PPH Natt/Dag

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

captHaddock
Posts: 204
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

PPH Natt/Dag

Post by captHaddock »

Hej,

Till att börja med ska jag säga att detta är min första trådstart. Om ämnet redan har tagits upp men jag inte har hittat det eller om tråden ligger fel på forumet så rätta mig gärna.

Jag har bara turfat i ca 2 månader (220 00p). Jag tycker att det är super bra att PPH för zonerna ständigt balanseras men jag skulle även önska att PPH balanseras beroende på vilken tid det är på dygnet. Jag personligen har definitivt tjänat på det nuvarande systemet då jag ofta har gjort sena rundor.

Mitt förslag är att PPH för zonerna skulle variera beroende på vilken tid på dygnet de tas. För min egen del skulle jag tycka att det optimala var om PPH kunde variera individuellt för varje zon för varje timma på dygnet 8-)
Detta kanske är jobbigt att implementera och gör PPH onödigt komplext att förstå så en enklare väg skulle kunna vara att exempelvis öka PPH med 20 % på alla zoner mellan 08.00 och 20.00 och sedan minska PPH med 20 % de övriga 12 timmarna.

Vad tycker ni, är det onödigt eller skulle det skapa en bättre balans?
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: PPH Natt/Dag

Post by DIProgan »

Känns inte som att man ska göra skillnad på folk beroende på när de är vakna. Bättre om de tävlande anpassar sig och kan de inte göra det så var det ju bara så det var. Man får välja om man vill Turfa effektivt eller leva annat liv :P Med det sagt så vet jag inte om de som vunnit varit nattvarelser så väldigt mycket? Ni som vet kan ju svara.
Running the third-party project https://turfbridge.com
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: PPH Natt/Dag

Post by hazzard »

Tycker att pph är för bra helt enkelt, det borde antigen sänkas till 80% av värdet och öka Take points istället för som det är nu är det bara ge sig ut en sen kväll nån timme eller två med cykel och sen tickar pph fint in över natten till tidig morgon. Gör man så en hel månad så blir det en del poäng från bara din pph som tickar jag tycker det skulle uppmuntra om man inte tjänade så mycket på att ha massa pph som tickar utan det är ju trots allt ett spel där man ska röra på sig och inte ligga i soffan och se sin poäng öka utan att du gör nåt.

Eller kanske göra att pph sjunker med 1 poäng i minuten eller nåt ? det hade varit roligt och speciellt dom som bilturfar hade verkligen inte tjänat något..
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: PPH Natt/Dag

Post by DIProgan »

De som vinner omgångarna ligger på ~65% i takepoäng och 35% i pph. Jag tycker det är helt lagom.
Running the third-party project https://turfbridge.com
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: PPH Natt/Dag

Post by hazzard »

DIProgan wrote:De som vinner omgångarna ligger på ~65% i takepoäng och 35% i pph. Jag tycker det är helt lagom.
Nej det kan inte stämma alls, vet att för några månader sen var det nån som kom tvåa eller etta med mycket lägre antal takeovers än den som hade betydligt mer, pph är är faktiskt för bra om man håller väldigt höga genom att ha kört igenom en hel region som bilturfare gör oftast.. Bästa exempel är väl han jonac som hade över 4200 eller var det nu var och tog inte ens ett brons vill jag minnas ett tydligt exempel hur pph blåser över den med många take overs då västerås är en svår stad att få pph i..
Strömbo
Posts: 70
Joined: 19 Jul 2014 09:20
Country: Sweden

Re: PPH Natt/Dag

Post by Strömbo »

Du kan se % pph för alla under warded > Round history.

