Föreslår att zonerna får ägas max. 23 timmar

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

RxhLL
Posts: 33
Joined: 30 Sep 2016 21:58
Country: Sweden

Föreslår att zonerna får ägas max. 23 timmar

Post by RxhLL »

Pga. få medturfare kan flera/alla zoner där jag bor vara gröna flera dagar i sträck.
Jag får sålunda bara halv poäng för retakes och inga timpoäng trots att arbetsinsatsen är densamma som om zonerna vore röda.
OK, jag kan leva med detta, men glöm toplistor och grupplistor.
För att kunna nå en topp-placering får jag ta uppemot dubbelt så många zoner som de som bor i storstäder och som alltid har tillgång till röda zoner.
Förslag: En zon får ägas max. 23 timmar, sedan blir den röd. :idea:
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Föreslår att zonerna får ägas max. 23 timmar

Post by Moskeroll »

Bästa settet att motverka ständig revisit är att sprida turf där du bor så du får konkurrens om zonerna.
[emoji4]

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
RxhLL
Posts: 33
Joined: 30 Sep 2016 21:58
Country: Sweden

Re: Föreslår att zonerna får ägas max. 23 timmar

Post by RxhLL »

Försöker alltid sprida Turf här, men tyvärr har ingen hakat på.
Tar emellanåt bilen till närbelägna tätorter och turfar, men detta kostar både drivmedel och tid.
Som det är nu är det tyvärr inte konkurrens på samma villkor för alla.
Att äga revisit-medaljen är en klen tröst.
hazzard
Posts: 372
Joined: 13 Mar 2015 10:45
Country: Sweden

Re: Föreslår att zonerna får ägas max. 23 timmar

Post by hazzard »

Jag antar du bor i en mindre stad ? då har du ändå ingen chans att komma högt på topplistor det krävs att man bor i en hyffsat stor och aktiv stad då man kan plocka zoner varje dag nästan. Men på ett sätt kan du vara glad sitta och plocka in lite fina pph medans du sitter i soffan o myser ;)
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Föreslår att zonerna får ägas max. 23 timmar

Post by Moskeroll »

Pph är obefintligt vid låg aktivitet, oftast endast 24 pph på dygn/zon. Bättre att försöka höja aktiviteten

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
RxhLL
Posts: 33
Joined: 30 Sep 2016 21:58
Country: Sweden

Re: Föreslår att zonerna får ägas max. 23 timmar

Post by RxhLL »

En lite haltande jämförelse:
Emil, en duktig sprinter deltar i Smålands-DM.
Där finns förstås också många duktiga löpare från övriga Småland.
100 m-kvalificeringsloppen kör igång.
Men . . eftersom Emil har för få träningskamrater i Lönnhult, klockas hans tid först efter sprungna 200 m.
Tyvärr Emil :-(.
Detta trots goda råd på vägen. Alfred följde med på träning några gånger för att vara snäll, Lina gick vilse, Krösa-Maja vägrade!

Vilka är argumenten för att missgynna glesbygdsturfare medelst poänghalvering för retakes?
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Föreslår att zonerna får ägas max. 23 timmar

Post by Moskeroll »

Jag bor och turfar själv i en midre kommun. Första vintern var vi i princip endast 2 som turfade .. jag känner mycket väl till problemet med låg aktivitet. Vi satsade på att värva in nya turfare och i dag är vi 10-20 turfare i samhälket där ca 10 av oss turfar i princip dagligen. Det tar tid att få med nya turfare, tills dom blir biten av turf får man vårda dom ömt och uppmuntra så dom inte lessnar.
Jag brukar även turfa i ett samhälle upoe i Lappland där aktiviteten är obefintlig och jag hopoas aktiviteten skall öka.
Gör affischer om turf och placera ut i samhället, kanske fångar du intresset hos några som hjälper dig bli av med zonerna så du kan ta dom igen efter ett tag. Hänger du upp minst 25 st på väl valda passande ställen kan du i tillägg få medaljen expandator på köpet. Du måste i så fall dokumentera det.
Ett annat tips är att visa och informera om turf för skolorna där du bor, dom kanske tycker det är en bra app att använda på idrottslektioner.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
RxhLL
Posts: 33
Joined: 30 Sep 2016 21:58
Country: Sweden

Re: Föreslår att zonerna får ägas max. 23 timmar

Post by RxhLL »

Igen: Vilka är argumenten för att missgynna glesbygdsturfare medelst poänghalvering för retakes?
PS. Emil övergick till att samla frimärken i stället för att springa. DS.
Moskeroll
Zonemaker
Posts: 247
Joined: 06 Mar 2014 14:13
Country: Sweden
Location: Hallsberg

Re: Föreslår att zonerna får ägas max. 23 timmar

Post by Moskeroll »

En zon med 9 pph har 65 tp, problemet brukar vara att en så välbesökt zon blir man av med på en gång och den och dom andra zonerna i dens närhet ofta är blockad. Om man lyckas ta zonen 2 gng på ett dygn får man 65+65+9 (139) poäng vid max blocktid
En zon på 185 tp får man med revisit in 185/2+24 (117) poäng på ett dygn.
Skulle man få tag på en med/mot-spelare och turas om att ta zoner med hög tp skulle man kunna få mycket mera poäng än dom som har zoner med hög aktivitet att ta.
Allt är inte svart och vitt , taktik spelar roll och man är beroende av mot och/eller medspelare för att kunna få många takepoäng.

Skickat från min GT-I9305 via Tapatalk
RxhLL
Posts: 33
Joined: 30 Sep 2016 21:58
Country: Sweden

Re: Föreslår att zonerna får ägas max. 23 timmar

Post by RxhLL »

Exempel:
Då bara jag tar zon X varje dag en 30-dagarsperiod får jag 185+50+1+29*93=2933 poäng.
Om zon X alltid är röd från dag 2 får jag 185+50+720*1+29*185=6320 poäng.
Min verklighet ligger någonstans emellan 2933 poäng och 6320 poäng för alla zoner här.
Detta trots att jag har ungefär lika stor arbetsinsats per turfzon som tätortsbor har.

Mao. min placering i topplistor är orättvis.
Nämnas bör att jag passar på att turfa när jag besöker närbelägna tätorter.
Post Reply

Return to “Förslag”