Area toplist eller liknande

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

Wedg3
Posts: 2
Joined: 08 Aug 2016 11:24
Country: Sweden

Area toplist eller liknande

Post by Wedg3 »

Hej!

Ny Turfare i Arvika här. Vet inte om detta har varit uppe tidigare, hittade inget då jag sökte.

Jag tycker att det bör införas någon form belöning för att vinna en area. Om inte medalj, så kanske en area sektion i toplist?

Som jag ser det så finns det ingen större chans att bli region lord om man inte bor i regionens största stad (i mitt fall Karlstad), vilket är helt ok, men jag saknar att vi i Arvika inte kan tävla mot varandra på något meningsfullt sätt. Jag förstår att det kanske känns lite löjligt då en del kommuner inte har så många zones men i arvika har vi ändå en del och vi har blivit en bunt turfare som är aktiva. Och då areas redan finns specificerade så borde det gå på något vis?

Något liknande kanske redan finns och jag kanske bara är en okunnig noob? Om inte, så tror jag att detta är en bra idé och att det skulle locka fler i mindre kommuner att börja turfa.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: RE: Area toplist eller liknande

Post by Maqqan »

Wedg3 wrote:Hej!

Ny Turfare i Arvika här. Vet inte om detta har varit uppe tidigare, hittade inget då jag sökte.

Jag tycker att det bör införas någon form belöning för att vinna en area. Om inte medalj, så kanske en area sektion i toplist?

Som jag ser det så finns det ingen större chans att bli region lord om man inte bor i regionens största stad (i mitt fall Karlstad), vilket är helt ok, men jag saknar att vi i Arvika inte kan tävla mot varandra på något meningsfullt sätt. Jag förstår att det kanske känns lite löjligt då en del kommuner inte har så många zones men i arvika har vi ändå en del och vi har blivit en bunt turfare som är aktiva. Och då areas redan finns specificerade så borde det gå på något vis?

Något liknande kanske redan finns och jag kanske bara är en okunnig noob? Om inte, så tror jag att detta är en bra idé och att det skulle locka fler i mindre kommuner att börja turfa.
Välkommen till Turf!

Spännande idéer och det skulle absolut vara kul om area blev intressantare.

Om du och några arvikaturfare till vi tävla mot varandra kan ni skapa en egen lista på turfportalen.se, där styr nu själva vilka som ska finnas.

Tapatalking with Samsung S7
Wedg3
Posts: 2
Joined: 08 Aug 2016 11:24
Country: Sweden

Re: Area toplist eller liknande

Post by Wedg3 »

Ok! Kände inte till Turfportalen. Låter som en bra idé att göra en lista där. Tack tack!

Håller dock fast vid att en undersektion med area i toplis, eller något annat sätt att göra Areas mer meningsfulla skulle vara bra. :)
captHaddock
Posts: 204
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Re: Area toplist eller liknande

Post by captHaddock »

Wedg3 wrote:Ok! Kände inte till Turfportalen. Låter som en bra idé att göra en lista där. Tack tack!

Håller dock fast vid att en undersektion med area i toplis, eller något annat sätt att göra Areas mer meningsfulla skulle vara bra. :)
Jag håller också med om att det skulle vara en stor förbättring att få till en undersektion med topplist på area, precis som det finns region idag. Att få in den på detta sätt kan absolut inte jämföras med att skapa ligor på turfportalen.

För mig skulle en sådan utveckling ge mycket mer än exempelvis liga-systemet som nu har skapats. Det är väldigt roligt att följa den totala rankingen likväl som poängen inom region. För mig är en placering upp i topplistan för regionen mer intressant än att vinna en liga.

