Förladda kartor

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

Lillklippan
Posts: 66
Joined: 23 Jul 2013 20:22
Country: Sweden

Re: Förladda kartor

Post by Lillklippan »

Det är lite det jag menar det är t.o.m. gruppen 20 - 25 som detta borde rikta sig till mest med tanke på deras telefon mognad. Men p.g.a. att många av dessa är arbetslösa eller studerande så blir inte detta tillgänglit för dem förrän de har fått arbete och då är man istället 25 - 30 och börjar prioriter familj istället. Sedan om många år kommer man att tänka på turf som någon avart på något som kommit i ersättning och med ny teknik troligen är mycket intressantare om si så där 10 år från nu.
Det borde finnas ett större intresse att sprida det till denna krets nu från turf teamet.
Därför tror jag att man skulle hög prioritera detta nu så att man får klart det till skol starten. Även om jag förstår att man vill prioritera att få it en Iphone variant snarast. Jag tror att även denna skulle må bra av att få denna kart caching inbyggd innan release för att den inte skall få samma reaktioner från gemene man om datatrafik slukare. Detta speciellt med tanke på att den även där kan bli en kortlivad fluga hos många nya användare när det ser att de inte får trafik över till det redan idag använder sinn Iphone till.
User avatar
Bast
Posts: 93
Joined: 19 Nov 2012 17:56
Country: Sweden
Location: Jönköping
Contact:

Re: Förladda kartor

Post by Bast »

Jag gjorde av med 5gb data i januari när jag kom top 10 Sverige, då skall iofs tillägas att jag inte hade koll på alla zoner till 100%
Men ska du upp och turfa i toppen så räcker knappt 3GB
Har du då ett kontant-kort så är det svindyrt per/mb efter du tömt datan som i mitt fall ligger på 3GB, sen 70kr per GB om ja köper extra.
Håller iaf med trådskaparen att det borde kunna ordnas utan massa extra meck/program.
Image Image Image Image Image Image Image
Image
Mobil: iPhone 5 Färdsätt: Cykel Stad: Jönköping
User avatar
popeye
Posts: 79
Joined: 16 Jul 2012 19:30
Country: Sweden

Re: Förladda kartor

Post by popeye »

Jag köpte en ny telefon med Tele2 kompis 3Gb/månad == 100Mb/dag, denna vecka har jag cyklat i 28 tim 336km och 559 zoner och förbrukat 473 Mb. Min normala förbrukning är ung 1,2 Gb/mån 90% i promode och avstängd display. Ett tips foggmobile.com har 1Gb gratis datatrafik i flera länder
Image
User avatar
speedmaster100
Posts: 76
Joined: 19 Feb 2012 19:52
Country: Sweden
Location: See the "green" map ;)

Re: Förladda kartor

Post by speedmaster100 »

Lillklippan wrote:Det är lite det jag menar det är t.o.m. gruppen 20 - 25 som detta borde rikta sig till mest med tanke på deras telefon mognad. Men p.g.a. att många av dessa är arbetslösa eller studerande så blir inte detta tillgänglit för dem förrän de har fått arbete och då är man istället 25 - 30 och börjar prioriter familj istället. Sedan om många år kommer man att tänka på turf som någon avart på något som kommit i ersättning och med ny teknik troligen är mycket intressantare om si så där 10 år från nu.
Det borde finnas ett större intresse att sprida det till denna krets nu från turf teamet.
Därför tror jag att man skulle hög prioritera detta nu så att man får klart det till skol starten. Även om jag förstår att man vill prioritera att få it en Iphone variant snarast. Jag tror att även denna skulle må bra av att få denna kart caching inbyggd innan release för att den inte skall få samma reaktioner från gemene man om datatrafik slukare. Detta speciellt med tanke på att den även där kan bli en kortlivad fluga hos många nya användare när det ser att de inte får trafik över till det redan idag använder sinn Iphone till.
Vilken dyster framtid du målar upp. :o
Jag tycker att du är lite väl kategorisk när du beskriver olika åldersgrupper och deras framtida beteende. Poängen är tydlig och framförd på ett tydligt sätt, men att spekulera i hur "vi" kommer att se på turf om tio år känns lite väl spekulativt.

Jag har i nuläget 3Gb att leka med och löser det med råge och skulle kunna tänka mig att köpa till en Gb om det skulle behövas. Jag har råd med det iom. att jag inte är 20-25 (student eller arbetslös) ;)
Lillklippan
Posts: 66
Joined: 23 Jul 2013 20:22
Country: Sweden

