Turf obalanserat mellan länder(?)

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

Aicar
Posts: 26
Joined: 10 May 2021 07:16
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Aicar »

Mikey wrote: 22 Jun 2021 10:03 Ett exempel är ju Gw007 i Kalmar och Deej i England. Gw har tagit 2259 zoner inklusive assists för 363 000 poäng medan personen Deej har tagit 790 zoner för samma poäng. Helt sjukt

Ska man fortsätta att ge Norge, Tyskland, Finland (Ex Åland) och England ett sånt enormt försprång där folk kan sitta på 400-800 zoner och bara tanka poäng så måste en maxgräns på PPH införas. Max 3-4 dagar sen får man ta dem igen om man ska ha dem och förtjäna poängen. Det är ju fullt uppenbart att balansen mellan PPH och takepoäng helt tappat funktionen när det kastas ut zoner i ett sånt enormt antal på få turfare. Ett guld ska väl alltid vara tack vare aktivitet, inte tvärtom. Ibland är det ju oavsett detta en person som är överlägsen men det är ju bevisat nu att många Svenskar/Åland etc får det ytterst svårt att matcha UK och Finska fastlandet med den mängd zoner per turfare de har. Kan man inte införa ett vettigt poängsystem och att ha samma regler för alla länder så borde man enligt mig sätta guldmedaljer per land.

Det ser ju rätt konstigt ut när en del är level 50+ på en take 7500 medalj och var och varannan tagit en greed 250+ där många andra bara i Sverige bara kan drömma om ens att ha zoner för en take 150 eller 200.

Att ta en viss medalj ska ju kännas som en bedrift, inte en lyckosam sak som beror på var jag råkar bo. Att bo där det är 100 turfare per omgång med 200 zoner att dela på jämfört med 100 turfare som har 4000 zoner att dela på.

Oavsett de som tävlar i toppen gör enorma prestationer som jag absolut inte vill ta ner så tror jag att vissa inte skulle kunna vinna om de inte bodde där de bor vilket ju såklart känns fel minst sagt.
Förra omgången turfade jag på Åland. Då hade jag behövt ta 520 zoner i genomsnitt per dygn för att få den poäng som Welshman tog. Den här månaden är hans poängsnitt högre, så nu hade det motsvarat ca 565 zoner per dygn. Det blir rätt uppenbart hur snedfördelat poängsystemet är; jag menar - Bont snittade 402 zoner per dag under en omgång, vilket var sanslöst mycket, 565 zoner/dag är inte rimligt under en hel omgång... Just nu har jag tagit flest zoner av alla den här omgången (jag kör i Stockholm), men får storstryk av Welshman (ligger 340 000 poäng efter trots att jag tagit 176 zoner mer (4231 vs 4055)) och jag får även stryk av féarglas trots att jag tagit 50% fler zoner än henne (4231 vs 2803).
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by DIProgan »

Att balansera poängsystemet borde va prioritet nummer ett så länge inga kritiska buggar huserar. Det handlar inte om huruvida man tillhör toppskiktet själv utan om att möjligheten ändå ska finnas att ta sig dit om man lägger in arbetet. Det är lite som med företaget Tesla. Du leder vägen till morgondagens utveckling med produkter som bara ett fåtal kan införskaffa men de gör att andra börjar både tänka, drömma och engagera sig pga. möjligheten. Utan möjligheten så tappar många sitt intresse och sitt driv.

Sedan är det egentligen inte bara toppskiktet som påverkas. Vi ända nere i gåturf-fart kan mycket enkelt se orättvisorna mellan olika städer. Inte pga. utformningen av hur zonerna är lagda i städerna utan pga. skillnaden i aktivitet. Jag i en lågaktivitetsstad behöver ofta prestera bara hälften mot någon i en mer aktiv dito för att få samma poäng. Det ska inte va knivskarp rättvisa, strategi ska ha en plats men i mesta mån möjligt ska det undvikas att 100% mer ansträngning krävs för samma poäng.

Poängsystemet kanske konstruerades som något av en sido-idé men det är nu kärnan för, vill jag påstå, de flesta som turfar. Därför bör det också få det mesta av utvecklingstiden.
Running the third-party project https://turfbridge.com
captHaddock
Posts: 204
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by captHaddock »

Grymt stark runda Aicar! Aicar med flera har mycket bra poänger. Jag skulle gärna se någon liten justering som gör PPH mindre viktigt och det borde inte vara speciellt stort utvecklingsarbete.

Sen hoppas jag verkligen på en ny uppdatering snart, det var länge sen sist nu och vore bra för alla nya internationella spelare att se att det händer saker!
Mikey
Posts: 67
Joined: 14 Jul 2017 21:26
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Mikey »

Här hade man ju önskat att ansvariga skulle ha kommenterat men händer det ens numera?
praktikus
Posts: 5
Joined: 25 Jun 2021 22:46
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by praktikus »

Mina reflexioner:

Detta är inte något som bara drabbar dem i toppskiktet utan är precis lika relevant för samtliga som bryr sig om sin placering i ligaspelet. Själv håller jag på att harva mig uppåt efter en stunds avhållsamhet och hade planer på att ta mig upp från League 8 till 7 denna omgång.

