Zoom in vid tagning av zon

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

Post Reply
sweest
Posts: 4
Joined: 04 Feb 2016 21:16
Country: Sweden

Zoom in vid tagning av zon

Post by sweest »

Hade varit smidigare att cykelturfa och ha telefonen på styret utan att behöva fippla med att zooma in och ut. Oftast vill man se mer när man cyklar en runda men endast aktuella zonen när den ska tas. Förslag att vid follow mode på kunna aktivera även att när man närmar sig en zon, typ zonens bredd i avstånd, så zoomas bilden in för att se var man är och kan komma in i zonen och stanna kvar under tagningstid. Zoomas ut till ursprungligt igen när zone taken. Speciellt bra på nya ställen för att kunna vara effektiv och trafiksäker.
User avatar
LeiLar
Posts: 933
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Zoom in vid tagning av zon

Post by LeiLar »

+1 :)
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
kiwi_kz7
Posts: 6
Joined: 26 May 2013 00:15
Country: Sweden

Re: Zoom in vid tagning av zon

Post by kiwi_kz7 »

Smart och bra förslag, jag skulle även önska ”head up” som alternativ istället för ”nord upp” så att man alltid har kartan rättvänd oavsett i vilket vädersträck man rör sig :-)
Image
User avatar
PaltN
Posts: 52
Joined: 06 May 2018 10:36
Country: Sweden

Re: Zoom in vid tagning av zon

Post by PaltN »

sweest wrote: 16 May 2018 19:51 Förslag att vid follow mode på kunna aktivera även att när man närmar sig en zon, typ zonens bredd i avstånd, så zoomas bilden in för att se var man är och kan komma in i zonen och stanna kvar under tagningstid. Zoomas ut till ursprungligt igen när zone taken.

Kungligt förslag! 8-)
Gammelturfen
Posts: 10
Joined: 01 Sep 2018 08:17
Country: Sweden

Re: Zoom in vid tagning av zon

Post by Gammelturfen »

+1 på denna fast jag jag tänker mig att det finns lite varianter att lösa det.

- Ett sätt skulle kunna vara fartbaserad zoom. Typ att man ställer in önskad zoomnivå för under 5km/h och en annan nivå för över 20km/h och sen zoomar den automatiskt i kanske 4-5 steg mellan dessa nivåer beroende på fart.
- En annan variant som jag tänker mig är lite så som trådskaparens förslag. Automatisk justering av zoomnivån så att man alltid ser närmaste zoom som är redo för takeover eller revisit. När man sen tagit en zon så zoomar den automatiskt ut så att man ser var nästa finns. En onscreen-knapp för att enkelt slå av och på detta beteende vore också lämpligt. Typ på samma sätt som man ibland behöver slå av och på follow mode.

Som det är nu fungerar bra när jag turfar i ett område där jag redan vet var alla zoner är och inte behöver zooma ut för att veta vart jag ska härnäst men när man turfar i någon annan stad där man inte kan zonera blir det väldigt mycket zooma in och ut hela tiden.
Post Reply

Return to “Förslag”