Turf obalanserat mellan länder(?)

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

Post Reply
Aicar
Posts: 26
Joined: 10 May 2021 07:16
Country: Sweden

Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Aicar »

Det verkar som Turf är obalanserat mellan länder och att länder med många zoner men få aktiva turfare har en stor fördel när det gäller att samla poäng (turfare där får behålla zoner väldigt länge och kan därmed ha extremt många zoner och därmed hög ppt). Många guld- och silvermedaljer senaste året har gått till Finland och Skottland (jag tänker på M0112, Welshman och Féarglas).

En jämförelse mellan några olika Turfare:
Welshman (två guld och ett silver, leder pågående omgång) 16 700 zoner totalt - rank 49
Aicar 24 687 zoner totalt - rank 47 (turfar på Åland och i Stockholm)
Corellian 30 008 zoner totalt (turfar på Åland) - rank 48

Notering: På Åland är det många turfare och tätt mellan zonerna som ligger centralt (och de byter ägare ofta och är värda 65-80 poäng samt en hög ppt (men svåra att behålla då Åland har högst % andel av befolkningen av alla som turfar)), så en viss skillnad bör det vara, men skillnaden känns orimligt stor.

Har någon fler liknande jämförelser (mellan Sverige och Finland/Skottland) får ni gärna fylla på med infon!

Jag föreslår en djupare analys av datan, t ex genom att man väljer ut de som varit topp-10 respektive månad de senaste 12 månaderna och att man dels räknar ut ur många % av den totala poängen varje månad som respektive tuffare tagit när man varit ute och turfat och dels hur många timmar man varit ute och turfat respektive omgång. När man gjort detta grupperar man turfarna efter land: Sverige, Finland, Skottland och Åland (det kan hända att Åland har för få topp-10-placeringar för att datan ska vara relevant). Är skillnaden mellan länderna (för) stor behöver en förändring göras, t ex genom att nerfa ppt för zoner som byter ägare färre än x gånger/månad. Är skillnaden inte så stor är det bara att gratulera M0112, Welshman och Féarglas till fantastiska prestationer!
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by DIProgan »

turfcrewbingo.png
turfcrewbingo.png (46.47 KiB) Viewed 21905 times
Running the third-party project https://turfbridge.com
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Maqqan »

Du kan välja hjälpa till med beräkningen istället DIProgan, du som vill utveckla dina API kunskaper.

Man får alltid ge förslag och detta var ju ganska utvecklat jämfört med en del andra så onödig sarkasm med bingon.



Tapatalking with iPhone 12 Pro
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by DIProgan »

Får se om det kommer några intressanta uträkningar men jag ska faktiskt välja att hylla till att börja med. Det finns delar av er i crew som är ständigt aktiva med att lägga zoner och att försöka svara på frågor som ibland måste va smått omöjliga att svara på med bristande information från högre ort. Drassen har gjort ett inlägg på fem år, simpan ser inte ut att ens ha varit inloggad på forumet sedan 2019. Jag gissar att kommunikationen mellan crew och devs inte heller har blivit mer aktiv de senaste åren.

Det är rent sagt uruselt skött att lämna alla undringar och frustrationer från användarna till de frivilliga i crew som fortfarande mäktar med men inte kan göra speciellt mycket åt det utan alltså mest måste rabbla plattityder. Ni sitter där mellan hammaren och städet så att säga och för det ska ni ha beröm. Sedan vet jag att andra delar av crew mest sitter där på gamla meriter och det är inte snyggt mot de i crew som fortfarande är aktiva heller.

Jag kan inte låta bli att undra hur det kommer sig att så många som blir involverade i utvecklingen på något sätt tycks sugas upp och försvinna från användarnas blickfång. Är det så jobbigt på andra sidan? Hur det än är så kan jag ibland önska att Andrimon helt enkelt blev sålt till någon som är mer intresserad av att driva, utveckla och såklart vill föra en aktiv dialog med sina användare. Visst det finns risker med det också som att nya ägare kan vilja kommersialisera Turf till något osmakligt men om det ska krävas pengar varje gång något relevant ska hända med Turf (så som vid version 2.0) så kanske det behövs nytt blod.

