Turf obalanserat mellan länder(?)

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

V12
Posts: 17
Joined: 27 Aug 2020 09:55
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by V12 »

Det beror inte på geografin utan antalet aktiva turfare i relation till antalet zoner. Mariehamn är väl sämst i världen när det kommer till den parametern? pph på en zon bestäms främst av antalet unika turfare på zonen tillsammans med antalet takes. Anledningen till att det går att få så mycket poäng i Åbo, Helsingfors, Skottland etc är att det är lätt att sitta på hundratals zoner dygnet runt under en hel omgång. I en aktiv stad är i stort sett allt borta efter morgonrusningen.

Frågan är väl mest hur prioriterat poängsystemet är jämfört med andra planerade utvecklingsområden i spelet.
Aicar
Posts: 26
Joined: 10 May 2021 07:16
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Aicar »

Exakt! Höga poäng för zonerna (eftersom de aldrig/sällan flippar) i kombination med att man kan hålla zoner väldigt lång tid är det som gör att det blir obalanserat. Det är inte något nytt problem, utan det har funnits i många år, men det verkar inte vara något som är prioriterat att åtgärda. Den här omgången är jag övertygad om att Welshman skulle vinna oberoende eftersom (jag tror att) han turfar mest, vilket är bra. En annan omgång kan det dock se annorlunda ut.
ojarnstr
Posts: 90
Joined: 13 May 2016 15:20
Country: Finland

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by ojarnstr »

Visst men geografin kommer in just där Mariehamns centrum är så litet att samma zoner flippar betydligt oftare. Jämfört med lika aktiva regioner med större spelplan.

Tyvärr har jag inte någon lösning på problemet... det här är som sagt inte första tråden som diskuterar poäng.

Turf är inte ett jämlikt spel, vi spelar på olika områden, på olika sätt, har olikt antal lokal konkurrenter som ger drag hjälp och framför allt har vi inte alla lika mycket tid vi kan sätta på turf.

Det är bara event av olika slag där man spelar på lika villkor.
HappyF
Zonemaker
Posts: 290
Joined: 08 Aug 2012 10:53
Country: Sweden
Contact:

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by HappyF »

Min personliga åsikt är att poängsystemet inte kommer att ändras. Av två anledningar, dels att det skulle krävas en stor insats av utvecklarna och andra runt omkring för att först ta fram ett poängsystem som kommer att uppfattas som bättre för de flesta turfarna och sen lägga ner den utvecklingstid som behövs för att införa ändringarna. Den andra anledningen är att jag tror att de allra flesta turfarna inte spelar på så hög nivå att de känner av orättvisan eller inte ens spelar för poäng i första hand, vilket gör att andra ändringar kommer att prioriteras, såna som kommer fler turfare till gagn.
Aicar
Posts: 26
Joined: 10 May 2021 07:16
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Aicar »

Jag tror inte heller att det kommer att ändras, men det enda som egentligen behövs är ju en ändring av algoritmerna som justerar zonernas poäng (en "nerfning" av de som är i nuläget får generöst med poäng), så det borde inte kräva så mycket arbete.
V12
Posts: 17
Joined: 27 Aug 2020 09:55
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by V12 »

Det enda som egentligen behövs för att jämna ut läget något är att införa en maxtid för hur länge en turfare kan äga en zon, t.ex. 3 dagar. Detta gör det även lite roligare för ensamma turfare i orter med få zoner.
Aicar
Posts: 26
Joined: 10 May 2021 07:16
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Aicar »

Det var ett enkelt och bra förslag!
Aicar
Posts: 26
Joined: 10 May 2021 07:16
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Aicar »

ojarnstr wrote: 25 May 2021 17:15 Tror din största nackdel i det här fallet geografin Mariehamns centrum är så långsmalt... Welshman har massvis med zoner i 360 graders radie från sin bas.