Re: Förladda kartor

Post by Lillklippan »

speedmaster100 wrote:Jag har i nuläget 3Gb att leka med och löser det med råge och skulle kunna tänka mig att köpa till en Gb om det skulle behövas. Jag har råd med det iom. att jag inte är 20-25 (student eller arbetslös) ;)
Du säger det själv !
DU har råd därför att ...
Det är bland annat dessa grupper som borde få möjlighet att nyttja detta med turfande inte att uteslutas. Det är dessa personer som är en stor del av framtiden. Om de inte kan bli delaktiga så kommer turf att missa till växten!
Det som många här beskriver är inte en expansiv utveckling utan något som säger att det är bra som det är och att vi fixar till skälva på något sätt det som är en brist. Det borde istället vara en utveckling med en expansiv inriktning och med en vilja att förbättra de brister som finns för att göra turf ännu bättre.
Vi vill väl expandera och engagera nya turfare inte att sluta oss i en kapsel för att leva i vår lilla egna värd. Eller är ni som talar emot en förbättring rädda för konkurrens i turf.
Flera här axepterar att det drar iväg med data mängden och att vi kastar pengar till våra ISP:er för att få data mängd till turfande istället för att få en bättre strukturerad applikation som åtminstone har en möjlighet att användas utan att vi öser ut GB till våra ISP:er.

Jag tror att vi inte når många av de yngre turfarna mer än att de provar på applikationen (som den är utan diverse kringvägar) och när de konstaterar att de slukar så mycket GB så slutar de med den. Dessa kommer att vara svårare att få att återvända senare till turf även om den förbättras på detta område. Det är däremot därför som jag ser det som att det borde vara av hög prioritet att fixa till detta nu.

Att en del säger att de har råd eller att de "bara" köper till några fler GB verkar bara att titta på sig skälva och deras möjligheter. De tittar inte på vad man behöver ortgärda för att få en expansiv utveckling av turf. Detta eftersom ett av kärnproblemen ändå återstår och att vi just nu som turfare bara göder de stora telecom bolagen istället för turf.

Om inte annat har Turf missat vad många andra programmerare har lyckats med.
En gratis version som denna för att prova på. Sedan en betal version för lite pengar (låt oss säga 50 eller 100 kr) som är förbättrad och med t.ex. mindre datamängt åtgång.
Jag tror att man skulle få in mer pengar för expansion på detta sätt än vad man får på donationer.
User avatar
Blabert
Zonemaker
Posts: 2973
Joined: 02 Mar 2011 14:59
Country: Sweden
Location: Falun/Stockholm

Re: Sv: Förladda kartor

Post by Blabert »

Som sagt är ju detta ett övergående problem. Möjligheten att förladda kartor kommer, om en inte alltför avlägsen framtid.

Förresten ser jag inte hur en betalversion av Turf skulle göra appen mer tillgänglig för flera, eller dra in mer pengar. Jag är relativt generös när det gäller att köpa appar, men uppåt 100 kronor är det nog ganska ovanligt att folk betalar.. Nä, mycket trevligare som det är nu med ett donationssystem, då finns dessutom möjligheten att betala flera gånger som många faktiskt gör :-)

Tapatalked from my Xperia Z
Image
User avatar
mortuus
Donator
Posts: 498
Joined: 06 Sep 2010 13:47
Country: Sweden
Location: Malmö

Re: Förladda kartor

Post by mortuus »

Det är synd vi bara har sattellitkartor och promode, hade gärna sett ett annat lager på kartan men det är tydligen inte vad devs vill.
Mobil: Samsung Galaxy S5 White Ort: Malmö
Image Image ImageImage Image ImageImage
Lillklippan
Posts: 66
Joined: 23 Jul 2013 20:22
Country: Sweden

Re: Förladda kartor

Post by Lillklippan »

mortuus wrote:Det är synd vi bara har sattellitkartor och promode, hade gärna sett ett annat lager på kartan men det är tydligen inte vad devs vill.
Finns visserligen detta hack. Skall testa lite av det i kväll.
LeiLar wrote:Gör som jag för att minimera datatrafiken:
Köp Locus Pro: https://play.google.com/store/apps/deta ... .pro&hl=sv
Installera gratiskartor: http://www.openandromaps.org/en/manual
Hämta gratis zonkarta och lägg in i Locus: http://turf.urbangeeks.org/ (Tack, Urbangeeks!)
Et voilà, vous êtes prêt(e)(s) !
Det är lite småmeck att få till det men om jag klarade av det så ... :-)
Var lite fix och så och verkar att få igång med Locus free versionen också.

1. Installera Locus free.

2. Starta Locus en gång så att grund strukturen på SD kortet skapas.

3. Följ manualen i http://www.openandromaps.org/en/manual för att lägga in "Cycle and hiking theme (andromaps_hc)"

4. Ladda ned kartan/kartorna du behöver. Detta görs från Download - Europé på http://www.openandromaps.org/en/manual

5. Gå till http://turf.urbangeeks.org/ Välj ett område som man vill ladda ner zoner för. Läs i Hjälpen hur du gör.
OBS ! Välj inte för stort område för då blir kartan väldigt seg att använda.

