OpenCycleMap

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

thelinkan
Posts: 17
Joined: 16 Dec 2015 12:37
Country: Sweden

Re: OpenCycleMap

Post by thelinkan »

Jag är i stort sett alltid för att ge användare alternativ. Jag har vid några tillfällen varit på nya ställen och flygfotona har inte alls stämt överens med verkligheten. Det blir nästan hopplöst att turfa när det är så. Det finns en hel del nya bostadsområden hemma i Enköping, där det skulle passa bra med nya zoner, men i flygbilden är det bara skog där.
christoffe9
Posts: 46
Joined: 14 Jan 2013 12:48
Country: Sweden

Re: OpenCycleMap

Post by christoffe9 »

Jag tror också att valfrihet kommer bli en nödvändig väg att gå
Jag har träffat ett flertal turfare som kört med en alternativ kartapp med en offlinekarta ovanför turf
Både för bättre navigering och för att spara datatrafik - många gånger både och.

Sen Promode försvann har turf mer än dubblat sin dataanvändning för mig
Varför vet jag inte exakt, men jag rör mig ofta i stora områden och jag har fått intrycket att turf ofta måste ladda om satellitbilderna, trots att jag var i området tidigare samma dag,

Detta kan vara/bli en orsak till att personer slutar, om de prioriterar sin datamängd till annat.

Nu såg jag att google har börjat erbjuda offlinekartor också (vet inte om satellitkartorna är med)
Användaren måste själv välja vilket område och ladda ner men det kanske ligger närmare utvecklarnas filosofi över utseendet samtidigt som bilden hämtas från telefonen.
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: OpenCycleMap

Post by Velocipedryttaren »

Val möjligheter och inställningar är det ont om i Turf och det hänger ihop med att man har en KISS filosofi hos skaparna.
Helt personligt har jag inget emot en annan karta men samtidigt gillar jag att man har en karta att hålla sig till, det ger en igenkännelse när man ser screenshot från spelet. Så att kunna växla mellan olika kartor är inget jag skulle vilja se i framtiden.
Problemet med att nya bostadsområden inte finns med på Googlemaps bilder vet jag mycket väl som zonmakare, men ofta så går det att lägga zoner bra iallafall tack vare zonförslag i appen från spelare men man behöver då få lite mer info via forumet. Visst den som är ute efter att maximera take/timme i en ny stad blir säkert väldigt frustrerad när den inte kan se och planera i minsta detalj men för en annan som är lite mer medel turfare blir det bara någon extra sväng för att man kör fel någonstans och det gör man ändå ibland även med bra kartor.
Mullezoner gillar jag och visst får även jag kolla efter stigar på tex. hitta.se som har utmärkta kartor för det, men någon större datamängd går sällan åt för så mycket mullezoner blir det sällan som jag inte hittar till på en omgång.
captHaddock
Posts: 204
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Re: OpenCycleMap

Post by captHaddock »

Vintentina wrote:Ser ju väldigt trevligt ut! Option att välja på den och satellitkartan vore ju toppen.

Att se stigarna kan vara rätt väsentligt ibland när man är ute efter mullezoner, stigarna syns ju varken på kartvy eller satellitvy på Google.
Håller helt med, vore till stor nytta. Dessutom skulle jag rent visuellt föredra den enklare och renare kartan när jag turfar.
Som andra har sagt borde ju valmöjligheten mellan olika alternativ bara vara positivt
captHaddock
Posts: 204
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Re: OpenCycleMap

Post by captHaddock »

Velocipedryttaren wrote: Helt personligt har jag inget emot en annan karta men samtidigt gillar jag att man har en karta att hålla sig till, det ger en igenkännelse när man ser screenshot från spelet. Så att kunna växla mellan olika kartor är inget jag skulle vilja se i framtiden.
Många andra tänker annorlunda och du personligen skulle inte förlora något på valmöjligheten 8-)
HappyF
Zonemaker
Posts: 293
Joined: 08 Aug 2012 10:53
Country: Sweden
Contact:

Re: OpenCycleMap

Post by HappyF »

captHaddock wrote:
Velocipedryttaren wrote: Helt personligt har jag inget emot en annan karta men samtidigt gillar jag att man har en karta att hålla sig till, det ger en igenkännelse när man ser screenshot från spelet. Så att kunna växla mellan olika kartor är inget jag skulle vilja se i framtiden.
Många andra tänker annorlunda och du personligen skulle inte förlora något på valmöjligheten 8-)
Det du förlorar är att tiden för utveckling måste tas från nåt annat. Jag ser hellre att de lägger tid på lite nya utmaningar, nya medaljer etc. De få (för det är få) gånger man behöver en annan karta finns det andra utmärkta alternativ, Locus t.ex. De allra flesta turfar i känd miljö i stort sett hela tiden.
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: OpenCycleMap

Post by hazzard »

andra kartor lär nog inte ske, såg nyss omröstningen på hemsidan, endast 6% röstade för Vector maps så tydligen vill bara en liten del ha andra kartor. Det var att fler än 1 ska kunna ta en zon samtidigt och nya medaljer som fick flest röster så då kan utvecklarna fokusera på det iställe.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: OpenCycleMap

Post by Maqqan »

hazzard wrote:andra kartor lär nog inte ske, såg nyss omröstningen på hemsidan, endast 6% röstade för Vector maps så tydligen vill bara en liten del ha andra kartor. Det var att fler än 1 ska kunna ta en zon samtidigt och nya medaljer som fick flest röster så då kan utvecklarna fokusera på det iställe.
Många av de som röstade på att kunna turfa tillsammans vill nog se andra kartmöjligheter med men man fick ju inte rösta på flera saker :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Post Reply

Return to “Förslag”