Föreslår att zonerna får ägas max. 23 timmar

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Föreslår att zonerna får ägas max. 23 timmar

Post by hazzard »

ge dig själv istället! håller med om att revisits borde ge full poäng.
User avatar
NSG_turf
Posts: 24
Joined: 25 Oct 2013 09:39
Country: Sweden

Re: Föreslår att zonerna får ägas max. 23 timmar

Post by NSG_turf »

Jag har varit inne på samma linje.

Förlag: Nya zonstatus med till exempel blå färg för zon som ägts "för länge". Statusen skulle innebära att turfaren kan göra en vanlig take istället för en retake när zonen blivit blå. Dessutom skulle blå status räknas in på samma sätt som zoner med grön status vid Greed-medaljerna och Neutralizer (dvs ingen förändring utan lika förutsättningar för de medaljerna). Vanlig pph skulle ticka på som vanligt oavsett om zonen är grön eller blå. Kanske låter invecklat, men jag tror att det enkelt och naturligt kan falla på plats.

Vad är då "för länge". Det kan diskuteras, men min tanke var längre än ett dygn (eller 23 timmar). Kanske 47 eller 71 timmar.

Vad skulle det vara bra för? Det skulle vitalisera områden med låg omsättning på zoner och mana till aktivitet istället för inaktivitet. Med nuvarande system belönas inaktivt turfande för högt och en del hängivna turfare faller bort pga att de bor i områden med för låg zonomsättning.

För övrigt väldigt trevligt att träffa trådskaparen idag. Vi har tydligen tänkt i alla fall liknade utan att någonsin innan pratat med varandra om det.

Nu har ju appen börjat registrera retakes som den ska. Tidigare blev ju bort åt hälften aldrig registrerade, så det har förmodligen varit en hinder för att göra något tidigare kring retakes tidigare. Men nu tycker jag tiden är inne.
captHaddock
Posts: 203
Joined: 09 Feb 2016 22:14
Country: Sweden

Re: Föreslår att zonerna får ägas max. 23 timmar

Post by captHaddock »

sanmic wrote: 05 Apr 2018 09:14
Bakgrunden är följande.
I vårt län där jag bor och turfar har vi en person som varje månad kör samma taktik.
Han börjar varje ny turfperiod med att ta bilen och åka runt timme efter timme efter timme de första dagarna och plocka alla "glesbygdszoner".
Det kostar honom säkert flera tusentals kronor i bensinpengar, samt många många många timmar, men som gengäld har han skramlat ihop så att han har 200-300 pph rullande dygn efter dygn på dessa "glesbygdszoner"
Det här är ju stor humor. Att åka runt och bilturfa zoner omgång efter omgång, det behöver ju inte ens kommenteras :roll: .
Jag har en i min region som bilturfar zoner som ligger lite otillgängligt men denna turfare har inget med regionsmedaljen att göra. Kan förstå att det är lite surt om man själv är ute efter en regions medalj men tyvärr är det en del av spelet. Det finns mycket "orättvisa" saker i spelet så man får inte ta det på för stort allvar ;)
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Föreslår att zonerna får ägas max. 23 timmar

Post by DIProgan »

Mycket enklare att förbjuda bilar än att ändra på hur länge en zon ägs men det kommer inte hända då zoner specifikt för bilister byggs. Tycker tjusningen med Turf förutom upptäckterna av nya platser just är att hitta zonerna man får ha kvar lite längre så vill inte alls se någon förkortning av det trots att bilisterna förstör mycket av det.
Last edited by DIProgan on 16 May 2018 18:46, edited 1 time in total.
Running the third-party project https://turfbridge.com
RxhLL
Posts: 33
Joined: 30 Sep 2016 21:58
Country: Sweden

Re: Föreslår att zonerna får ägas max. 23 timmar

Post by RxhLL »

Antalet turfare ökar - sant!
Konkurrensen (poängjakten) ökar och fler turfare tar otroligt många zoner - sant!
Följden blir därmed mer bilkörning och ökande fossil-CO2-utsläpp, speciellt för glesbygdsturfare - sant!
Vi står inför en närmast oundviklig miljökatastrof pga. bla. fossil-CO2-utsläpp - sant!

