Turf obalanserat mellan länder(?)

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

ojarnstr
Posts: 92
Joined: 13 May 2016 15:20
Country: Finland

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by ojarnstr »

Ett förslag som i bland har nämnts är att alla zoner skulle ha samma take points. Det tror jag inte på då skulle alltid de zontätaste områdena med minst höjdskillnader ha fördel. Det är nog bra att take points varierar då kanske orättvisorna lite roterar.

0-PPH zoner togs nyligen bort kanske det skulle jämnas ut lite +9- och +8-PPH zoner togs bort?
HappyF
Zonemaker
Posts: 290
Joined: 08 Aug 2012 10:53
Country: Sweden
Contact:

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by HappyF »

Aicar wrote: 11 Jul 2021 12:36 Jag ar inte den statistiken som du efterfrågar, men omgången före (d v s för sbnart 2 månader sedan) jämförde vi kilometrar i turfappen och då hade jag ca 50% mer km än Welshman (och eftersom det är fågelvägen är det ännu större skillnad i cyklade kilometrar), men han var två rank högre än mig. Så det är ingen tvekan om att det finns en obalans om man tittar på hur mycket man cyklar och hur mycket poäng man får. Att få det helt rättvist lär inte vara möjligt, men just nu är det många som upplever att det är en orimligt stor obalans (extremfallet jag sett skrevs om tidigare i tråden där en turfare i Skottland hade tagit 1/3 av antalet zoner som en duktig turfare i Sverige, men de hade lika många poäng).
Utan att veta hur du resp. Welshman rest så vill jag vill bara förtydliga att kilometer i turfappen inte visar hut mycket man har kört när man turfar. Den räknar ju sträcka mellan varje zontagning, så om du tar en zon i Stockholm och sen en i Göteborg så ökar din distans med ca 500 km. Och ännu mer då om du turistar i andra länder.
Mikey
Posts: 67
Joined: 14 Jul 2017 21:26
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Mikey »

ojarnstr wrote: 11 Jul 2021 14:24 Ett förslag som i bland har nämnts är att alla zoner skulle ha samma take points. Det tror jag inte på då skulle alltid de zontätaste områdena med minst höjdskillnader ha fördel. Det är nog bra att take points varierar då kanske orättvisorna lite roterar.

0-PPH zoner togs nyligen bort kanske det skulle jämnas ut lite +9- och +8-PPH zoner togs bort?
Problemet är ju PPH och den otroligt mycket högre antalet zoner per person i Finland och UK. Var och varannan sitter på 500-800 zoner och samlar gula sista veckan i rundan när de tar slut på 2 dagar i Sveriges storstäder. Där har man 5 zoner per person och i FIN/UK 50 per person...
Moru
Posts: 128
Joined: 26 May 2020 18:37
Country: Sweden
Contact:

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Moru »

Det enklaste som skulle göra störst skillnad är att lägga ett max på hur länge man kan hålla en zon. 24 timmar som förslag.
Turfname is EQ
ojarnstr
Posts: 92
Joined: 13 May 2016 15:20
Country: Finland

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by ojarnstr »

Tyvärr tror jag inte det är så enkelt... isåfall måste man skrota PPH systemet.

Om vi fortfarande diskuterar omjämlikheten mellan spelarna i denna tråd. Så skulle det faktum att deras takepoints är olika bara öka omjämlikheten.

Personligen har jag gjort mina bästa turfomgångar när lokalkonkurrensen varit hård. Man vinner inte med PPH det behövs nog också takeovers.

PPH systemet ger dock ett taktiskt element till spelet och det försöker balansera. Så jag vill inte att PPH systemem skrotas men lyssnar gärna på förbättreings ideer.
V12
Posts: 17
Joined: 27 Aug 2020 09:55
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by V12 »

Av 33 nya Greed-350 medaljer i år är två från Sverige. Det är väl ganska uppenbart att samla zoner med låg pph och hög tp är den bästa strategin för att vinna?

Systemet är som det är och kan bara bli bättre om Turf blir lika populärt utomlands som i Sverige. För mig spelar det inte så stor roll, men det måste vara väldigt surt för dem som faktiskt vill tävla i Sverige. Det mest irriterande är när det kommer någon som tar 10 zoner om dagen och säger att det är bra. Det finns flera lösningar om viljan finns fast då blir det annat som får stryka på foten. Själva kärnan i problemet är att metoden där alla zoner ger 200 poäng på 15 timmar är totalt utdaterad.

Lättast är att sätta en maxpoäng på ca 250 för vad en zon kan ge innan den omvandlas till 0 pph och möjliggör en återtagning med full poäng.

Annars går det bra att höja tp för zoner med hög pph i små steg eftersom dessa i stort sett aldrig ägs i 15 timmar. T.ex. 65p/+9 till 80p/+9, 80p/+8 till 90p/+8, 95p/+7 till 100p/+7 som första steg.

