Tack Spix för flytt av Vättevattenvy.
Blev mycket bättre.
Västra Jönköping
Moderator: Zonemakers
Re: Västra Jönköping
Bifogar en karta som visar en trevlig runda med mtb. Först upp via gamla ulricehamnsbanan via Dumme mosse till Olsbobanan där man kan dra några varv. Därefter ner via Axamobadet och Mariebo. Ett par z kan säkert gå att få in som fyller ut lite luckor här och där.
Re: Västra Jönköping
Har inte hänt mycket på den här rundan på snart ett år. Lika aktuell idag.
Re: Västra Jönköping
Finns det något som ger ett mervärde till en eventuell zon någonsans där ute? Vad som helst, en utsikt, en runsten, nån gammal ruin, ett konstverk, något udda som utmärker platsen och ger zonen ett värde som är större än poängen man får?Toubkal wrote:Har inte hänt mycket på den här rundan på snart ett år. Lika aktuell idag.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2292
Rank 56: Turf Angel
Re: Västra Jönköping
Hej
Alla alternativen du nämnde ger mervärde. Dom alternativen prioriteras före rena utfyllnadszoner
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
Alla alternativen du nämnde ger mervärde. Dom alternativen prioriteras före rena utfyllnadszoner
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
Re: Västra Jönköping
Asså
alla är inte intresserade av "en vacker utsikt"... Hela Ulricehamnsbanan vimlar av intressanta lämningar för den som är det minsta intresserad av teknikhistoria, järnvägshistoria eller urban exploration. Därför ligger ett flertal geocachar längs spåret, i närheten av gamla broar, dammar, stationer/hållplatser mm. Hela passagen över Dumme mosse är fin, men kan vara lite blåsig. Utsikt finns annars precis i början, ca 100 meter söder om passagen över rv. 40 (Göteborgsbacken).
Tror inte att några strözoner utslängda vid en kyrka eller vid en vacker utsikt blir särskilt välbesökta om det inte finns några zoner att ta på vägen dit och hem igen.
alla är inte intresserade av "en vacker utsikt"... Hela Ulricehamnsbanan vimlar av intressanta lämningar för den som är det minsta intresserad av teknikhistoria, järnvägshistoria eller urban exploration. Därför ligger ett flertal geocachar längs spåret, i närheten av gamla broar, dammar, stationer/hållplatser mm. Hela passagen över Dumme mosse är fin, men kan vara lite blåsig. Utsikt finns annars precis i början, ca 100 meter söder om passagen över rv. 40 (Göteborgsbacken).
Tror inte att några strözoner utslängda vid en kyrka eller vid en vacker utsikt blir särskilt välbesökta om det inte finns några zoner att ta på vägen dit och hem igen.
Re: Västra Jönköping
Nu är det inte endast fina vyer och kyrkor som ger mervärde till en zon.
Jag tycker absolut att gamla broar kan ge zoner ett intressant mervärde. Som du nämner så är även lämningar av historiska inslag intressanta platser och kan på lika vilkor ge ett mervärde till en zon. Problemet är att vi som inte har lokalkännedom inte vet av dessa platser, det är därför det är önskvärt att lokala turfare lyfter fram dom och beskriver precis varför platsen ger ett mervärde samt visar precis vart den aktuella platsen är.
Det som kan försvåra för att lägga zoner på vissa platser kan vara att det blir för nära en befintlig zon eller att turfare utsätts för fara för att ta en zon. Som fara räknas om en zon t.ex ligger mitt i en väg för biltrafik eller i en mycket farlig terräng där t.ex rasfara förekommer.
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
Jag tycker absolut att gamla broar kan ge zoner ett intressant mervärde. Som du nämner så är även lämningar av historiska inslag intressanta platser och kan på lika vilkor ge ett mervärde till en zon. Problemet är att vi som inte har lokalkännedom inte vet av dessa platser, det är därför det är önskvärt att lokala turfare lyfter fram dom och beskriver precis varför platsen ger ett mervärde samt visar precis vart den aktuella platsen är.
Det som kan försvåra för att lägga zoner på vissa platser kan vara att det blir för nära en befintlig zon eller att turfare utsätts för fara för att ta en zon. Som fara räknas om en zon t.ex ligger mitt i en väg för biltrafik eller i en mycket farlig terräng där t.ex rasfara förekommer.
Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
Re: Västra Jönköping
Att någon zon längs Ulricehamnsbanan skulle hamna nära en annan zon är ju ingen risk... Att bli påkörd är heller ingen risk. Sista tåget gick 1960... (ungefär). Förslag till platser lägger vi ju i appen, det är ju därför den finns. Vi som har lokalkännedom lägger ju (förhoppningsvis) inte zonförslag lite slumpmässigt, utan försöker hitta intressanta platser ur olika perspektiv.
Re: Västra Jönköping
Zonförslag läggs ofta slumpmässigt utan tanke på säkerhet tyvärr, alla zonförslag som ligger på större vägar och i lekparker bevisar det. Det finns även många förslag på privata tomter.
Visa med en skärmdumpar vart på turfkartan du menar, referera till dina förslag (vilket namn du du döpte zonförslaget till) vad som ger förslaget mervärde så skall jag titta på det, kanske inte i kväll, men inom en vecka, då jag absolut tycker att historia och arkitektur kan ge merväre till zoner.
Skickat från min SM-T210 via Tapatalk
Visa med en skärmdumpar vart på turfkartan du menar, referera till dina förslag (vilket namn du du döpte zonförslaget till) vad som ger förslaget mervärde så skall jag titta på det, kanske inte i kväll, men inom en vecka, då jag absolut tycker att historia och arkitektur kan ge merväre till zoner.
Skickat från min SM-T210 via Tapatalk
Re: Västra Jönköping
Men det var ju precis det jag gjorde 12 augusti 2015. Syns inte kartan högre upp i den här tråden?