[BUG] Tråden om att appen hänger/låser sig eller kraschar

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

Post Reply

Händer det att appen kraschar/låser sig för dig?

Ja, mer eller mindre hela tiden
22
23%
Ja, lite då och då
50
53%
Ja, men väldigt sällan
20
21%
Nej, händer aldrig
3
3%
 
Total votes: 95

User avatar
Arias
Moderator
Posts: 1355
Joined: 25 Aug 2010 20:15
Country: Sweden
Location: Uppsala

[BUG] Tråden om att appen hänger/låser sig eller kraschar

Post by Arias »

Det verkar tyvärr som att efter senaste versionen (var det problem tidigare?) har applikationen börjat låsa sig vid olika tillfällen och man blir tvungen att manuellt Force Close eller att appen crashar.

Då jag vet att Turf Devs inte vill något hellre än att lösa problem som dessa så tänkte jag att vi kunde ha en tråd endast angående kraschar/låsningar.

Får ni upp en ruta om att skicka in en kraschrapport, gör det!! Detta underlättar felsökning för Turf Devs enormt!

Det jobbiga med dessa låsningar är att man ofta inte får upp en ruta om att skicka in rapport. Därför får ni mer än gärna beskriva era "erfarenheter" av vad ni gör och vad som händer när ni stöter på problem.
Verkar det helt random när man råkar ut för problemen eller finns det kanske något mönster?
Finns det något tillfälle där appen alltid kraschar, går det att "framhäva en krasch med flit"?
Image
User avatar
ChiliBBQ
Posts: 58
Joined: 27 May 2011 21:59

Re: [BUG] Tråden om att appen hänger/låser sig eller krascha

Post by ChiliBBQ »

Att appen kraschar/låser sig ibland tycker jag varken har ökat eller minskat. Däremot har jag märkt att det är lätt att "lura" appen att tro den är i ett läge med gui men ett annat i själva koden genom att man klickar runt lite för snabbt, någon typ at "race condition".

Vissa låsningar när gui inte svarar som man förväntat så brukar jag kunna återta kontrollen genom att använda "back-knappen" på min galaxy mini.

För övrigt så får jag alltid FC om jag försöker gå in i toplistan medan jag tar en zon.
Last edited by ChiliBBQ on 16 Aug 2011 21:12, edited 1 time in total.
Thunell
Posts: 375
Joined: 10 Nov 2010 16:07
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: [BUG] Tråden om att appen hänger/låser sig eller krascha

Post by Thunell »

Får ofta FC, det kan hända lite när som men oftast när man startar Turf eller när man pillar runt under tagning.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: [BUG] Tråden om att appen hänger/låser sig eller krascha

Post by Blabert »

Det händer då och då att turf kraschar för mig också. Säkert 2-3 gånger/dag vilket kanske har med att jag fipplar runt med internet/facebook etc medans jag väntar på zontagningar, vad vet jag ;-) Men jah upplever en ökning av kraschar sedan sista versionen kom.
Image
User avatar
ChiliBBQ
Posts: 58
Joined: 27 May 2011 21:59

Re: [BUG] Tråden om att appen hänger/låser sig eller krascha

Post by ChiliBBQ »

Idag hade jag väldiga problem runt 18-tiden. Vet ej om det var servern eller min telefon som inte hade fungerande datatrafik. Oavsett så resulterade det i att appen totalhängde och väntade på något.. tog en zon och fick inte ens upp rutan om att skicka till bakgrunden.

Detta pågick säkert i 30min och var oerhört frustrerande 8-)
User avatar
Chrille80
Donator
Posts: 56
Joined: 13 Aug 2011 02:13
Country: Sweden
Location: Gävle

Re: [BUG] Tråden om att appen hänger/låser sig eller krascha

Post by Chrille80 »

ChiliBBQ wrote:Idag hade jag väldiga problem runt 18-tiden. Vet ej om det var servern eller min telefon som inte hade fungerande datatrafik. Oavsett så resulterade det i att appen totalhängde och väntade på något.. tog en zon och fick inte ens upp rutan om att skicka till bakgrunden.

