Halvstora och små orter utan zoner

Moderator: Zonemakers

User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 905
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Halvstora och små orter utan zoner

Post by Dacop »

Uppdatering av läget. Nu med alla positioner.

Image
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2292
Rank 56: Turf Angel
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: RE: Re: Halvstora och små orter utan zoner

Post by Moskeroll »

Dacop wrote:Uppdatering av läget. Nu med alla positioner.

[img]https://photos-1.dropbox.com/t/2/AADkcsPS_m4IfO0Q1hMFKzAZjBJqEzemYJ0WITEFY1xedg/12/95885565/png/32x32/1/_/1/2/zoneless.png/EM-PtUoYQCABKAE/yUw-N81tB7rkX9zIkdsU4fVAvPFKSoDvs39ZqMPkLbY?size=1600x1200&size_mode=3[/img]
Tyvärr är det så att jag inte kan se din bilaga

Skickat från min SM-T210 via Tapatalk
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 905
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: RE: Re: Halvstora och små orter utan zoner

Post by Dacop »

Moskeroll wrote:Tyvärr är det så att jag inte kan se din bilaga

Skickat från min SM-T210 via Tapatalk
Ojojoj... jag får verkligen IG i Dropbox. Så. Nu borde det fungera.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2292
Rank 56: Turf Angel
User avatar
MadMajk
Posts: 168
Joined: 08 Jul 2012 22:28
Country: Sweden
Location: Jönköping

Re: Halvstora och små orter utan zoner

Post by MadMajk »

Tjabba tjena hallå

Jag vill slå ett slag för Malmbäck. Har lagt förslag vid stationen. Måhända en liten ort men likaväl full av liv som behöver underhållning. Efter att ha läst lite på hembygdsföreningen ville folk förr inte stanna kvar i Malmbäck. Detta kanske för att de hade för lite att syssla med på fritiden. Då är turf ett bra botemedel. Ärade zonmogul,kolla läget vetja och peta ner några zoner till vännerna i byhåla :lol:

/MM
MadMajk SJTD
User avatar
Gnutten
Posts: 42
Joined: 04 Jan 2014 20:15
Country: Sweden

Re: Halvstora och små orter utan zoner

Post by Gnutten »

Jag vill slå ett slag för förslaget "Gunillaberg" i Bottnaryd.

Herrgården förlänades på 1600-talet till Johan Printz (fd Björnesson). Johan var en prästson med ett händelserikt liv. Hans föräldrar skickade honom till Tyskland för teologiska studier men istället blev han legosoldat och drog runt i än den ena, än den andra armen under 30-åriga kriget. Till slut fick han anställning som officer i Svenska armen men när han gav upp försvaret av fästningen Cheminitz utan strid blev han fälld i krigsrätt.

Johan blev både benådade och adlad av drottning Kristina. I samma veva blev han förlänad herrgården Gunnillaberg. Men historien slutar inte där, Johan blev även utsedd till guvenör i vår koloni "Nya Sverige" i nordamerika där han levde i något decenium.
Efter att kolonin erövrats av Holland återvänder Johan till Bottnaryd och lyckades övertala myndigheterna om att få ta över ansvaret att rusta upp Jönköpings slott. Han blev utsedd till kommendant och senare även landshövding.
Johan var en stor karl och lär ha vägt omkring 170kg, det var kanske därför han avled 1663 år när han föll av sin häst?

"Ingen guvenör som Delaware ägt
någonsin så mycket som Johan Printz vägt."
Dina känslor sårar mina tankar
Post Reply

Return to “Jönköping”