Västra Jönköping

Moderator: Zonemakers

User avatar
Toubkal
Posts: 275
Joined: 18 Aug 2012 13:19
Country: Sweden
Location: Stonemason

Re: Västra Jönköping

Post by Toubkal »

"SandserydTrain"
Attachments
sandseryd station 2.jpg
sandseryd station 2.jpg (547.52 KiB) Viewed 12939 times
sandseryd station 1.jpg
sandseryd station 1.jpg (360.74 KiB) Viewed 12939 times
User avatar
Toubkal
Posts: 275
Joined: 18 Aug 2012 13:19
Country: Sweden
Location: Stonemason

Re: Västra Jönköping

Post by Toubkal »

"AxamoBeach"
Attachments
axamobadet.jpg
axamobadet.jpg (225.85 KiB) Viewed 12939 times
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Västra Jönköping

Post by Moskeroll »

Har nu tittat lite mera noga, Spårlöst blev en zon, men fick ett annat namn, även "UB40" såg dagens ljus nu på morgonen. "Balkbro" vill jag gärna ge en zon, men vill avvakta tills jag kan klara av att ta ut precis vart minnesmärket "1960" är, det fanns förslag i appen på flera ställen som tydade på att det låg på banans djupaste punkt och blev därför svår att pricka rätt.
"Lidstorpsdammen" (för många tecken för ett zonnamn) har absolut ett mervärde som "zon", men åter igen så kunde jag inte se exakt vilket zonförslag du syftade på, vid grillplatsen anser jag det vara fint att lägga den.
Även "SandserydTrain" har ett "historiskt mervärde" och därmed värd en zon, men åter igen, svår att skillja ur bland andra förslag.
Om du fixar en bättre/exakt bild var dom 3 sista förslagen är/skall vara så finns det stora möjligheter att få några riktigt fina julklappar från "Tomten" :)

Skickat från min SM-T210 via Tapatalk
User avatar
Toubkal
Posts: 275
Joined: 18 Aug 2012 13:19
Country: Sweden
Location: Stonemason

Re: Västra Jönköping

Post by Toubkal »

Tack så väldigt mycket för Tokarp, UB40 (en liten dubbelbetydelse som kanske inte går hem hos yngre turfare...) och Axamosjön. Redan nu känns det som en hyfsat komplett runda. ;) 2 km mellan zoner är helt ok så man hinner få upp farten. Kommer det fler vid minnesmärket, Lidstorpsdammen och Sandseryds hållplats/station är det bara bonus. Läget för de tre zonerna tror jag blir bäst att lägga tvärs över själva banvallen. Vid minnesmärket har jag markerat med stjärnzymbolen exakt där minnemärket är eftersom stjärnan egentligen markerar var det ligger en geocache och den ligger i själva muren som minnemärket är inhugget i...
Vid Lidstorpsdammen får man gå på en rätt knölig stig för att komma fram till grillplatsen, så troligen är det bäst att lägga zonen tvärs över banvallen även här. Vet iofs inte om man kan nå grillplatsen från norr, men följer man Ulricehamnsbanan kommer man ju från söder.
Vid Sandseryds station ligger också zonen bäst rakt söder om stationshuset. Här låg bangården förr så det finns en långsträckt öppen yta där GPS-mottagningen borde vara ok. Stationshuset är en privatbostad nu så zonen bör inte ligga för nära huset iallafall.
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Västra Jönköping

Post by Moskeroll »

En skärmdump i flera zonlägen med gps påslagen precis vid minnesmärket och grillplatsen skulle underlätta mycket för zonläggningen. Har stationen blivit privatbostad har den tyvärr tappat lite av sitt historiska värde, men det kanske finns något fint ställe även i närheten där, visa gärna med kort :)

Skickat från min SM-T210 via Tapatalk
User avatar
Toubkal
Posts: 275
Joined: 18 Aug 2012 13:19
Country: Sweden
Location: Stonemason

Re: Västra Jönköping

Post by Toubkal »

Ulricehamn-Jönköping Järnväg 1940-1960. Minnesmärket.
Attachments
Karta minnesmärket 1960.jpg
Karta minnesmärket 1960.jpg (498.21 KiB) Viewed 12919 times
User avatar
Toubkal
Posts: 275
Joined: 18 Aug 2012 13:19
Country: Sweden
Location: Stonemason

Re: Västra Jönköping

Post by Toubkal »

Lidstorpsdammen. Tre alternativa förslag på lägen för en zon. Mitt förslag är det längst ner i bilden så kan man välja att bara ta zonen och trampa vidare, eller köra in till grillplatsen/dammen/gruvan om man känner för det.
Attachments
Karta Lidstorpsdammen.jpg
Karta Lidstorpsdammen.jpg (533.95 KiB) Viewed 12918 times
User avatar
Toubkal
Posts: 275
Joined: 18 Aug 2012 13:19
Country: Sweden
Location: Stonemason

Re: Västra Jönköping

Post by Toubkal »

Sandseryd Station/ SandserydTrain. Förslag på läge för ny zon. Bilvägen går i en båge runt söder om zonen men med cykel kör man rakt igenom.
Attachments
Karta SandserydTrain.jpg
Karta SandserydTrain.jpg (478.04 KiB) Viewed 12917 times
User avatar
Toubkal
Posts: 275
Joined: 18 Aug 2012 13:19
Country: Sweden
Location: Stonemason

Re: Västra Jönköping

Post by Toubkal »

En skärmdump och foto från Lidstorpsdammen. Läge för en zon där turfgubben står. Hit kommer man lätt från Ulricehamnsbanan via en grusväg. Om man vill över till grillplatsen på nordöstra sidan av dammen kan man ta linbanan. Det finns också en (knölig) stig runt norra änden av dammen, fast då måste man vingla över en bäck på en något osäker bro byggd av frigolitblock (..).
Attachments
Lidstorpsdammen linbana.jpg
Lidstorpsdammen linbana.jpg (236.65 KiB) Viewed 12906 times
Lidstorpsdammen i appen.jpg
Lidstorpsdammen i appen.jpg (392.65 KiB) Viewed 12906 times
User avatar
Toubkal
Posts: 275
Joined: 18 Aug 2012 13:19
Country: Sweden
Location: Stonemason

Re: Västra Jönköping

Post by Toubkal »

Skärmdump från minnesmärket vid Ulricehamnsbanan.
Attachments
Minnesmärket i appen.jpg
Minnesmärket i appen.jpg (353.25 KiB) Viewed 12906 times
Post Reply

Return to “Jönköping”