Regionstillhörighet

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Regionstillhörighet

Post by Wallen »

Tycker i så fall att det var bättre förr givet att det nollställs för varje omgång.
Flyttar man i början av en omgång så lär det inte vara så svårt att byta region genom att ta ett gäng zoner och flyttar man senare är det ju inte jättelångt till nästa omgång. Dessutom hur ofta händer det att man flyttar mellan regionerna. Inte allt för många gånger per år skulle jag gissa utan snarare max ett par gånger per livstid. Så om man har chans att byta region lätt en gång per månad då poängen nollställs och dessutom faktiskt kan göra det i omgången också om man bara är mer aktiv dit man flyttat än där man kom ifrån så anser jag att det räcker.

Bra initiativ av västernorrland förövrigt men det är ju märkligt att man måste använda en tredjepartlösning för att se vem som vann i regionen.
turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Regionstillhörighet

Post by turftreken »

Får skriva en notering om detta i forumet :) ska IOfs inte svära på att det är en 3pp lösning. Har somvanligt fritt bra hjälp av drassen och Eddy som fixar resultatet åt oss :)


Sent from my iPad using Tapatalk HD
tomtebloss
Posts: 1277
Joined: 17 Aug 2010 17:00
Country: Sweden
Contact:

Re: Regionstillhörighet

Post by tomtebloss »

Tror aldrig det nollställdes vid omgångsavslut/start. Från början tillhörde man den region man tagit flest zoner i. Oavsett hur länge man turfat. Sen ändrades det till den region men tagit flest zoner de senaste 30 dagarna. Sen tillhörde man den region man tog senaste zonen i.

Står en del om det här och här.

Till största delen är det nog chatten som folk vill komma åt i olika regioner när man tex är på semester. Den borde rimligtvis komma upp direkt när man tar sin första zon. Om man bara borta över en helg och tar lite zoner. Att folk tar zoner utanför sin "hemregion" anser jag vara helt naturligt. Men man vill nog komma åt sin hemmachatt dessutom. Om man nu ska ha topplista över regioner som du eftersträvar så får man nog bara räkna poäng på de zoner som tillhör den regionen. De som far runt kommer hamna på flera olika listor.
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Regionstillhörighet

Post by SunYour »

Har varit med fem rundor nu, inne på den sjätte... Kan noteras att jag vunnit dalarnas region två gånger av dessa bara för att jag varit och åkt skidor i slutet av månaden dessa tillfällen... Skulle vilja se en förändring igen av regiontillhörigheten...
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
Stonecape
Issue Manager
Posts: 442
Joined: 04 Aug 2010 13:01
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Regionstillhörighet

Post by Stonecape »

Jag vann ju i Jämtland bara för att jag råkade ta nån random zon på väg till Funäsdalen. :|
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Regionstillhörighet

Post by StarDust »

Även jag har grubblat över det här länge. Det är helt enkelt inte ett fungerande system för regionstävlande om det ska införas vinster vilket jag har funderat på att fixa till Uppsalalän.
Ett alternativ är om det finns en möjlighet att se hur många pph och tp man totalt införskaffat från en viss region, men såvitt jag vet så finns det i dagsläget ingen sådan möjlighet.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
SaLa
Information Manager
Posts: 931
Joined: 17 Aug 2011 14:40
Country: Sweden

Re: Regionstillhörighet

Post by SaLa »

StarDust wrote:Även jag har grubblat över det här länge. Det är helt enkelt inte ett fungerande system för regionstävlande om det ska införas vinster vilket jag har funderat på att fixa till Uppsalalän.
Ett alternativ är om det finns en möjlighet att se hur många pph och tp man totalt införskaffat från en viss region, men såvitt jag vet så finns det i dagsläget ingen sådan möjlighet.
På warded går det att se under pågående runda, statistik över specifika regioner.

Tex går det att se att Jojje tog 5 zoner i Gävleborg igår och fick 862 poäng. Går även att se att han tog 2 zoner i Västernorrland och fick 293 poäng. (där det står global ändrar ni alltså region). Så under den sidan räknas bara poäng från den regionen. Jag tror det hjälper lite. :)
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Regionstillhörighet

Post by StarDust »

Mm, det hjälper en hel del faktiskt, men jag skulle ändå vilja se en förändring till mer regionala tävlingar nu när vi börjar bli så många i varje region.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
turftreken
Posts: 192
Joined: 16 Sep 2011 20:37
Country: Sweden
Location: Sundsvall

Re: Regionstillhörighet

Post by turftreken »

Stardust, det är bara att fixa. Vi har som sagt ett regionalt pris i Västernorrland. Vi har införskaffat priser för.varje omgång till årsskiftet sedan får vi hjälp av drassen och eddy att dra ut resultatet enligt överenskomna kriterier :)

Sent from my LT15i using Tapatalk
User avatar
GuteLappen
Posts: 328
Joined: 23 Sep 2012 10:13
Country: Sweden
Location: Gotland, Sweden
Contact:

Re: Regionstillhörighet

Post by GuteLappen »

SaLa wrote:På warded går det att se under pågående runda, statistik över specifika regioner.

Tex går det att se att Jojje tog 5 zoner i Gävleborg igår och fick 862 poäng. Går även att se att han tog 2 zoner i Västernorrland och fick 293 poäng. (där det står global ändrar ni alltså region). Så under den sidan räknas bara poäng från den regionen. Jag tror det hjälper lite. :)
Får inte fram den statistiken SaLa... Går in på regions, väljer Jämtland och får då en lista på zonerna.
Jag skulle vilja veta hur många fler poäng jag måste ta för att trilla tillbaka till Gotlands-listan/regionen.

Någon som vet ett smidigt sätt för att se detta?

Ps. Vet att detta är en gammal tråd, men hittade ingen bättre...
Post Reply

Return to “Förslag”