Nu grusas mest troligt dessa planer då jag slåss mot en skotte som har minst lika tätt mellan zonerna där hen bor som jag, men en tp mellan 155 och 185 och dessutom får behålla zonerna i en evighet.

Bägge dessa faktorer ger en mycket snedvriden konkurrens. För att skapa bättre förståelse kan ni jämföra våra respektive rundor på ett överskådligt sätt med hjälp av dessa två länkar:
https://frut.zundin.se/user_round.php?u ... oundid=132

https://frut.zundin.se/user_round.php?u ... oundid=132

För att den nuvarande algoritmen för tp och pph ska bli rättvis så krävs det att mängden zoner i ett område avspeglar mängden aktiva spelare. Så är uppenbarligen inte fallet i dag och jag tror inte heller att det på något sätt är önskvärt!

Att det nu ser så olika ut i olika delar av världen är dock ett faktum och något man behöver förhålla sig till.

Det som behövs adresseras är alltså BÅDE tp och pph.

Här tror jag det bästa vore om vi i Turfgemenskapen samlade in lösningsförslag som vi får hjälpas åt att problematisera kring för att hitta en bra kompromiss mellan rättvisa regler och rimlig utvecklingskostnad.

Mitt lösningsförslag som jag gärna tar emot feedback på eller att det inspirerar någon annan till ett smartare förslag:

Problemen kring TP: utöka dagens algoritm med att även ta hänsyn till zontäthet. Hög zontäthet skulle alltså sänka tp då det signalerar att möjligheten att ta många zoner är hög.

Problemen kring PPH: Hitta, antingen en maxtid som man får äga en zon, eller en maxpoäng som en zon får ge. När det threshold man bestämt sig ska gälla är uppfyllt, så blir zonen ägarlös.
Här blir man alltså tvungen att skapa ett nytt state då den inte ska bli klassiskt gul och ge första-take-för-rundan-bonus.
Aicar
Posts: 26
Joined: 10 May 2021 07:16
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Aicar »

Förra omgångens facit, d v s efter avslutad omgång:
Welshman - 1,65 miljoner poäng - turfade i Helsingfors/Åbo - tog 5 351 zoner
Aicar (jag) - 1,3 miljoner poäng - turfade i Stockholm - tog 6 923 zoner
Feárglas - 1,11 miljoner poäng - turfade i Glasgow - tog 3 539 zoner

Än så länge har jag inte hört någon (!) som kunnat förklara logiken eller rimligheten i att 6 923 tagna zoner i Stockholm skulle ge 350 000 färre poäng än 5 351 tagna zoner i Helsingfors/Åbo. Det verkar inte heller finnas något intresse för att lösa problemet, men jag har sett fler och fler turfare som har starka synpunkter på det trasiga poängsystemet, så tillsammans kanske vi kan få till den förändring som behöver göras!
ojarnstr
Posts: 92
Joined: 13 May 2016 15:20
Country: Finland

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by ojarnstr »

Aicar wrote: 09 Jul 2021 09:49 Än så länge har jag inte hört någon (!) som kunnat förklara logiken eller rimligheten i att 6 923 tagna zoner i Stockholm skulle ge 350 000 färre poäng än 5 351 tagna zoner i Helsingfors/Åbo. Det verkar inte heller finnas något intresse för att lösa problemet, men jag har sett fler och fler turfare som har starka synpunkter på det trasiga poängsystemet, så tillsammans kanske vi kan få till den förändring som behöver göras!
Nå region Stockholm har 5480 zoner, Lounais-Suomi har 1031 och Etelä-Suomi har 2027. Så rimligtvis borde du ha mera takes om ni turfat på samma nivå.

Mer intressant skulle vara att jämföra era turf sessioner och se hur många km/timmar ni har cyklat före varje take.

Om den stora stötestenen är PPH så inte är det väl förbjudet för dig att turfa utanför stockholm, i försök att samla PPH i mindre aktiva regioner.

Nå oberoende så det är inte lätt sak att göra poängsystemet rättvist... någon kommer alltid känna sig felbehandlad.
Mikey
Posts: 67
Joined: 14 Jul 2017 21:26
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Mikey »

praktikus wrote: 26 Jun 2021 21:53 Mina reflexioner:

Detta är inte något som bara drabbar dem i toppskiktet utan är precis lika relevant för samtliga som bryr sig om sin placering i ligaspelet. Själv håller jag på att harva mig uppåt efter en stunds avhållsamhet och hade planer på att ta mig upp från League 8 till 7 denna omgång.

Nu grusas mest troligt dessa planer då jag slåss mot en skotte som har minst lika tätt mellan zonerna där hen bor som jag, men en tp mellan 155 och 185 och dessutom får behålla zonerna i en evighet.

