Reformering av zonpoäng

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Reformering av zonpoäng

Post by SunYour »

Jag tycker det är dags att justera poängsystemet för tagen zon.
Tar man en titt i topplistan kan man se att det tråkigt nog at är ganska stor andel som inte tar så många takovers, men som ändå placerar sig högt upp i listan.
Receptet på det är väl att hitta döda städer där man är ensam om att besöka. Sedan tickar poängen på utan att man gör något.

Mitt förslag på poängfördelning för en tagen zon:
Som vanligt får man den poäng som Fairy delat ut i form av takepoint, samt den pph som zonen har stackas på sin totala pph.
MEN
För varje dag (eller liknande) som går, så minskar zonens pph samtidigt som revisitpoängen ökas.
Gör man inget återbesök inom ett antal dagar så minskas pph succesivt ned till 0 och då övergår zonen till att vara neutral. När någon annan tar zonen får han/hon såklart full tp/pph för zonen

En idé kan ju vara att en zon som har tp65/pph9 får tp80/pph8 efter text 24h, sedan tp95/pph7 osv osv ned till tp185/pph1.
På samma sätt justeras revisitpoängen upp för varje dag som går så det blir mer och åtråvärt att göra en revisit (och mer och mer lockande för motståndarna att hindra hög revisitpoäng)

Kanske måste man sedan se till så att en zon som är tp185/pph1 och en zon som är tp65/pph9 blir neutrala efter lika lång tid, så det inte går 9 ggr så fort för en 185-zon att bli neutral som en 65-zon... Om det nu är neutrala de ska bli till slut, men det vore ju inte fel att kunna göra en riktig takover på en zon igen när man håller till i en lite halvdöd stad.

Hm, ja, rent spontant tycker jag att det låter toppen, men som vanligt finns det säkert en del mindre fördelaktigt med detta... Riktigt skoj skulle det ju vara om sina egna gröna zoner kom med i spelet lite mer i alla fall!
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Reformering av zonpoäng

Post by mortuus »

Jag hade hellre sett att zoner du tar blir du av med efter en vecka eller nåt som vissa här inne påpekat då det är ändå ett spel där man ska röra på sig och ta zoner trots allt. Håller med dig åker man och bilturfar och tar mindre döda städer då är det galet lätta poäng man tickar in och där tycker jag hela turf konceptet faller, inte för att det är fel att göra så men ändå vad är det för utmaning att plocka massor med zoner som inte tas alls och ha låga takeovers vs dom mest aktiva i stockholm,linköping etc som slåss varje dag om zoner.
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
User avatar
SALVETA
Posts: 23
Joined: 15 Nov 2011 09:56
Country: Sweden

Re: Reformering av zonpoäng

Post by SALVETA »

Jag tycker att det första förslaget verkar bra, det skulle göra det roligare med revisit. :grin:

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
User avatar
SEALen
Donator
Posts: 116
Joined: 15 Sep 2011 15:21
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Reformering av zonpoäng

Post by SEALen »

Det första låter bra men gillar inte att de skulle bli neutrala. Tycker dock att de skulle ticka ner till 0 pph efter ca 10 dagar. Dock fulla pph i 5 dagar sedan ner till 0. Lite skall man tjäna på att de andra är sömniga :)
Image
kepn
Donator
Posts: 48
Joined: 04 Aug 2011 23:53

Re: Reformering av zonpoäng

Post by kepn »

Ta bort PPH i spelet helt och låt alla slåss om takepoäng istället.
Image
HTC Desire | Android 2.3.3 | Stad: Norrköping
Thunell
Posts: 375
Joined: 10 Nov 2010 16:07
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Reformering av zonpoäng

Post by Thunell »

kepn wrote:Ta bort PPH i spelet helt och låt alla slåss om takepoäng istället.
Nää, det funkar inte riktigt heller tycker jag, spelet borde till viss del bestå av taktiska moment (tycker jag)...
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Re: Reformering av zonpoäng

Post by Blabert »

kepn wrote:Ta bort PPH i spelet helt och låt alla slåss om takepoäng istället.
Nja, dels förlorar man en dimension av spelet men framförallt blir det ju en väldig fördel för de som bor i en stad med mycket zoner och/eller aktivitet.

Däremot är jag helt övertygad om att pph borde ha en mindre roll, alltså öka tp.

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk
Image
Tiny
Posts: 36
Joined: 04 Oct 2011 15:51
Country: Sweden

Re: Reformering av zonpoäng

Post by Tiny »

Jag har också gått och funderat på poängsystemet. Efter några månader med Fairy ser jag en tråkig effekt: zonerna som ligger ensamma eller långt bort tas väldigt sällan, och ligger därför på 185/1. Det motiverar inte mig att ta zonen: jag tar hellre tre välbesökta zoner (som ligger närmare) för samma poäng och får 15-20 pph.

Senast igår gick jag och funderade på vad som skulle hända om man vände på pph, en välbesökt zon får 65 tp och 1 pph, en sällan besökt zon skulle få 185 tp och 9 pph.

+ Zoner långt bort besöks oftare.
+ Spelare kommer lite långre bort från stadskärnan.
+ Om zonens tp/pph baseras enbart på förra månadens visits skulle spelplanen ändras markant från månad till månad. Omväxling förnöjer?

+- Gynnar turist-turfing (ett sätt att sprida turf, eller ett sätt att vinna turfomgången?)

- Gynnar bilturfning.

Kort sagt: Det vore trevligt om Turf kunde motivera mig att ta en lång skogspromenad istället för att springa i stadskärnan. Men det kanske är tillräckligt bra att jag bara kommer utanför dörren :)
Tiny
Posts: 36
Joined: 04 Oct 2011 15:51
Country: Sweden

Re: Reformering av zonpoäng

Post by Tiny »

Efter att ha läst förslagen en gång till funderar jag på följande:

När någon tar zonen får personen fulla pph i 12h-3 dagar, kanske beroende på antalet visits.
Efter det går pph för ägaren ner, men överblivna poäng "lagras" i zonen.
Nästa person som tar zonen får de lagrade poängen, plus pph och tp.

För att inte alla ska sitta hemma och vänta på att de lagrade poängen går upp kanske det bara ska införas på de sällan besökta zonerna (1-3pph), så att motivationen att ta sällan-besökta zoner stiger efter några dagar.

Har inte en aning om hur det skulle vara att implementera kodmässigt.
Tiny
Posts: 36
Joined: 04 Oct 2011 15:51
Country: Sweden

Re: Reformering av zonpoäng

Post by Tiny »

Efter ytterligare några turfrundor och funderingar tror jag att förslaget i föregående post kan fungera bra. Det gör det attraktivt att ta sällan-besökta zoner, men inte attraktivt att bara ha dom.
Post Reply

Return to “Förslag”