Än en gång, tack ni aktiva i crew som hjälper till att göra Turf till en roligare upplevelse.

Aicar's första inlägg på forumet blev änna mer spännande än de flestas. Ursäkta kapningen :P
Running the third-party project https://turfbridge.com
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Maqqan »

Tvärtom har jag upplevt en klar förbättring gällande kommunikationen mellan Crew och Devs (utvecklarna) de senaste åren. Kanske för att det blivit mycket tydligare intern fördelning mellan alla delarna sen vi gick över till Slack för den interna kommunikationen. Några av oss har ju fått större administrativa roller också (abuse, issues, events, osv) för att avlasta Devs.

Det är ju fortfarande tungrott då allt sker på fritiden även för Devs. Simon har uttryckt någon gång att det hade varit kul att kunna ta ut lön från Turf och lägga en hel månad på utveckling. Då hade det hänt grejer.

Sen förstår jag det kan upplevas annorlunda utifrån när devs aldrig kommunicerar utåt. Är väl inte officiellt uttalat men jag har förstått vår arbetsmodell numera som att vi i Crew ska sköta det mesta av kommunikationen mot er och bolla uppåt när det behövs.
Aicar
Posts: 26
Joined: 10 May 2021 07:16
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Aicar »

Igår tog jag 535 zoner (nytt pers med 116 zoners marginal). Det är lättare att ta många zoner på Åland eftersom många är aktiva turfare, d v s zonerna flippar ofta, men det krävs hårt arbete trots det. Jag turfade aktivt 12 timmar och 40 minuter för att lyckas ta alla dessa zoner. Det gav mig 66 000 poäng från kl 08.30 torsdag - 08.30 fredag. Jag hade relativt hög ppt hela tiden och när jag slutade kl 02.00 hade jag 1445 i ppt. Jag hade kronan hela tiden (förutom 10 minuter i samband med att jag åt middag).
Welshman tog 203 zoner i går. Jag vet inte hur många timmar han turfade, men han har under den här omgången kört mellan 9 och 11 timmar de flesta dagar (enligt uppgift från honom själv). Hans genomsnitt under de första 19 dagarna den här omgången är ca 64 100 poäng/dygn.
Jag skulle alltså behöva ta ca 520 zoner varje dygn för att hålla jämna steg med honom.
Är det rimligt/balanserat? Det känns inte så.
V12
Posts: 17
Joined: 27 Aug 2020 09:55
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by V12 »

Du får 133 poäng/take hittills denna runda, Welshman får 283. Anledningen är att zoner med hög pph är väldigt dåliga jmf zoner med låg pph. Detta vet nästan alla om. Egentligen borde en maxpoäng per zontagning införas, kanske runt 250, varefter pph för zonen sätts till 0 och en retake med full poäng blir möjlig. Detta skulle även hjälpa turfare i orter med begränsat antal zoner.
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by DIProgan »

Något att överväga är att helt enkelt sätta en max-nivå på hur mycket pph man kan ha. T.ex. +1000
Running the third-party project https://turfbridge.com
Aicar
Posts: 26
Joined: 10 May 2021 07:16
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Aicar »

Jag vet att algoritmerna balanserar poängen för zonen beroende på antal takes och det är detta jag menar är obalanserat när det är få aktiva turfare i ett land/en stor region (d v s det borde nerfas i områden med få aktivs turfare). För 2 veckor sedan var jag rank 47 och Welshman rank 49. Han hade 12837 km i appen och jag hade 18662 km. Jag hade alltså nästan 50% mer km i appen, men låg 2 rank lägre...Nåja, nu släpper jag detta.
ojarnstr
Posts: 92
Joined: 13 May 2016 15:20
Country: Finland

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by ojarnstr »

Tror din största nackdel i det här fallet geografin Mariehamns centrum är så långsmalt... Welshman har massvis med zoner i 360 graders radie från sin bas.

Han har dessutom mycket kortare/snabbare väg till Helsingfors än du har till Stockholm.
Post Reply

Return to “Förslag”