6. Packa upp allt i en dator och för sedan över tillägget för "Cycle and hiking theme (andromaps_hc)", karta/kartor och zonexporten till telefonen enligt:
http://www.openandromaps.org/en/manual

Jag har använt:
• mnt/sdcard/Locus/mapsVector/_themes/andromaps_hc/ (containing andromaps_hc.xml)
• mnt/sdcard/Locus/mapsVector/_themes/andromaps_hc/patterns/
• mnt/sdcard/Locus/mapsVector/_themes/andromaps_hc/symbols/
• mnt/sdcard/Locus/mapsVector/Sweden/ (Sverigekartan med tillhörande filer)
• mnt/sdcard/Locus/mapsVector/zones.kml (zon export filen)

Ladda in kartor i Locus

7. Starta Locus.

8. Klicka på den lilla kart symbolen i högra övre hörnet.

9. Välj "Vektor" och klicka på tredje menyn från höger (ser ut som en mapp).

10. Tryck på "Add" och addera därefter de nedladdade kartorna.

11. Gå därefter ut till grund läget i Locus. Förhoppningsvis så har du kartan uppe med din position markerad.

Ladda in zon filen.

12. Välj där det första meny valet från höger. Den som har tre prickar ovanför varandra.

13. Välj "Import" och under Local file välj "Load".

14. Välj sedan den zon exporten som du gjort tidigare.

Köra Locus och Turf

15. Starta Turf och GPS.

16. Välj Pro mode. (Den valet i Turf inställningarna som har ett rutnät, kartan för svinner då och bara en svart skärm med dig själv och andra gubbar och zonerna är synliga.)

17. Starta därefter Locus och se om allt fungerar.

Sedan får man köra Turf i bakgrunden med Locus i förgrunden.
Så långt har jag kommit.

De som vill testa detta gör det och återkom om det är något som inte stämmer i denna bruksanvisning som jag efter korektur av er som testar kan lägga in i Turf-Wiki när vi konstaterat att den fungerar.

Men jag anser som sagt fortfarande och ser fram emot när det kommer i Turf utan att man behöver göra allt detta. Skulle bara behöva vara att Installera Turf och ladda ner kartan man behöver välja den i turf och sedan att köra.

Som kuriosa i disfusionen om data mängd i överföring för kartorna så fick jag ned hela Sverige kartan och det tog 360MB (Wifi överföring) istället för de 823MB (4G överföring) o märlardalen som jag gjort av med på ca en vecka på Turf.
Det visar bara en del på det vansinne som dagens sätt att köra turf för en som inte lärt sig var zonerna finns medför.

Jag ser värkligen fram mot att detta fixas till och vill tacka på förhand de som jobbar för att fixa detta.
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Förladda kartor

Post by SunYour »

Efter atr ha kört Locus i danmark under en veckas tid så tycker jag att spelet inte alls blir sig likt, dela pga allt detta fiplande mellan locus och turf, av och på med data hela tiden, men framförallt pga avsaknaden av satellitkartor. Vektorkartorna var ju trevliga på sitt sätt, men förstörde en hel del av upplevelsen...

Kan även tiläggas att jag sällan kör pro mode, köper hellre fler GB vid behov. Hemmavid har jag börjat köra promode ibland...

Ett tips för er med lite långsammare telefoner, som funderar på att testa Locus vid tex utlandsresor: Ta inte hem alla zoner i en fil, stycka up dem. Jag tog hem alla danmarkzoner som polygoner, och det var extremt segt att ladda in och använda alla drygt 1000z samtidigt. Bättre ladda ner en stad eller del av stad, hellre flera små områden men många än en stor. Man väljer sedan vilka paths som man vill ha aktiverade.

Nej, bara att invänta nästa version av turf som har det nya APIet implementerat där det är möjligt att cachelagra kartorna. Tålamod... :-)

Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
DarkTurfer
Posts: 2
Joined: 25 Mar 2015 08:31
Country: Sweden

Re: Förladda kartor

Post by DarkTurfer »

Tipsen ovan om att förladda kartor är ju för Android, men jag hittade följande lösning på iPhone/iOS:

1. Ladda ner Galileo Pro (eller gratisversionen, men du måste köpa till importera-delen i så fall) till din iPhone

2. Ladda ner vektorkartor för de länder du vill ha inifrån appen

3. Gå in på http://turf.urbangeeks.org/ och välj det område du vill ha, laddar ner filen som GPX - POIs (man får dem då som intressepunkter, inte med själva zonområdena)

4. Spara GPX-POI-filen på t.ex. Dropbox.

5. Om du inte redan har Dropbox på telefonen installera det, och gå till där du lade GPX-Filen. Klicka på symbolen som ser ut som en rektangel med en pil upp (skicka vidare filen någon annanstans) och välj 'Öppna i Galileo Pro'. Zonerna dyker då upp som ett lager med POI's över den karta du laddade ner under 2.

Som alterantiv går det nog att föra över GPX-filen inifrån iTunes när du synkar den också, men Dropbox är smidigare. Synd sedan att iOS-appen inte har något pro-mode så en del datatrafik blir det ju ändå. Jag körde så här utomlands nyligen och slog bara på roaming och Turf-appen precis när jag var i zonen. Ca 1-1.5 MB gick åt per zon jag tog.
Post Reply

Return to “Förslag”