Detta pågick säkert i 30min och var oerhört frustrerande 8-)
Jag hade ett liknande problem idag vi ungefär samma tidpunkt.
Turfappen frös längre stunder och gjorde så att skärmen blev helt släckt (trodde mobilen hade stängt av sig ett tag). Det gick att gå tillbaka till homescreen, men Turf svarade inte alls.
Binks82
Posts: 89
Joined: 26 Jul 2011 05:56

Re: [BUG] Tråden om att appen hänger/låser sig eller krascha

Post by Binks82 »

De har hänt många ggr att de låst sig när man tar en zon och sen fått för sig att kolla in "Top Listan".
Kommer på sig själv och försöker hinna ut, men oftast är krashen ett faktum och de är bara vänta ut.
1/10 så klarar man sig ur hängningen, men chansen är lätt 90% att den kommer hänga sig till nästa zon.

Den kan även hänga sig/krasha när man startar.
Som att den inte riktigt vill hosta igång spelet utan fastnar i något och man lär starta om och be till gud att man får ge sig av nångång på sin tur.

Även att den kan hänga sig om man zoomar in för mycket.

De är dom jag själv upptäckt iaf.
Image
User avatar
Laban83
Posts: 17
Joined: 29 Jun 2011 19:44
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: [BUG] Tråden om att appen hänger/låser sig eller krascha

Post by Laban83 »

ChiliBBQ wrote:Idag hade jag väldiga problem runt 18-tiden. Vet ej om det var servern eller min telefon som inte hade fungerande datatrafik. Oavsett så resulterade det i att appen totalhängde och väntade på något.. tog en zon och fick inte ens upp rutan om att skicka till bakgrunden.

Detta pågick säkert i 30min och var oerhört frustrerande 8-)
Chrille80 wrote:Jag hade ett liknande problem idag vi ungefär samma tidpunkt.
Turfappen frös längre stunder och gjorde så att skärmen blev helt släckt (trodde mobilen hade stängt av sig ett tag). Det gick att gå tillbaka till homescreen, men Turf svarade inte alls.
Jag hade också problem då. Appen hängde sig flera gånger. Jag har Telenor men hörde med någon annan som hade annan operatör som också hade problem samtidigt. Troligtvis var det problem på serversidan.

Generellt har jag upptäckt att sannolikheten för krasch när man tar en zon är mycket högre om man har dålig täckning. Det verkar alltså som att applikationen är skriven så att GUI:t väntar på att kommunikationen med servern ska bli klar, och detta tar ju längre tid om det är problem med servern eller man har dålig täckning eller kör GPRS etcetera. Jag tror att en översyn av trådningen är på sin plats.
Phone: Sony Ericsson Xperia Arc + Google Nexus One | ROM: Original | City: Linköping/Lund/Malmö
Image
User avatar
Fredrick
Donator
Posts: 262
Joined: 10 Dec 2010 02:42
Country: Sweden
Location: Kalmar
Contact:

Re: [BUG] Tråden om att appen hänger/låser sig eller krascha

Post by Fredrick »

Nästan varje gång jag släpper fokus från Turf, för att t.ex ta en bild, skriva på Gtalk eller blogga, så dör appen. Den ligger kvar i statusraden ("Turf is running") men när jag trycker på ikonen så startar Turf upp från början och laddar om på nytt.
Får inte upp något felmeddelande eller nånting. Turf bara försvinner.

SE Arc
Version 4.0.A.2.368
Android 2.3.3 (ej rootad)
[Kalmar/Skedshult • Xperia Z3]
frejo
Posts: 29
Joined: 14 Aug 2011 14:21
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: [BUG] Tråden om att appen hänger/låser sig eller krascha

Post by frejo »

Att appen "krashar" i bakgrunden är nog snarare att Android slår ihjäl den.
När det är ont om minne så finns det en funktion i android som dödar applikationer som inte syns på skärmen för att ge plats åt de som är aktiva.

Själv har jag problem vid dålig täckning. Om telefonen har slagit om till Edge istället för HSDPA så kan jag få vänta ut upp till tre stycken force close varningar innan jag får zone taken efter att timern tickat ner... sätter jag telefonen i 3G-only läge så tokhängde sig appen (förra versionen dock) när jag var vid en zon ute i skogen där det bara fanns GSM.
Post Reply

Return to “Förslag”