Bägge dessa faktorer ger en mycket snedvriden konkurrens. För att skapa bättre förståelse kan ni jämföra våra respektive rundor på ett överskådligt sätt med hjälp av dessa två länkar:
https://frut.zundin.se/user_round.php?u ... oundid=132

https://frut.zundin.se/user_round.php?u ... oundid=132

För att den nuvarande algoritmen för tp och pph ska bli rättvis så krävs det att mängden zoner i ett område avspeglar mängden aktiva spelare. Så är uppenbarligen inte fallet i dag och jag tror inte heller att det på något sätt är önskvärt!

Att det nu ser så olika ut i olika delar av världen är dock ett faktum och något man behöver förhålla sig till.

Det som behövs adresseras är alltså BÅDE tp och pph.

Här tror jag det bästa vore om vi i Turfgemenskapen samlade in lösningsförslag som vi får hjälpas åt att problematisera kring för att hitta en bra kompromiss mellan rättvisa regler och rimlig utvecklingskostnad.

Mitt lösningsförslag som jag gärna tar emot feedback på eller att det inspirerar någon annan till ett smartare förslag:

Problemen kring TP: utöka dagens algoritm med att även ta hänsyn till zontäthet. Hög zontäthet skulle alltså sänka tp då det signalerar att möjligheten att ta många zoner är hög.

Problemen kring PPH: Hitta, antingen en maxtid som man får äga en zon, eller en maxpoäng som en zon får ge. När det threshold man bestämt sig ska gälla är uppfyllt, så blir zonen ägarlös.
Här blir man alltså tvungen att skapa ett nytt state då den inte ska bli klassiskt gul och ge första-take-för-rundan-bonus.
Håller med i det mesta, även jag slogs mot en skotte i förra ligan, det var bara att ge upp. Det var liga 7 så ingen extrem liga direkt.

PPH är ett av de största problemen, löjlig zonkvot i Sverige en annan..vi ska minsann ha riktigt snålt med zoner såvida vi inte värvar enorma mängder spelare på vår ort medan de andra länderna får drösvis med zoner oavsett spelarantal. Folk sitter och plockar gula zoner sista helgen på en runda i toppskiktet..säger väl att Finland, Tyskland och Skottland har galna mängder zoner...runt 50 per turfare mot 5 per turfare i Stockholm. Slopa zonkvota och ge sverige samma antal zoner som Finland och Skottland..vad är problemet med det, de kostar inget direkt, varför ska vi snålas så extremt med zoner?
Moru
Posts: 128
Joined: 26 May 2020 18:37
Country: Sweden
Contact:

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Moru »

Det går inte att snåla med zoner i ett startup-skede i ett land. Vill man få fler spelare så måste det finnas zoner redan första gången man öppnar appen. Annars avinstalleras den och något annat tar dess plats.

Det vore en fördel om man kunde göra zoner automatiskt överallt med lagom avstånd och bara köra med tp, inga pph alls. Så ger samma ansträngning samma resultat så länge terrängen är lika. Men då kommer problemet med pensionärer med obegränsat med tid istället :)
Turfname is EQ
Aicar
Posts: 26
Joined: 10 May 2021 07:16
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Aicar »

ojarnstr wrote: 09 Jul 2021 11:17
Aicar wrote: 09 Jul 2021 09:49 Än så länge har jag inte hört någon (!) som kunnat förklara logiken eller rimligheten i att 6 923 tagna zoner i Stockholm skulle ge 350 000 färre poäng än 5 351 tagna zoner i Helsingfors/Åbo. Det verkar inte heller finnas något intresse för att lösa problemet, men jag har sett fler och fler turfare som har starka synpunkter på det trasiga poängsystemet, så tillsammans kanske vi kan få till den förändring som behöver göras!
Nå region Stockholm har 5480 zoner, Lounais-Suomi har 1031 och Etelä-Suomi har 2027. Så rimligtvis borde du ha mera takes om ni turfat på samma nivå.

Mer intressant skulle vara att jämföra era turf sessioner och se hur många km/timmar ni har cyklat före varje take.

Om den stora stötestenen är PPH så inte är det väl förbjudet för dig att turfa utanför stockholm, i försök att samla PPH i mindre aktiva regioner.

Nå oberoende så det är inte lätt sak att göra poängsystemet rättvist... någon kommer alltid känna sig felbehandlad.
Jag ar inte den statistiken som du efterfrågar, men omgången före (d v s för sbnart 2 månader sedan) jämförde vi kilometrar i turfappen och då hade jag ca 50% mer km än Welshman (och eftersom det är fågelvägen är det ännu större skillnad i cyklade kilometrar), men han var två rank högre än mig. Så det är ingen tvekan om att det finns en obalans om man tittar på hur mycket man cyklar och hur mycket poäng man får. Att få det helt rättvist lär inte vara möjligt, men just nu är det många som upplever att det är en orimligt stor obalans (extremfallet jag sett skrevs om tidigare i tråden där en turfare i Skottland hade tagit 1/3 av antalet zoner som en duktig turfare i Sverige, men de hade lika många poäng).
Post Reply

Return to “Förslag”