Om turfningen ska vara kvar i framtiden:
Omforma zonplaceringar och poängsystem med omsorg om miljön.

Ett exempel på det orättvisa alternativ som står till buds:
Dagarna 14/5, 15/5, 16/5:
I min hemkommun: 4 takes, 69 revisits. 6653 TP.
Jag har blivit blåst på ca. 6500 TP samt inga timpoäng.
I grannkommunerna, 24 losts (dessa togs med cykeln på dragkulan när vi ändå hade ärenden där).
Dock: Ingen extra fossil-CO2!!!
beowulf
Posts: 53
Joined: 28 Mar 2012 09:18
Country: Sweden
Location: Söderhamn
Contact:

Re: Föreslår att zonerna får ägas max. 23 timmar

Post by beowulf »

Jag har varit i samma situation som dig, RxhLL, i början av mitt turfande. Då fanns det få zoner här i Söderhamn och det kändes oerhört orättvist jämfört med större städer. Nu har vi många zoner men har haft låg aktivitet och det är väldigt lätt att få mycket poäng. Att poängen på zonerna baseras på tidigare omgångars aktivitet tycker jag är väldigt underligt.

Har tidigare därför föreslagit en ändring av poängen för att ta zoner och äga zoner. Poängen för att ta en zon tycker jag ska börja lågt (30 poäng) och öka med tiden den inte tas av någon ny. Alltså typ 10 poäng per timme i början och sen mindre när den nått typ 150 poäng. En zon som inte tas under lång tid skulle kunna vara värd 500 poäng eller mer på slutet av en omgång.

Poäng för att äga zoner skulle istället börja på 10 poäng per timme (ppt) efter övertagande för att sedan minska med t.ex. 1 ppt efter fyra timmar. Med det skulle en zon ge 1 ppt efter 36 timmar. En revisit skulle inte ge poäng för att ta zonen, istället skulle det återställa zonens ppt till 10.

Med de här reglerna skulle zonerna direkt anpassa sig efter ny aktivitet och det skulle vara mer lockanda längre fram i omgångarna att bege sig till inaktiva områden.
Image
Folonaj2020
Posts: 7
Joined: 11 Feb 2021 14:18
Country: Sweden

Re: Föreslår att zonerna får ägas max. 23 timmar

Post by Folonaj2020 »

Självklart är det bra att försöka värva nya turfare, men gör man spelet mer attraktivt så kanske det är lättare att få nya turfare och gamla turfare att stanna. Förstår inte varför man inte kan få full poäng vid retakes i en liten ort. Dessutom tycker jag att man skulle kunna göra retakes tidigare än efter ett dygn. Detta kan få ut folk mer och motionera och även de på mindre orter att kunna vara med och tävla på lite rättvisare villkor.

Vad gäller poäng så borde lättagna zoner ha en poäng och svårtagna zoner en annan och sen kan man slopa PPH då det bara gör att folk ska vara ute sent på nätterna vilket inte känns som bra friskvård. Spelet bör gå ut på att den som motionerar mest (tar flest zoner) är bäst.
Folonaj2020
Posts: 7
Joined: 11 Feb 2021 14:18
Country: Sweden

Re: Föreslår att zonerna får ägas max. 23 timmar

Post by Folonaj2020 »

Rättelse: Naturligtvis ska alla orter ha full poäng på retakes.
Folonaj2020
Posts: 7
Joined: 11 Feb 2021 14:18
Country: Sweden

Re: Föreslår att zonerna får ägas max. 23 timmar

Post by Folonaj2020 »

Kan väl åtminstone ändra färgen på de zoner man kan återbesöka då det är svårt att se skillnad på grön och lysande grön i mobilen när man cyklar.
embeoo
Zonemaker
Posts: 817
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: Föreslår att zonerna får ägas max. 23 timmar

Post by embeoo »

Det är din tolkning att den som tar flest zoner är bäst. Andra tycker att taktiken när och var man ska ta zoner är en viktig dimension i spelet. Det handlar inte bara om senast på kvällen utan att försöka förutspå var när och hur andra kommer turfa och var man då får bäst resultat själv. Tycker man att motionen, dvs cyklade meter är det som ska mätas ska man väl snarare titta i strava, där finns det topplistor för sådant.
Post Reply

Return to “Förslag”