Med jonac, menar du omgång 66 (det är nu omgång 68)? Han hade då 60% take points med sin fjärdeplats. Topp-3 hade 61, 62 respektive 58% take points.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: PPH Natt/Dag

Post by Maqqan »

hazzard wrote:
DIProgan wrote:De som vinner omgångarna ligger på ~65% i takepoäng och 35% i pph. Jag tycker det är helt lagom.
Nej det kan inte stämma alls, vet att för några månader sen var det nån som kom tvåa eller etta med mycket lägre antal takeovers än den som hade betydligt mer, pph är är faktiskt för bra om man håller väldigt höga genom att ha kört igenom en hel region som bilturfare gör oftast.. Bästa exempel är väl han jonac som hade över 4200 eller var det nu var och tog inte ens ett brons vill jag minnas ett tydligt exempel hur pph blåser över den med många take overs då västerås är en svår stad att få pph i..
Det beror mycket på att de andra hade högre TP på sina zoner än vad Jonac hade.
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: PPH Natt/Dag

Post by hazzard »

Strömbo wrote:Du kan se % pph för alla under warded > Round history.

Med jonac, menar du omgång 66 (det är nu omgång 68)? Han hade då 60% take points med sin fjärdeplats. Topp-3 hade 61, 62 respektive 58% take points.
ja precis frågan är då varför han inte ens tog ett brons om take points nu är så bra? det är dom inte jämfört med pph.. med så många take overs är det konstigt folk med betydligt lägre takeovers kunde vinna nåt är ju fel tycker man, och att dom hade något högre take points borde inte ha gett det resultatet.
captHaddock
Posts: 204
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Re: PPH Natt/Dag

Post by captHaddock »

DIProgan wrote:Känns inte som att man ska göra skillnad på folk beroende på när de är vakna. Bättre om de tävlande anpassar sig och kan de inte göra det så var det ju bara så det var. Man får välja om man vill Turfa effektivt eller leva annat liv :P Med det sagt så vet jag inte om de som vunnit varit nattvarelser så väldigt mycket? Ni som vet kan ju svara.
Det där argumentet köper jag inte. Det är klart att något kan vara obalanserat och då leder det till att vissa försöker anpassa sig till detta. Säg att PPH skulle vara dubbelt så hög som i nuläget, då skulle detta öka incitamenten att ta dagens sista runda ytterligare. Inget som skulle vara bra enligt mig.

Ett annat exempel är ju om enheter i strategispel är obalanserade så försöks detta att rättas till för att göra spelet roligare för alla. Jag tror inte spelare skulle bli så glada om utvecklaren till ett spel sa, det finns 10 olika gubbar du kan spela med men vill du vinna så måste du välja en specifik... Det är väl bara att "anpassa sig" om du vill vinna.
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: PPH Natt/Dag

Post by DIProgan »

captHaddock wrote:
DIProgan wrote:Känns inte som att man ska göra skillnad på folk beroende på när de är vakna. Bättre om de tävlande anpassar sig och kan de inte göra det så var det ju bara så det var. Man får välja om man vill Turfa effektivt eller leva annat liv :P Med det sagt så vet jag inte om de som vunnit varit nattvarelser så väldigt mycket? Ni som vet kan ju svara.
Det där argumentet köper jag inte. Det är klart att något kan vara obalanserat och då leder det till att vissa försöker anpassa sig till detta. Säg att PPH skulle vara dubbelt så hög som i nuläget, då skulle detta öka incitamenten att ta dagens sista runda ytterligare. Inget som skulle vara bra enligt mig.

Ett annat exempel är ju om enheter i strategispel är obalanserade så försöks detta att rättas till för att göra spelet roligare för alla. Jag tror inte spelare skulle bli så glada om utvecklaren till ett spel sa, det finns 10 olika gubbar du kan spela med men vill du vinna så måste du välja en specifik... Det är väl bara att "anpassa sig" om du vill vinna.
Ja men förslaget är inte att balansera utan att förvränga för att passa "normalt" folk som är vakna dagtid. Det är en dålig deal tycker jag och för den som undrar så turfar jag mest runt lunchtid.
Last edited by DIProgan on 19 Feb 2016 23:33, edited 1 time in total.
Running the third-party project https://turfbridge.com
Post Reply

Return to “Förslag”