Spelbalans

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

Simon
Site Admin
Posts: 379
Joined: 04 Aug 2010 12:39

Spelbalans

Post by Simon »

Från gamla:
Spelbalans 4/8 13:05 Status: Pending
När spelet växer utanför en stad börjar problemet med balans bli mer och mer märkbart. Ju fler spelare i en stad, desto mer krig om zonerna, men samtidigt större möjligheter till en stor inkomst.

Spelare i städer med färre zoner kan vara både chanslösa och totalt överlägsna beroende på motståndet.

Jag föreslår att ni redan nu tittar på hur man kan upprätthålla balansen när man lägger till zoner kontinuerligt genom någon typ av dynamiskt värdesystem, så att spelare i alla städer har en likvärdig chans att ligga på topplistan.

Vi kan nog just nu förutsätta att spelare till 90% håller sig inom samma stad, och om de gör resor påverkar det inte spelbalansen nämnvärt eftersom de då är borta från sin hemstad och kan förlora zonerna där.
Image
Roxvret
Posts: 54
Joined: 04 Aug 2010 14:09

Re: Spelbalans

Post by Roxvret »

Känns lite svårt att kunna ligga 1:a på topplistan om man inte bor i Stockholm som det är i dagsläget :)
User avatar
Drassen
Site Admin
Posts: 2425
Joined: 04 Aug 2010 11:46

Re: Spelbalans

Post by Drassen »

Vi har tänkt mkt på detta...ge fler förslag på hur värderingen av zoner skulle kunna se ut...

problemet är ju om man spelar ensam i en liten stad....typ sundsvall...då kan det ju bli aslätt att vinna...kanske orättvist mot typ eddyueue som var ute och tog zoner 4 timmar efter klockan tolv en natt:)

balans ska vi ha...men hur?
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--
Sigma

Re: Spelbalans

Post by Sigma »

Engångssumman när man tar en ny zon är en sådan funktion. Om man är ensam spelare i säg Sundsvall får man aldrig sådana. Det kompenserar för att man i en stad med mer aktivitet inte får hålla sina zoner för länge.

Samtidigt får inte bonusen vara så stor att det gör det omöjligt att vinna i en stad med lite mindre aktivitet eller mindre antal zoner. Jag tror att bonusen den är för stor som den är nu. Begränsningen på 10 timmar innan man kan få den igen kan nog utjämna lite där, och det kanske balanserar upp.

Det kommer att kräva mer aktivitet att vinna i en stad med fler aktiva spelare, det kommer man inte ifrån. Spelbalansen kommer nog att vara er svåraste utmaning. Se om ni kan hitta liknande spel och se hur de har löst det, eller ta hjälp av andra speldesigners i forum och likande som har brottats med liknande problem.
Roxvret
Posts: 54
Joined: 04 Aug 2010 14:09

Re: Spelbalans

Post by Roxvret »

Det är ju inte lätt att vinna i Sundsvall, det finns ju för få zoner där. Jag har ju tagit "alla" zoner(inte Tinnis) i Linköping men sen kan jag ju inte göra något mer medan Hence tex i Stockholm får in mycket mer per timme och ändå har massa fler zoner som han kan ta.

Kanske jämnar ut sig ifall det blir aktivare i Linköping sen så man kan få ta tillbaka sina zoner ofta, men poängen per timme kommer man ju inte långt med. Det stortalet zoner i Linköping ger ju även bara 2 poäng per timme.

I Stockholm är det ju flest zoner och kommer alltid vara så eftersom staden är större, så är det få spelare där så finns det stort antal zoner att ta. Och är det mycket aktivitet då det är större möjlighet att få aktivare spel där så kan man inte ha lika många zoner man man får då istället större möjlighet att ta tillbaka zoner för att få engångssumman ofta.

Får fundera ut hur jag tror man kan göra någon skillnad på det hela.
Roxvret
Posts: 54
Joined: 04 Aug 2010 14:09

Re: Spelbalans

Post by Roxvret »

Vad sägs om att köpa tågbiljetter till Stockholm med de poäng man samlat ihop? ;D
User avatar
eddyueue
Master of Stats
Posts: 528
Joined: 04 Aug 2010 14:51

Re: Spelbalans

Post by eddyueue »

Alla kan inte vinna, det får man nog acceptera. I Stockholm är möjligheterna givetvis störst; ger man sig fan på att ta allt är det omöjligt för någon annan att vinna, såvida inte de också ger sig fan på att ta allt...
Men det finns ingen rättvisa i att någon som bor på en ö i Vänern och äger alla 3 zoner där ska brottas på topplistan med någon som äger 32 zoner i Stockholm. I övrigt tycker jag inte det är så intressant att "tävla" över hela Sverige, då man ändå främst är i sin hemstad. Det sköna med Turf är just att man får känslan "nu ska jag besegra och erövra" och det är möjligt (i Stockholm). Inte så kul om den man ska besegra är på Sveriges baksida ;) Så då vore det bättre med en toplista för varje stad.

Mitt förslag för att det ska vara roligt för alla att spela är att införa något som gör att man kan "vara med i spelet" oavsett om man äger 2 eller 20 zoner. T ex någon "gäng"-funktion där lagets totala zoner/spelare räknas.
User avatar
erikd
Donator
Posts: 166
Joined: 04 Aug 2010 15:11
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Spelbalans

Post by erikd »

Det blir nog till att slänga ihop en spännande konstant som beror på lite allt möjligt och sedan multiplicera med förslagsvis individens poänginkomst/timme...

Tex:
Antal zoner i området
Antal zonägare i området
Områdets totala zonpoäng
Zoners lättillgänglighet(konstant)
osv..

Bara att börja klura ;)

edit:
Håller med eddyueue, det kommer helt klart bli mest intressant med lokala topplistor. Blir som sagt väldigt svårt att balancera hela Sverige, även om det absolut måste finnas mäjligheten att jämföra sina prestationer på det viset också! Just på den listan skulle man i sådana fall kunna införa en konstant liknande den jag nämnde tidigare.
Roxvret
Posts: 54
Joined: 04 Aug 2010 14:09

Re: Spelbalans

Post by Roxvret »

Vore tråkigt om det bara är dom som bor i Stockholm som kan vinna, fast det är ju helt klart enklare att inte göra något extra utan bara låta folk slåss på lokal-nivå. Jag är för tävlingsinriktad ;)
User avatar
simonarvestrand
Posts: 272
Joined: 04 Aug 2010 19:41
Country: Sweden
Location: Rinna - Östergötland
Contact:

Re: Spelbalans

Post by simonarvestrand »

Roxvret wrote:Vore tråkigt om det bara är dom som bor i Stockholm som kan vinna, fast det är ju helt klart enklare att inte göra något extra utan bara låta folk slåss på lokal-nivå. Jag är för tävlingsinriktad ;)
man kanske borde få högre poäng i orter där det inte finns lika många zoner.
åhså borde roxvret låta bli mina zoner i linköping!!
~~~~~~~~~~~~~~~~
[Mobil]~~~\.HTC Desire.\
[Rom]~~~~~\..Defrost....\
[Ort]~~~~~~~~\..Boxholm\
~~~~ImageImageImageImage~~~~
Post Reply

Return to “Förslag”