En medalj som bygger på besökta areor hade också varit trevligt.
Coolapappan
Posts: 5
Joined: 23 Jan 2017 13:42
Country: Sweden

Re: Area toplist eller liknande

Post by Coolapappan »

Hej,
Började turfa i höstas i Stockholm och gillar verkligen ovan förslag.
Att i appen ha en topplista per kommun/area skulle vara kul vid sidan av nuvarande listor för region/län, land och globalt. Kanske framför allt värdehöjande i de större länen och kommunerna med hundratals turfare på sin regiontopplista, men även för kommunerna/areas med få turfare kan det vara kul att enkelt se sin månadspoäng jämfört med de lokala konkurrenterna i kommunen/area.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Area toplist eller liknande

Post by Maqqan »

scorp wrote: 25 Jan 2017 01:01 Jag tycker också det är en bra idé. Problemet är väl att ingen verkar vad vad "areas" är för något. Ivf vill de inte dela med sig av den informationen. :shock:

viewtopic.php?f=6&t=4794&p=47960&hilit=Region#p47960
Det har hänt en hel del sen det där inlägget. Idag hämtar vi kommungränser från Open Street Map som är mycket mer tillförlitliga än de vi tidigare använde från Google. Finns några tveksamheter fortfarande om man jämför med lantmäteriets kartor men som sagt är det bra mycket bättre än tidigare. Så idag kan man absolut säga att areas är kommuner.
User avatar
LeiLar
Posts: 935
Joined: 26 Jan 2013 01:09
Country: Sweden
Location: Umeå

Re: Area toplist eller liknande

Post by LeiLar »

scorp wrote: 25 Jan 2017 17:58 Bara att vänta på att man kan hämta kartan från OCM också, som ett alternativ. ;)
Hear, hear!
Turf member since: 2013-01-26 00:37:51
HappyF
Zonemaker
Posts: 290
Joined: 08 Aug 2012 10:53
Country: Sweden
Contact:

Re: Area toplist eller liknande

Post by HappyF »

Maqqan wrote: 25 Jan 2017 08:56
scorp wrote: 25 Jan 2017 01:01 Jag tycker också det är en bra idé. Problemet är väl att ingen verkar vad vad "areas" är för något. Ivf vill de inte dela med sig av den informationen. :shock:

viewtopic.php?f=6&t=4794&p=47960&hilit=Region#p47960
Det har hänt en hel del sen det där inlägget. Idag hämtar vi kommungränser från Open Street Map som är mycket mer tillförlitliga än de vi tidigare använde från Google. Finns några tveksamheter fortfarande om man jämför med lantmäteriets kartor men som sagt är det bra mycket bättre än tidigare. Så idag kan man absolut säga att areas är kommuner.
I Sverige är area = kommun, men hur är det i resten av världen? Finns det en officiell förklaring?
Coolapappan
Posts: 5
Joined: 23 Jan 2017 13:42
Country: Sweden

Re: Area toplist eller liknande

Post by Coolapappan »

Hej,
Vid en översiktlig besiktning verkar regiongränser och kommun/area-gränser vara korrekta för Sverige, Norge, Danmark och Finland i Open Street Map. (Jag har tidigare jobbat en del med dessa frågor) Om vi däremot funderar på övriga länder i Europa m.m., har de ofta inte den nordiska modellen, vilket innebär att det blir svårt att veta vad som motsvarar svenska län och kommuner (ddt finns ett distrikt för sjukvården, ett annat distrikt för skoladministrationen, ett tredje för hantering av gatorna osv). Men att starta en Area-/kommuntabell i appen eller på någon site utifrån OSM:s gränser med start för de nordiska länderna funkar.
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Area toplist eller liknande

Post by SunYour »

Ja, det stämmer. Areas kan likställas med kommun. Källdata hämtas för närvarande från projektet MapIt som hämtar sitt data (lite för sällan) från Open Street Map.
Därför är gränserna inte 100% korrekt, men vi gör ibland vissa manuella justeringar för att det ska bli korrekt, eftersom vissa lägger väldigt stor vikt vid att saker och ting ska stämma på millimetern :-D
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
Post Reply

Return to “Förslag”