Han har dessutom mycket kortare/snabbare väg till Helsingfors än du har till Stockholm.
Den här månaden kör jag i Stockholm och han i Helsingfors. Jag har tagit 4059 zoner och han har tagit 3856 zoner. Han har drygt 1040 000 poäng och jag har 737 000 poäng. Det handlar alltså om en obalans i poäng mellan länder/områden med få aktiva resp många aktiva.
Mikey
Posts: 67
Joined: 14 Jul 2017 21:26
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Mikey »

Ett exempel är ju Gw007 i Kalmar och Deej i England. Gw har tagit 2259 zoner inklusive assists för 363 000 poäng medan personen Deej har tagit 790 zoner för samma poäng. Helt sjukt

Ska man fortsätta att ge Norge, Tyskland, Finland (Ex Åland) och England ett sånt enormt försprång där folk kan sitta på 400-800 zoner och bara tanka poäng så måste en maxgräns på PPH införas. Max 3-4 dagar sen får man ta dem igen om man ska ha dem och förtjäna poängen. Det är ju fullt uppenbart att balansen mellan PPH och takepoäng helt tappat funktionen när det kastas ut zoner i ett sånt enormt antal på få turfare. Ett guld ska väl alltid vara tack vare aktivitet, inte tvärtom. Ibland är det ju oavsett detta en person som är överlägsen men det är ju bevisat nu att många Svenskar/Åland etc får det ytterst svårt att matcha UK och Finska fastlandet med den mängd zoner per turfare de har. Kan man inte införa ett vettigt poängsystem och att ha samma regler för alla länder så borde man enligt mig sätta guldmedaljer per land.

Det ser ju rätt konstigt ut när en del är level 50+ på en take 7500 medalj och var och varannan tagit en greed 250+ där många andra bara i Sverige bara kan drömma om ens att ha zoner för en take 150 eller 200.

Att ta en viss medalj ska ju kännas som en bedrift, inte en lyckosam sak som beror på var jag råkar bo. Att bo där det är 100 turfare per omgång med 200 zoner att dela på jämfört med 100 turfare som har 4000 zoner att dela på.

Oavsett de som tävlar i toppen gör enorma prestationer som jag absolut inte vill ta ner så tror jag att vissa inte skulle kunna vinna om de inte bodde där de bor vilket ju såklart känns fel minst sagt.
Aicar
Posts: 26
Joined: 10 May 2021 07:16
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Aicar »

Mikey wrote: 22 Jun 2021 10:03 Ett exempel är ju Gw007 i Kalmar och Deej i England. Gw har tagit 2259 zoner inklusive assists för 363 000 poäng medan personen Deej har tagit 790 zoner för samma poäng. Helt sjukt

Ska man fortsätta att ge Norge, Tyskland, Finland (Ex Åland) och England ett sånt enormt försprång där folk kan sitta på 400-800 zoner och bara tanka poäng så måste en maxgräns på PPH införas. Max 3-4 dagar sen får man ta dem igen om man ska ha dem och förtjäna poängen. Det är ju fullt uppenbart att balansen mellan PPH och takepoäng helt tappat funktionen när det kastas ut zoner i ett sånt enormt antal på få turfare. Ett guld ska väl alltid vara tack vare aktivitet, inte tvärtom. Ibland är det ju oavsett detta en person som är överlägsen men det är ju bevisat nu att många Svenskar/Åland etc får det ytterst svårt att matcha UK och Finska fastlandet med den mängd zoner per turfare de har. Kan man inte införa ett vettigt poängsystem och att ha samma regler för alla länder så borde man enligt mig sätta guldmedaljer per land.

Det ser ju rätt konstigt ut när en del är level 50+ på en take 7500 medalj och var och varannan tagit en greed 250+ där många andra bara i Sverige bara kan drömma om ens att ha zoner för en take 150 eller 200.

Att ta en viss medalj ska ju kännas som en bedrift, inte en lyckosam sak som beror på var jag råkar bo. Att bo där det är 100 turfare per omgång med 200 zoner att dela på jämfört med 100 turfare som har 4000 zoner att dela på.

Oavsett de som tävlar i toppen gör enorma prestationer som jag absolut inte vill ta ner så tror jag att vissa inte skulle kunna vinna om de inte bodde där de bor vilket ju såklart känns fel minst sagt.
Instämmer!
Post Reply

Return to “Förslag”