Huskvarna-Gränna

Moderator: Zonemakers

Post Reply
Mackane
Posts: 6
Joined: 18 Feb 2018 10:57
Country: Sweden

Huskvarna-Gränna

Post by Mackane »

Huskvarna-Gränna

Hej
Tänkte starta upp en tråd där fokus ligger på få in mer zoner från Huskvarna till Gränna. Som det är idag finns endast ett fåtal zoner på gamla riksettan. Som första etapp skulle jag vilja föreslå mer zoner från Huskvarna till Skärstad där en gång & cykelväg är anlagd. Gärna några runt Landsjön som är populärt att ta sig runt. Jag hjälper gärna till att föreslå några bra zon placeringar på den sträckan. Mer förslag eller idéer uppskattas!
Mvh Mackane
Mackane
Posts: 6
Joined: 18 Feb 2018 10:57
Country: Sweden

Re: Huskvarna-Gränna

Post by Mackane »

Från Rådhusparken i Jönköping till Kaxholmen runt Landsjön och tillbaka är det ca 4 mil, en ganska lagom runda med många zoner på vägen.
Laddar här upp en karta där det hade varit kul att få in zoner för att knyta samman Huskvarna-Kaxholmen.
IMG_1281.JPG
IMG_1281.JPG (955.32 KiB) Viewed 6222 times
IMG_1280.JPG
IMG_1280.JPG (815.8 KiB) Viewed 6222 times
1) "Strands gård", ett bra stop på vägen.
2) Gamla "Gisebomacken" som nu numera har blivit grön iform av en trädgårdservice.
3) Äppledalen även kallad Smålands Toscana får man inte missa, navet är gårdsbutiken och en zon placering kan passa bra där.
*) Equmeniakyrkan finns redan en zon, bra
4) Kaxholmen, kan man få in någon i närheten av pulsådern som består av ICA & Pizzerian vore det kanon.
5) När man ändå är här får man inte missa utsikten vid Gestra, en mäktig vy där man kan se Vättern och nästan hela Landsjön.
*) Landsjöskolan har fått en zon, bra
*) Hunnerydsbadet har fått en zon redan, bra
*) Ik Vista har även fått en zon, bra
6) Drättinge som är mest känd för sin motorcrossbana där det idag är en paintballpark, för att spara eventuella cykeldäck på grusvägen dit så tycker jag zonen kan placeras mellan gamla stationshuset och Ragges.
7) Lyckås, här börjar resan runt Landsjön.
8) Passa på och ta ett litet stopp/dopp vid Skarvesten
9) Här fanns tidigare ett gårdscafe
10) Edeskvarna, här regleras Landsjöns vattennivå
11) Här uppe på höjden finns en gårdsbutik och även ett kafferosteri
12) Återviningsstationen sammanknyter Landsjönrunt med den som redan finns vid Sängfabriken.
*) Vista Kulle har fått en zon, bra
13) en zon längst med vägen hade varit bra för att knyta ihop säcken.

Håller tummarna att det kan bli någon eller några zoner här =)

Mvh
Mackane
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Huskvarna-Gränna

Post by Maqqan »

Kan du göra kartan klickbar så man kan se din numrering? Lyckas inte tyda dem nu.
Mackane
Posts: 6
Joined: 18 Feb 2018 10:57
Country: Sweden

Re: Huskvarna-Gränna

Post by Mackane »

Hej
Här kommer en länk, tyvärr försvann nr 5 "utsikten"
https://drive.google.com/open?id=1M4rQW ... sp=sharing

Mvh
Mackane
User avatar
MadMajk
Posts: 168
Joined: 08 Jul 2012 22:28
Country: Sweden
Location: Jönköping

Re: Huskvarna-Gränna

Post by MadMajk »

Många nya namn i Kaxholmen,de skulle i kombination med några fler zoner säkert uppskatta Mackanes förslag.

MM
MadMajk SJTD
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Huskvarna-Gränna

Post by Maqqan »

Placerade ut en vid Äppledalen till att börja med. Kikade på övriga platser men hade svårt att se lämpliga zonplaceringar, möjligen Skarvesten som jag googla mig till skulle vara en badplats. Vill helst undvika att placera zonerna på bilvägar, även om de är mindre.
Mackane
Posts: 6
Joined: 18 Feb 2018 10:57
Country: Sweden

Re: Huskvarna-Gränna

Post by Mackane »

Hej
Kanon, tack för den zonen :) placeringen kunde kanske varit lite längre ner då den vägen endast/oftast används av boende och de som jobbar där. Skarvesten är en badplats, man måste gå igenom en kohage för att komma till platsen från parkeringsfickan. Nr 6 vid Drättinge är placerad vid cykelvägen, går säkert placera nere vid Ragges (windsurfing) om inte cykelvägen passar. Nr 7, runt Landsjön får både cyklister och bilister samsas dock går det placera zonen i samband där cykelvägen slutar eller viker av mot Skärstad. Alternativt kanske det går placera zonen vid fågeltornet som är populärt precis i närheten. Nr 10, det går en bro där och det finns en parkeringsficka precis intill. Nr 11, placeringen kan vara vid gårdsbutiken/kafferosteriet som är väl skyddad från bilvägen. Missade nr 4 som jag la vid återvinningskärlen, kanon om den kan prioriteras då det är en sådan central del av samhället. Keep up the Good work :)
Mvh
Mackane
Mackane
Posts: 6
Joined: 18 Feb 2018 10:57
Country: Sweden

Re: Huskvarna-Gränna

Post by Mackane »

Hej
Tack för zon nr 7 & nr 10 😃 En liten rättelse skulle bara vara att nr 7 ”Siringe” egentligen bör ändras till ”Lyckås” för Siringe ligger 4km norr om nr 7. Nu får vi hoppas att Kaxholmsborna vaknar igen efter sin dvala 😀
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Huskvarna-Gränna

Post by Maqqan »

Mackane wrote:Hej
Tack för zon nr 7 & nr 10 [emoji2] En liten rättelse skulle bara vara att nr 7 ”Siringe” egentligen bör ändras till ”Lyckås” för Siringe ligger 4km norr om nr 7. Nu får vi hoppas att Kaxholmsborna vaknar igen efter sin dvala [emoji3]
Okej, jag gick på zonförslagen som låg där, två av de hette så :)

Tapatalking with Samsung S8

User avatar
Gnutten
Posts: 42
Joined: 04 Jan 2014 20:15
Country: Sweden

Re: Huskvarna-Gränna

Post by Gnutten »

Jag gillar Mackanes förslag om utsiktspunkten i Gestra, la ett förslag i appen "ClassicView". Fantastisk vy som ofta används när Jönköping ska lyftas fram som cykelstad. Här är ett dagsaktuellt kort:
Turf_classicview.JPG
Turf_classicview.JPG (142.97 KiB) Viewed 2098 times
Dina känslor sårar mina tankar
Post Reply

Return to “Jönköping”