Två olika "modes" vore önskvärt
Två olika "modes" vore önskvärt
Jag hör till dem som går och jag jämför mig med andra i mitt län. Allt som oftast/nästan alltid, får man "stryk" av turfare som cyklar eftersom de hinner med många fler turfzoner än jag nånsin kan hinna med = Orättvist. Jag menar, alla poäng över 100.000 är ju bara totalt omöjligt! Nä, det vore roligare med en fotgängarlista och en cykellista, så man "tävlade" mot likasinnade. Denna borde samtidigt innebära att varje zon kan tas på 2 sätt, en via gång och en via cykel, så man inte blockar varandra. Visst kan det fuskas, men det skulle kunna förhindras genom att tex klocka tiden det tar att tillryggalägga turfningen. Gång = <5 km per timme typ, och cykel > 5km/tim.
Re: Två olika "modes" vore önskvärt
Running the third-party project https://turfbridge.com
Re: Två olika "modes" vore önskvärt
Gillar dom inte heller, men det går isåfall att reglera med fart mellan turfzonerna, skulle jag tro. En gå/springalista, en cykellista och en billista Varje turfzon kan alltså ha tre samtidiga ägare.
Re: Två olika "modes" vore önskvärt
Gå/Springa 0-10 km/tim
Cykla 10-20 km/tim
Elcykel/Bil > 20 km/tim
Typ
Cykla 10-20 km/tim
Elcykel/Bil > 20 km/tim
Typ
Re: Två olika "modes" vore önskvärt
Och hur hanterar man fallet med en som kör, men springer in på en affär några minuter? Den går?
Någon som går, tar tåg eller buss en bit, ska den då ses som fordonsförare?
Hur ofta ska 'moden' kunna bytas? De som cyklar ibland, går ibland, vad är de?
Tusen frågor, varav den mest grundläggande är att det finns många som springer fortare än de långsammaste cyklisterna. Det går inte dra en skarp gräns, sorteringen blir alltså efter hastighet, inte efter transportsätt.
På grund av detta så brukar slutsatsen vara att det inte ska vara något automatiskt klassificeringssystem. Bättre då hedersbaserade https://turfportalen.se/gaturf
Klart att man skulle kunna bygga in något liknande i appen, man väljer fritt efter vilken sorts turfare man tycker att man är, och får möjlighet att bara jämföra sig med de som valt lika. Men att man ska mäta vad man är tror jag inte på.
Någon som går, tar tåg eller buss en bit, ska den då ses som fordonsförare?
Hur ofta ska 'moden' kunna bytas? De som cyklar ibland, går ibland, vad är de?
Tusen frågor, varav den mest grundläggande är att det finns många som springer fortare än de långsammaste cyklisterna. Det går inte dra en skarp gräns, sorteringen blir alltså efter hastighet, inte efter transportsätt.
På grund av detta så brukar slutsatsen vara att det inte ska vara något automatiskt klassificeringssystem. Bättre då hedersbaserade https://turfportalen.se/gaturf
Klart att man skulle kunna bygga in något liknande i appen, man väljer fritt efter vilken sorts turfare man tycker att man är, och får möjlighet att bara jämföra sig med de som valt lika. Men att man ska mäta vad man är tror jag inte på.
Re: Två olika "modes" vore önskvärt
Är det medelhastigheten mellan varje take? Då måste en som är rank 50+ cykla betydligt långsammare än en newbie då pga taketiden [emoji16]Ainisse wrote:Gå/Springa 0-10 km/tim
Cykla 10-20 km/tim
Elcykel/Bil > 20 km/tim
Typ
Tapatalking with Samsung S8
Re: Två olika "modes" vore önskvärt
För egen del räcker det bra med att man anger om man går eller inte. Då kan jag "tävla" på lika villkor.
Re: Två olika "modes" vore önskvärt
Problemet blir väl att du inte får så många andra att tävla mot eftersom de allra flesta turfare inte bara går. Eller ska man rapportera varje gång man startar appen hur man tänkt förflytta sig?
-
- Posts: 6
- Joined: 10 Nov 2014 09:03
- Country: Sweden
Re: Två olika "modes" vore önskvärt
Har tänkt på detta också. Antingen har man två olika dimensioner av spelet, snabba och långsamma. Eller så får zoner som tas i snabbt intervall en lägre take-poäng och kortare blocktid. Kombinationen är också möjlig där en zon kan ägas av både en snabb och en långsam med delad poängtilldelning.
Definitionen är lätt att avgöra då tiden mellan varje take redan mäts och blir medelhastigheten tex under 10km/h så hamnar man som långsam. Kanske en viss justering för att det är fågelvägen som mäts.
Definitionen är lätt att avgöra då tiden mellan varje take redan mäts och blir medelhastigheten tex under 10km/h så hamnar man som långsam. Kanske en viss justering för att det är fågelvägen som mäts.