@ojanstr Det är bara bra om lokalkonkurrensen är hård om zonerna är värda mycket poäng. Det är inte lika roligt att bli rensad i Uppsala på 80 p zoner efter någon timme där varje zon då ger ca 100 p. Tar man dem sent på kvällen blir det iaf 6-7 timmar och kanske 150 p/zon.
ojarnstr
Posts: 92
Joined: 13 May 2016 15:20
Country: Finland

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by ojarnstr »

Klart det är surt men egentligen är det ganska få spelare som inverkas... de som ger sig in i medalj striden och det är inte många per omgång.

Att klaga på orättvisor i divisionsspelet är väl sak samma. Här finns det dessutom en lätt lösning ifall det här är en viktig grej för många. Man kan göra som i "Hattrick.org" ett annat svenskt spel som jag spelade aktivt i flera år... nämligen att varje land har sin egen division.

Det viktiga tycker jag är att spelet får inte bli statiskt. Regioner och kommuner får gärna ha lite sin egen prägel, där olika taktiker kan gälla för att ta sig till toppen.

Det som lite irriterar mig är att "R" och "C" medaljen saknar betydelse om man spelar i samma region som flera flerfaldiga medaljörer. De tar så att säga hela kakan det finns inte mindre/lägre vinster man kan kämpa för... det finns t. ex. inget hjulpynt för divisionsspelet.

Ifall det är olklart så har jag inget emot att poäng systemet reformeras ifall någon har en bra idé. Men det som vi ändå aldrig kommer åt är att vi har olika mycket tid som vi kan sätta på turfandet. Och att vi turfar på olika sätt. Jag turfar främst med cykel och kan t.ex. omöjligt tävla mot dem som använder kombination "cykel+bil".
Aicar
Posts: 26
Joined: 10 May 2021 07:16
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Aicar »

Kanske är det så enkelt att Welshman som använder elcykel är mycket snabbare än mig och därför förtjänar en mycket högre poäng, men jag tror att det inte bara handlar om det.

Om jag tittar på spelmekanismer som finns i turf framträder följande bild:

Fördel för turfare i områden med få turfare
- Bonus för neutrala zoner - min kommentar - menat som en mekanism för att få turfare att turfa direkt från omgångsstart - inte en mekanism för att få bonus under flera dagar/veckor (förutom för enstaka zoner som ligger mitt ute i ”ingenstans”)
- Kronan - min kommentar - något man ska kämpa för att erövra dagligen (d v s ibland ha och ibland inte ha), inte en bonus som man tar i början och sen håller under hela månaden
- Blocktiden är i princip satt ur spel - min kommentar - få turfare innebär att du inte behöver bekymra dig särskilt mycket över blockerade zoner = du kan alltid köra rutter som är optimala (för dig utifrån hur kartan ser ut för tillfället)
- Hög take point för zoner som sällan byter ägare - min kommentar - centrala Helsingfors har många zoner som är värda 170+2 resp 185+1 för att de sällan byter ägare. Håller man dessa zoner lång tid ger de orimligt mycket poäng, särskilt i kombination med bonusen för neutrala zoner. Att de ger låg ppt hjälper inte som kompensation eftersom man kan hålla dem under lång tid.
- Få aktiva turfare - min kommentar - du kan hela tiden köra rutter som är optimala för dig (utifrån hur kartan ser ut)

Ingen skillnad var du turfar
- Din egen take time (bortsett från kronan - se kommentar ovan)

Nackdel för turfare i områden med få turfare
- Revisit - ger bara 50% av zonens värde och ingen ökning av ppt
Färre zoner totalt sett, vilket ger en brist på zoner att ta och man måste ta sig längre och längre bort för att ta zoner

Sammanfattningsvis framträder bilden av betydligt fler fördelar än nackdelar att turfa i områden med få aktiva tuffare, men med relativt många zoner. Den bilden förstärks av att turfare som velat slå rekord ofta åkt till områden med få aktiva zoner (t ex Köpenhamn, Japan mm) för att kunna sätta dessa rekord, så det är ingen ny företeelse eller överraskning att det i Turf finns vad som i dataspel brukar kallas för ”exploit”, d v s något som är tillåtet, men som sätter befintliga spelmekanismer ur spel/ger större belöning än vad som är tänkt. I de flesta dataspel brukar man vara snabb med att täppa till dessa exploits. I Turf verkar man inte bry sig eftersom de funnits i många år.

Jag skulle gissa att Welshman tog 800-1000 fler neutrala zoner än jag gjorde. Det innebär 40-50 000 fler poäng. Att han hade kronan hela tiden och jag hade den ca 60% av tiden gör några procents skillnad. Att han har elcykel och jag vanlig cykel är svårt att uppskatta hur stor skillnaden är, men han bör ha haft en högre snitthastighet, men längre genomsnittsträcka mellan zonerna. Att han kan hålla över 1 000 zoner samtidigt, d v s har en hög ppt dygnet runt är en stor skillnad och det är kombinationen av bonus för neutrala zoner, konstant krona och hög take point i kombination med att hålla zonerna länge som ger (i min mening) en osportslig fördel. Welshman turfar otroligt mycket (i snitt 10 timmar/dag vissa omgångar), så jag menar inte att han inte förtjänar sina framgångar, men jag menar att han fått mer poäng än han borde (om det ska finnas någon form av rättvisa i Turf vad gäller poängsystemet).

