Västra Jönköping

Moderator: Zonemakers

User avatar
Toubkal
Posts: 275
Joined: 18 Aug 2012 13:19
Country: Sweden
Location: Stonemason

Re: Västra Jönköping

Post by Toubkal »

Tack Spix för flytt av Vättevattenvy. :D
Blev mycket bättre.
User avatar
Toubkal
Posts: 275
Joined: 18 Aug 2012 13:19
Country: Sweden
Location: Stonemason

Re: Västra Jönköping

Post by Toubkal »

Bifogar en karta som visar en trevlig runda med mtb. Först upp via gamla ulricehamnsbanan via Dumme mosse till Olsbobanan där man kan dra några varv. Därefter ner via Axamobadet och Mariebo. Ett par z kan säkert gå att få in som fyller ut lite luckor här och där. :D
olsborunda.jpg
olsborunda.jpg (433.8 KiB) Viewed 9615 times
User avatar
Toubkal
Posts: 275
Joined: 18 Aug 2012 13:19
Country: Sweden
Location: Stonemason

Re: Västra Jönköping

Post by Toubkal »

Har inte hänt mycket på den här rundan på snart ett år. Lika aktuell idag.
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 905
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Västra Jönköping

Post by Dacop »

Toubkal wrote:Har inte hänt mycket på den här rundan på snart ett år. Lika aktuell idag.
Finns det något som ger ett mervärde till en eventuell zon någonsans där ute? Vad som helst, en utsikt, en runsten, nån gammal ruin, ett konstverk, något udda som utmärker platsen och ger zonen ett värde som är större än poängen man får?
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2292
Rank 56: Turf Angel
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Västra Jönköping

Post by Moskeroll »

Hej
Alla alternativen du nämnde ger mervärde. Dom alternativen prioriteras före rena utfyllnadszoner

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
User avatar
Toubkal
Posts: 275
Joined: 18 Aug 2012 13:19
Country: Sweden
Location: Stonemason

Re: Västra Jönköping

Post by Toubkal »

Asså
alla är inte intresserade av "en vacker utsikt"... Hela Ulricehamnsbanan vimlar av intressanta lämningar för den som är det minsta intresserad av teknikhistoria, järnvägshistoria eller urban exploration. Därför ligger ett flertal geocachar längs spåret, i närheten av gamla broar, dammar, stationer/hållplatser mm. Hela passagen över Dumme mosse är fin, men kan vara lite blåsig. Utsikt finns annars precis i början, ca 100 meter söder om passagen över rv. 40 (Göteborgsbacken).
Tror inte att några strözoner utslängda vid en kyrka eller vid en vacker utsikt blir särskilt välbesökta om det inte finns några zoner att ta på vägen dit och hem igen.
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Västra Jönköping

Post by Moskeroll »

Nu är det inte endast fina vyer och kyrkor som ger mervärde till en zon.

Jag tycker absolut att gamla broar kan ge zoner ett intressant mervärde. Som du nämner så är även lämningar av historiska inslag intressanta platser och kan på lika vilkor ge ett mervärde till en zon. Problemet är att vi som inte har lokalkännedom inte vet av dessa platser, det är därför det är önskvärt att lokala turfare lyfter fram dom och beskriver precis varför platsen ger ett mervärde samt visar precis vart den aktuella platsen är.


Det som kan försvåra för att lägga zoner på vissa platser kan vara att det blir för nära en befintlig zon eller att turfare utsätts för fara för att ta en zon. Som fara räknas om en zon t.ex ligger mitt i en väg för biltrafik eller i en mycket farlig terräng där t.ex rasfara förekommer.



Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
User avatar
Toubkal
Posts: 275
Joined: 18 Aug 2012 13:19
Country: Sweden
Location: Stonemason

Re: Västra Jönköping

Post by Toubkal »

Att någon zon längs Ulricehamnsbanan skulle hamna nära en annan zon är ju ingen risk... Att bli påkörd är heller ingen risk. Sista tåget gick 1960... (ungefär). Förslag till platser lägger vi ju i appen, det är ju därför den finns. Vi som har lokalkännedom lägger ju (förhoppningsvis) inte zonförslag lite slumpmässigt, utan försöker hitta intressanta platser ur olika perspektiv.
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Västra Jönköping

Post by Moskeroll »

Zonförslag läggs ofta slumpmässigt utan tanke på säkerhet tyvärr, alla zonförslag som ligger på större vägar och i lekparker bevisar det. Det finns även många förslag på privata tomter.

Visa med en skärmdumpar vart på turfkartan du menar, referera till dina förslag (vilket namn du du döpte zonförslaget till) vad som ger förslaget mervärde så skall jag titta på det, kanske inte i kväll, men inom en vecka, då jag absolut tycker att historia och arkitektur kan ge merväre till zoner.

Skickat från min SM-T210 via Tapatalk
User avatar
Toubkal
Posts: 275
Joined: 18 Aug 2012 13:19
Country: Sweden
Location: Stonemason

Re: Västra Jönköping

Post by Toubkal »

Men det var ju precis det jag gjorde 12 augusti 2015. Syns inte kartan högre upp i den här tråden?
Post Reply

Return to “Jönköping”