Förladda kartor

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

Lillklippan
Posts: 66
Joined: 23 Jul 2013 20:22
Country: Sweden

Förladda kartor

Post by Lillklippan »

Jag vill först säga att ni har kommit på ett bra koncept med detta med att turfa. Det är väldigt beroende framkallande och ett kul sätt att få motion på.

Jag vill ta upp denna diskussion igen. Med att varit aktiv i endast knappt 4 dagar nu på turf och redan gjort av med ca 600MB i datavolym så ser jag samma sak hos mig som hos några andra jag talat med. Att detta med turf börjar se mindre intressant p.g.a. de datavolymer det genererar i att ladda kartor. Jag tror att detta kommer att vara ett STORT hinder för många att fortsätta att turfa efter en första test period. Många föräldrar med mer begränsad ekonomi förbjuder redan nu sina ungdomar att använda tjänster som innebär mycket data trafik samt att de inte får/kan köpa till mer trafik. Därför är det möjligt att detta då prioriterar bort detta motions alternativ. Vidare kan jag se att de som går på högskolor och provar på turfandet inser efter ett tag att de vill lägga sina pengar och datavolym på något annat för att kunna ha pengar till annat intressanta saker med sin begränsade ekonomi.

Jag har läst dessa tidigare tråd i detta ämne liksom trådar som hänvisas i den:
viewtopic.php?f=11&t=1699

Jag anser att man bör ta upp denna diskussion igen hos utvecklarna. I bland kan det vara bra att ta ett steg till baka bara för att gynna en varaktig expansion. Speciellt när man nu försöker att expandera i en del länder med högra GB kostnad än vi har i Sverige.

Som ni säger så är detta ett tekniskt problem med satellit kartorna från Google som ni använder samt att det enligt utvecklarna skulle ta bort en del av känslan i turfandet. Det jag istället föreslår att man då borde införa ett alternativ till det nuvarande till att kunna välja mellan vilken typ av karta som man önskar använda Google vanlig karta eller kanske t.o.m. kartverkets .rik kartor. Som det är nu så har ett läns rik karta en yta på ca 500 MB vilket bara det skulle minska datavolymen mycket. Om man tittar på deras stadskartor så ligger det på några 100 MB detta ger en hänvisning på vilka över data volymer som det rör sig om att ladda ner kartorna på detta sätt.

Om det inte tas upp och görs något åt detta kommer tyvärr inte turf att lyckas med sin vidare expansion utan troligen dö ut med tiden efter att fler och fler inser att datavolymen i deras abonnemang går att användas till annat och annat blir mer intressant. Det kommer troligen att finnas en del entusiaster kvar men man kommer inte att komma ut till den stora massan om man inte gör något åt detta.

För att få lite mer överblick på detta problemet så föreslår jag att andra som läser detta inlägg kommenterar med vilka datavolymer de gör av under en viss period på turf och hur de eventuellt gör för att hålla ned den på något sätt om det finns något.
Ett sätt som jag funnit ut var att man skall ha kartan i så stort område som möjligt och inte röra eller zooma i den för att spara trafik. Men det fingerar inte riktigt om man inte redan på ett ungefär vet var kontrollerna finns redan i förväg. Jag misstänker att många nya turfare kommer på detta och på det sättet spar datavolym. Dessutom förtar det ännu mer känslan i turf jämfört att använda en karta istället.

Jag skälv gjorde av med ca 175 MB under min första session i turf på ca 5 timmar.

Med tanke på detta så hoppas jag att ni för till fället får en väldigt bra sponsring av mobil operatörerna eftersom det tjänar stora pengar på turf.

Så för att sprida turf vidare titta inte bara på tekniken utan även på ett socialt spridande till de som inte köper till 10 GB/månad för att kunna vara med om att spela i toppen av listorna. Är detta en motionsform som ni önskar sprida så bör ni aktivt börja titta på lösningar för

att få ner data trafiken annars blir som jag sagt tidigare detta en fluga som kommer att försvinna när entusiasterna som finns i början går vidare med något annat som de finner mer intressant. Det kan gå väldigt fort tyvärr.

Så "keep on the good work" men lös även de fundamentala problemen.
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Förladda kartor

Post by TBIT »

Som du kanske vet så är Turf-appen gratis och arbetet med spelet görs på utvecklarnas fritid?

Tidigare i år har Turf-utvecklarna börjat arbeta med att uppdatera appen till Google Maps API version 2 för Android, vilket är en fundamental ändring av appen och det kommer därför ta lite tid, och dessutom konkurrerar med utvecklingen av iOS-versionen av spelet. Hur som helst så kommer uppdateringen av Android-appen förhoppningsvis automatiskt medföra cachning av satellitkartor, något som tydligen inte är tillåtet av Google idag.

Tills vidare rekommenderar jag att du (och alla andra) skaffar obegränsad datatrafik till sitt mobilabonnemang, eller kör pro mode, dvs stänger av satellitkartan och bara visar zonerna i appen.
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
Lillklippan
Posts: 66
Joined: 23 Jul 2013 20:22
Country: Sweden

Re: Förladda kartor

Post by Lillklippan »

Tack det var trevligt att ni i varje fall tittar på problemet. Jag förstår att det är en hel del ideellt arbete bakom och det är jag mycket tacksam för. Det jag vill var att belysa detta igen för att vad jag sätt i de tidigare kommentarerna så har det inte stått något om att man tittar på det utan vad som det verkar bara alla trådar har avslagits med kommentar om att man inte kommer att titta på det. Det är med glädje jag ser att ni kommer att vita åtgärder för att förbättra denna del av turf.