Mitt förslag är att zoner som sällan byter ägare får mindre ppt, t ex 1p blir 0,5p och 2 p blir 1 poäng. Då skulle mycket av problemet vara löst och det går enkelt att göra genom en mindre revidering av algoritmerna. Turf ska uppmuntra de som är ute och turfar, inte de som ligger hemma i soffan och samlar mycket poäng från ppt dygnet runt (eftersom turfare i divisionssystemet tävlar mot turfare i andra länder) dag efter dag, vecka efter vecka.
ojarnstr
Posts: 92
Joined: 13 May 2016 15:20
Country: Finland

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by ojarnstr »

Aicar wrote: 02 Aug 2021 11:28 Mitt förslag är att zoner som sällan byter ägare får mindre ppt, t ex 1p blir 0,5p och 2 p blir 1 poäng. Då skulle mycket av problemet vara löst och det går enkelt att göra genom en mindre revidering av algoritmerna. Turf ska uppmuntra de som är ute och turfar, inte de som ligger hemma i soffan och samlar mycket poäng från ppt dygnet runt (eftersom turfare i divisionssystemet tävlar mot turfare i andra länder) dag efter dag, vecka efter vecka.
Det här är kanske inte en helt tokig idé.

Men ännu en liten kommentar till din kamp mot Welshman som du själv inser så nej inte fick han vinsterna gratis. Han satt nog också mycket tid på turfandet och inte bara de 10h i dygnet han satt på cykeln. Det blev nog också många timmar i bilen mellan Åbo och Helsingfors. Här är det dessutom intessant att du hakat upp dig på zonerna i Helsingfors. Welshman bodde i Åbo när han vann sina guldmedaljer... det att han bodde på hotel flera dagar per omgång i Helsingfors är väl mera taktik (kanske t.o.m. pay to win :) ). En satsing som även hans konkurrenter kunde ha gjort... det är en kort båtfärd till Helsingfors från Stockholm.

Det jag försöker säga är att hur mycket man än förändrar poängsystemet. Så kommer det inte att hjälpa oss som jobbar 40h i veckan och inte kan sova på hotel flera nätter i mitten av en arbetsvecka.
Aicar
Posts: 26
Joined: 10 May 2021 07:16
Country: Sweden

Re: Turf obalanserat mellan länder(?)

Post by Aicar »

ojarnstr wrote: 02 Aug 2021 17:14
Aicar wrote: 02 Aug 2021 11:28 Mitt förslag är att zoner som sällan byter ägare får mindre ppt, t ex 1p blir 0,5p och 2 p blir 1 poäng. Då skulle mycket av problemet vara löst och det går enkelt att göra genom en mindre revidering av algoritmerna. Turf ska uppmuntra de som är ute och turfar, inte de som ligger hemma i soffan och samlar mycket poäng från ppt dygnet runt (eftersom turfare i divisionssystemet tävlar mot turfare i andra länder) dag efter dag, vecka efter vecka.
Det här är kanske inte en helt tokig idé.

Men ännu en liten kommentar till din kamp mot Welshman som du själv inser så nej inte fick han vinsterna gratis. Han satt nog också mycket tid på turfandet och inte bara de 10h i dygnet han satt på cykeln. Det blev nog också många timmar i bilen mellan Åbo och Helsingfors. Här är det dessutom intessant att du hakat upp dig på zonerna i Helsingfors. Welshman bodde i Åbo när han vann sina guldmedaljer... det att han bodde på hotel flera dagar per omgång i Helsingfors är väl mera taktik (kanske t.o.m. pay to win :) ). En satsing som även hans konkurrenter kunde ha gjort... det är en kort båtfärd till Helsingfors från Stockholm.

Det jag försöker säga är att hur mycket man än förändrar poängsystemet. Så kommer det inte att hjälpa oss som jobbar 40h i veckan och inte kan sova på hotel flera nätter i mitten av en arbetsvecka.
Åbo har samma fördel som Helsingfors, men i "mindre skala", d v s färre zoner. M0112 har tagit 9 medaljer (3 guld +3 silver +3 brons) i Åbo och han körde 7-8 timmar/dag. Även om jag tittat på medaljerna så finns motsvarande problem i alla divisioner där man tävlar mot andra i andra länder som t ex Finland och Skottland, så det handlar inte om att någon som jobbar heltid ska kunna konkurrera med någon som är ledig, utan om att turfare som har likvärdiga förutsättningar vad gäller tid att lägga på turf ska ha liknande möjligheter att konkurrera mot varandra.

Det som Mikey skrev tidigare i tråden tycker jag säger allt: "Ett exempel är ju Gw007 i Kalmar och Deej i England. Gw har tagit 2259 zoner inklusive assists för 363 000 poäng medan personen Deej har tagit 790 zoner för samma poäng."
Post Reply

Return to “Förslag”