Ser nu att zonen blev väldigt liten i den bifogade kartan.... Men du hittar den vid texten "Södra Åsvägen". Jag får nog träna på det här med att rita zonförslag :roll:
larsjonasludvig
Posts: 1
Joined: 19 Jul 2016 20:30
Country: Sweden

Re: Zonläggarens tråd

Post by larsjonasludvig »

Hej på dig zonläggaren!
Jag skulle gärna vilja se fler zoner på Frösön, i synnerhet längs den fina cykelvägen längs Vallsundet nedanför Härke och Sommarhagen.
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Zonläggarens tråd

Post by Moskeroll »

Hej
Under sommaren är det jag som ansvara för zonläggningen i kommunerna Härjedalen, Berg, Åre och Krokom, vet du av en fin och sevärt plats som förtjänar en zon så kan du tipsa om det i en tråd för kommunen här i forumet

Mvh
Moskeroll :)
Post Reply

Return to “Jämtland”