Jag använder Telia och där finns mig veterligt ingen obegränsad trafik utan endast trafik upp till 6 GB/månad samt möjlighet att köpa till GB.
Jag hoppas att du inte menar att man bara kan turfa på riktig med vilken operatör som helst p.g.a. deras abonnemangs former. Speciellt nu när man inte kan flytta en 4G telefon fritt mellan alla operatörer p.g.a. de olika banden som 4G använder till de olika operatörerna.

Pro mode har jag missat det kanske är något men det förtar lite av känslan i turf ;) . Som ni komenterat tidigare. Det förutsätter ju att man mer eller mindre redan på ett ungefär vet var zonen är och är ju inte användbart praktiskt om man inte varit där tidigare.

Men jag ser fram mot uppdateringen och kanske detta med val av karta eller satellit caching kan vara något. Se förslaget och hans inlägg i det länkade ärendet som jag hänvisade till tidigare.
User avatar
LeiLar
Posts: 935
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Förladda kartor

Post by LeiLar »

Gör som jag för att minimera datatrafiken:
Köp Locus Pro: https://play.google.com/store/apps/deta ... .pro&hl=sv
Installera gratiskartor: http://www.openandromaps.org/en/manual
Hämta gratis zonkarta och lägg in i Locus: http://turf.urbangeeks.org/ (Tack, Urbangeeks!)
Et voilà, vous êtes prêt(e)(s) !
Det är lite småmeck att få till det men om jag klarade av det så ... :-)
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Förladda kartor

Post by mortuus »

kommer man till slut kunna förladda kartor så kommer internetanvändnningen minska drastiskt, det är i princip det som drar mest ladda varenda gång kartor det är så drygt och jobbigt men det är ju googles fel då dom inte tillåtit att cacha utanför maps å liknanade, förstår egentligen inte varför det sparar ju bara på deras bandbredd.
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
christoffe9
Posts: 46
Joined: 14 Jan 2013 12:48
Country: Sweden

Re: Förladda kartor

Post by christoffe9 »

LeiLar wrote:Gör som jag för att minimera datatrafiken:
Köp Locus Pro: https://play.google.com/store/apps/deta ... .pro&hl=sv
Installera gratiskartor: http://www.openandromaps.org/en/manual
Hämta gratis zonkarta och lägg in i Locus: http://turf.urbangeeks.org/ (Tack, Urbangeeks!)
Et voilà, vous êtes prêt(e)(s) !
Det är lite småmeck att få till det men om jag klarade av det så ... :-)

Vill man snåla så räcker gratisversionen av Locus alldeles utmärkt
Använder mig alltid av det här upplägget när jag inte hittar till zonerna, turf körs promode i bakgrunden och locus för navigera till dom.

På det här sättet kommer jag sällan över 500 Mb i månaden.
Den här månaden har jag tagit över hundra unika i stockholm under semestern plus de vanliga rundorna
ändå ligger turf bara på 380 Mb hitills.

Men trådskaparen har en poäng, långt ifrån alla hittar hit till forumet och missar därmed alternativa kartupplägg.
Av dom kommer många inte vilja lägga ner tiden för att få ner datamängden
Om inte det går att cacha kartan eller att det går att köra en offline-karta i appen så kommer
nog många sluta p.g.a. det.

Fast tänker man ett steg till blir Turf ändå väldigt billig motion
Hur många zoner kan du ta för 1 timmes badminton i veckan eller månadskortet på gymet?
User avatar
LeiLar
Posts: 935
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Förladda kartor

Post by LeiLar »

christoffe9 wrote: Vill man snåla så räcker gratisversionen av Locus alldeles utmärkt
Så bra! När jag testade på yngste sonens mobil så fick jag det inte att funka med gratisversionen. Jag gjorde väl något fel, misstänker jag. Men där kan man alltså tjäna en dryg 50-lapp.
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
Lillklippan
Posts: 66
Joined: 23 Jul 2013 20:22
Country: Sweden

Re: Förladda kartor

Post by Lillklippan »

Intressanta förslag tack för dem!
Jag är bara lite förvånad att inte man kan bygga in det nativt i turf som ett alternativ utan att man behöver mecka till detta skälv. Om ni lyckas fixa detta så borde det vara en smal sak för de duktiga turf utvecklarna att fixa till detta.

Funkar GPS'en för att markera var man är i förhållande till zonen i detta?

Skulle även någon som har gjort detta göra en dummy lathund på hur man gör detta och be någon pinna fast den som ett tips på lämplig plats i forumet så att andra inte behöver leta efter detta utmärkta tips.
TBIT
Issue Manager
Posts: 944
Joined: 03 Apr 2012 18:39
Country: Sweden
Contact:

Re: Förladda kartor

Post by TBIT »

Tips och tricks får ni gärna lägga in i wikin! http://wiki.turfgame.com/
Besök gärna min blogg: turf.blekinge.it
User avatar
Nattkryp
Posts: 298
Joined: 15 Aug 2011 09:36

Re: Förladda kartor

Post by Nattkryp »

Datatrafiksanvändningen är ett övergående bekymmer. När du har lärt dig var du har dina zoner så räcker promode jättelångt.

Själv har jag 20gb/månad på min telefon, så jag kan numera frikostigt köra med karta på och jag får anstränga mig för att nå över 5gb/mån, inkl. spotify-streaming etc. Men innan så hade jag 1gb/mån och det fungerade det också. Många abonnemang är som jag förstått det att hastigheten begränsas, den stängs inte av helt när maxgränsen är nådd.

Men visst, jag kan förstå att folk vill prioritera att använda sin datamängd till annat än turf. Medelåldern på turfare verkar vara ~30-40 år. De kan nog oftast betala för ett vettigt abonnemang. Men samtidigt, det kanske är en konsekvens av att det kräver en del datatrafik som man inte ser fler yngre?
Post Reply

Return to “Förslag”