Bredda Kalmar

Moderator: Zonemakers

MasterOfTurf
Zonemaker
Posts: 243
Joined: 26 Nov 2012 22:51
Country: Sweden

Re: Bredda Kalmar

Post by MasterOfTurf »

Det blev många intressanta inlägg på min tråd om att bredda Kalmar. Att mäta aktivitet i form av hur många aktiva turfare det finns i en region är naturligtvis logiskt och rätt. I denna bedömning bör man dock - som jag ser det - inte bara titta på faktiska tal utan även väga in antalet aktiva i relation till regionens befolkningsunderlag. I Stockholms län finns det idag 326 aktiva turfare med ett befolkningsunderlag på 2 127 006. I Stockholm är således 0,015 % av invånarna aktiva turfare. I Kalmar län finns det nu 48 aktiva turfare på 233.548 invånare. Hela 0,02 % är således aktiva turfare hos oss. Vi jobbar aktivt på att bli fler.
Är det någon mer än jag som tycker att även de relativa talen bör beaktas när man bedömer aktiviteten i en region? :D
snabelanna
Posts: 58
Joined: 19 Sep 2012 19:02
Country: Sweden
Contact:

Re: Bredda Kalmar

Post by snabelanna »

MasterOfTurf wrote:Det blev många intressanta inlägg på min tråd om att bredda Kalmar. Att mäta aktivitet i form av hur många aktiva turfare det finns i en region är naturligtvis logiskt och rätt. I denna bedömning bör man dock - som jag ser det - inte bara titta på faktiska tal utan även väga in antalet aktiva i relation till regionens befolkningsunderlag. I Stockholms län finns det idag 326 aktiva turfare med ett befolkningsunderlag på 2 127 006. I Stockholm är således 0,015 % av invånarna aktiva turfare. I Kalmar län finns det nu 48 aktiva turfare på 233.548 invånare. Hela 0,02 % är således aktiva turfare hos oss. Vi jobbar aktivt på att bli fler.
Är det någon mer än jag som tycker att även de relativa talen bör beaktas när man bedömer aktiviteten i en region? :D
Japp!
* Min TURF-sida; Snabelanna
* Min insomnade Turfblogg "Snabelanna" https://snabelanna.wordpress.com/
* Min insomnande blogg "Anmaja"; http://blogg.omakastengods.se/
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Sv: Bredda Kalmar

Post by Blabert »

Japp, men Kalmars region är väl mer än bara Kalmar? I så fall ska det ju till zoner på andra håll också :-)

Skickat från min C6603 via Tapatalk 2
Image
User avatar
Helan
Posts: 89
Joined: 22 May 2012 22:15
Country: Sweden

Re: Sv: Bredda Kalmar

Post by Helan »

Hur går tankarna om detta bland ledningen nu?

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Image
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Bredda Kalmar

Post by tomtebloss »

Har pysslat en del med Kalmar under dagen.

Skulle gärna se mer önskemål om zoner utlagda bland "förorterna". Inte på parkeringar, lekparker, skolgårdar eller planer nu bara. En zon på ungefär 25x25m och inte på bilvägar heller. Samt en intressant plats också så klart. Plättlätt för er som bort där hoppas jag.
User avatar
Helan
Posts: 89
Joined: 22 May 2012 22:15
Country: Sweden

Re: Sv: Bredda Kalmar

Post by Helan »

tomtebloss wrote:Har pysslat en del med Kalmar under dagen.

Skulle gärna se mer önskemål om zoner utlagda bland "förorterna". Inte på parkeringar, lekparker, skolgårdar eller planer nu bara. En zon på ungefär 25x25m och inte på bilvägar heller. Samt en intressant plats också så klart. Plättlätt för er som bort där hoppas jag.
Det blev kanon! Tack så mycket för "zon-regnet", Tomte !

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
Image
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Bredda Kalmar

Post by tomtebloss »

Just det. Glömde bort. Lägg era förslag minst 200m från en befintlig zon också. Så ökar chanserna om implementering av era zonförslag.
wombawomba
Posts: 30
Joined: 19 Nov 2011 11:57
Country: Sweden

Re: Bredda Kalmar

Post by wombawomba »

Toppen!

Vill bara flika in att googles kartbilder över stan är ganska förlegade, såväl flygfoton som gatuvy. Vad som ter sig vara park, gräs, parkering, bebyggelse etc behöver inte alltid överensstämma med verkligheten idag.

Exempelvis PineInForest kan se ut som en klockren gräsplätt men platsen utgörs av 14 lägenheter med särskild service.

Överlag mycket tacksamt och välbehövligt med zontillskottet, men det tåls ändå påpekas att det bitvis är mycket hopklumpat.

Södra området var tidigare glest och tämligen eftersatt vad gäller zonutbud och de nya zonerna är mycket efterlängtade och efterfrågade! Men med "klumpen" kring lillviken är det alltmer tydligt att området är oproportionerligt glest och har luckor med långt mer än 200 meter mellan zonerna där plats för breddning finns. Personligen hade jag prioriterat zoner i andra kvarter än nytillskotten Gouldzone och OldKalmar med mindre än 200 meter emellan och flera angränsande zoner. För att understryka, de nämnda zonerna ligger på högst lämpliga platser men jag hade valt att idag prioritera spridning på exempelvis det drygt 800 000 m² stora tomrummet strax sydväst.

Detsamma gäller tillskottet i norr, även om zonerna hamnat vid "Norrliden centrum", finns det stora ytor med platser lämpliga för zoner.

Dagens tillskott i de mellersta delarna tycker jag spontant är "spot on". Jag tror och hoppas att samtliga tillskott kommer att gynna, för att inte säga vara nödvändiga för, spelets utveckling. Tack tomtebloss!


Vill också kort och allmänt framföra min önskan att eftersträva en förtätning av dessa etablerade områden/stadsdelar, före en expansion till nya yttre områden (förorter)
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Bredda Kalmar

Post by tomtebloss »

Felanmälan görs i den här tråden.
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Bredda Kalmar

Post by tomtebloss »

Förorter ser jag mer som de områderna där det redan finns zoner idag. Där du vill ha förtätning. Vilket jag förstår att du vill. Där det är glest med affärer och industrier och främst ligger bostäder/villor/radhus. Bara så vi pratar om samma ställen. Då det är förtätat rätt bra i mitten nu så kommer det det antagligen/förmodligen hamna zoner i dessa områden vid nästa svep över staden.

Tyvärr finns det inte jättebra ställen för zoner i sådana områden. Tex så hittar jag 4 förslag på en parkering. Sådant tar jag bort direkt för de kommer aldrig införas någonsin. Men självklart finns det plats för fler zoner då zontätheten alltid kommer vara glesare i utkanterna av städer. Kan nog säga att det inte kommer ligga zoner med 200m mellanrum därute. Så tätt kommer det nog aldrig bli tyvärr. Men man ska aldrig säga aldrig förstås.

Att det bitvis blir ihopklumpat kan vara med flit men även en slump då vi ser bra placeringar för att lägga en zon. Dels för att locka turfare till det området istället för att lägga alla zoner i dessa områden med jämnt mellanrum.

Sen måste jag säga att det är tråkigt att höra som zonutläggare att man lägger "fel". Det är rätt svårt att göra alla till lags. Kan inte heller lägga ut 100z till Kalmar på en gång. Men jag har tagit till mig vad du skrivit och hoppas du turfar mer.

PS. Det råkar inte vara så att du bor i det där sydvästra området du skriver om... ;)
Post Reply

Return to “Kalmar”