Ölandszoner

Moderator: Zonemakers

Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: RE: Re: Ölandszoner

Post by Moskeroll »

nefusess wrote:Lade in två förslag på zoner på blå jungfrun igår, var därute på säsongens första visist, det är ju helt klart en spektakulär plats som förtjänar ett par svår-åtkomliga zoner för sommarhalvåret
Svårt att hitta enstaka zonförslag om man inte vet vart man skall leta. Ser gärna en kartlänk eller skärmdump som visar vart samt en motivation för förslagen.

Mvh Moskeroll :)
nefusess
Posts: 5
Joined: 29 Mar 2016 20:02
Country: Sweden

Re: Ölandszoner

Post by nefusess »

zoner jungfrun.jpg
zoner jungfrun.jpg (176.77 KiB) Viewed 6089 times
Nu ska vi se om jag kommer överrens med forumet, en bild på ön, ön i sin tur ligger i kalmarsund, rakt ut från oskarshamn, nån mil söder om ölands norra udde.

Satelitbilden i appen var inge vidare skarp ute i på ön, men tror förslagen är hyfsat korrekta.


Motivationen är lätt ;)

Toppen är 86m hög, högst i området med marginal, vid enstaka tillfällen kan man se ner till revsudden, vid klart varmt väder kan ölandsbron skimmra över udden som en hägring i öknen :)
Man kan glömma cyklen hemma, här har man en fin promenad med stigning så när man når sitt mål har man förtjänat en unik zon!

Trojaborgen, Labyrinten, ligger där den låg när von Linné klev iland 1741, måhända får man inte bara fiskelycka när man går ett varv i den, man kanske kan få lite turflycka också. Hur eller hur en av öns "attraktioner"
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Ölandszoner

Post by Moskeroll »

Klockren motivering. Kommer att titta på det dom närmaste dagarna.

Mvh
Moskeroll :)

Mvh Moskeroll :)
nefusess
Posts: 5
Joined: 29 Mar 2016 20:02
Country: Sweden

Re: Ölandszoner

Post by nefusess »

Bra jobbat! Får se om någon hinner före mig ut till ön i vår, ska ut och jobba lite innan säsongen börjar på riktigt :) Vi brukar har ca 4000 besökare per sommar, några är säkert turfare!
Guest

Re: RE: Re: Ölandszoner

Post by Guest »

[quote="nefusess"]Bra jobbat! Får se om någon hinner före mig ut till ön i vår, ska ut och jobba lite innan säsongen börjar på riktigt :) Vi brukar har ca 4000 besökare per sommar, några är säkert turfare![/quote]
Om inte annat så kanske zonerna lockar dit några turfare [WINKING FACE]

Mvh Moskeroll :)
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: RE: Re: Ölandszoner

Post by Moskeroll »

nefusess wrote:Bra jobbat! Får se om någon hinner före mig ut till ön i vår, ska ut och jobba lite innan säsongen börjar på riktigt :) Vi brukar har ca 4000 besökare per sommar, några är säkert turfare!
Om inte annat så kanske zonerna lockar dit några turfare [WINKING FACE]

Mvh Moskeroll :)
kingenin
Posts: 30
Joined: 02 Sep 2012 19:18
Country: Sweden

Re: Ölandszoner

Post by kingenin »

Tack för ytterligare ett par zonförslag på Ölandslistan som blivit verkliga! Dokumentet är nu uppdaterat igen och innehåller både spännande och fina platser på Öland som är värda en zon!

https://drive.google.com/file/d/0B30BwD ... sp=sharing
snabelanna
Posts: 58
Joined: 19 Sep 2012 19:02
Country: Sweden
Contact:

Re: Ölandszoner

Post by snabelanna »

Många fina och bra förslag på södra Öland. Jag saknade zoner när jag var där och cyklade förra veckan. Det är inte roligt att cykla flera mil mellan zonerna. Tack på förhand.
* Min TURF-sida; Snabelanna
* Min insomnade Turfblogg "Snabelanna" https://snabelanna.wordpress.com/
* Min insomnande blogg "Anmaja"; http://blogg.omakastengods.se/
Bäckagubben
Posts: 30
Joined: 09 Aug 2016 10:13
Country: Sweden

Re: Ölandszoner

Post by Bäckagubben »

Delar helt och hållet "kingenin" åsikter - det finns alldeles för få Zoner på Öland.
Själv är jag en Bödakustens man och har via appen föreslagit "många" lämpliga zoner.
Bödabukten har (minst) 3 lämpliga "spår" där den mest uppenbara är själva stranden - den är nästan 2 svenska mil lång - och lämplig både för gångturfare (som jag) och cykelturfare. En zon var annan kilometer skulle ge 10 zoner - idag finns EN (Bödabada) så det finns utrymme för utveckling.

Till detta finns ett "Skogsspår" som går parallellt med stranden - kanske inte lämpligt för barnvagnar eller "damcyklar" men defensivt framkomlig för envar.

Det 3:e spåret är gamla landsvägen från Ateljé Fisken ända upp till Trollskogen - å Trollskogen i sig har potential för minst 5-6 zoner - Muséejärnvägen oräknad.

Jag återkommer med mer detaljerade förslag - framöver.

Mvh
\GFO
Bäckagubben
Posts: 30
Joined: 09 Aug 2016 10:13
Country: Sweden

Re: Ölandszoner

Post by Bäckagubben »

Som jag sagt har jag en mängd förslag till Zoner på Bödakusten. Gör här ett första försök att förklara mina idéer. Försöket med GoogleMaps men det gick inte så bra. Nu har jag gjort en ENIRO-karta - och jag har begränsat mig mig till "Strand-Spåret". Det blev bara 10 Zoner och den slutar vid Fagerrör - så det finns en bit kvar.
Hoppas nu att det fungerar med att dela kartan ( http://kartor.eniro.se/m/wzq5i )

OM denna teknik funkar så återkommer jag med "Skogs-Spåret" - där jag och "KollPåGubben redan föreslagit några Zoner via Appen - Å faller detta i smaken går jag gärna vidare med "Gamla-Landsvägen-Spåret".

Med hopp om MÅNGA zoner på norra Öland
\Bäckagubben - aka Gunnar Forsell (eller var det tvärt om)
Post Reply

Return to “Kalmar”