Privacy Zones

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

User avatar
KungMelker
Posts: 25
Joined: 12 Jan 2015 21:54
Country: Sweden
Contact:

Privacy Zones

Post by KungMelker »

Hej vänner.

Nog för att det är kul att se vart olika turfare bor tror jag att det kan vara en bra ide att införa privacy zones som till exempel Strava med flera har infört. Det fungerar så att man får bestämma ett område runt sin adress där man inte dyker upp på kartan. Det kan krävas lite funderande på hur det skulle införas i Turf men jag det skulle vara bra.

Det är väldigt ofta man ser nybörjare som glömt att slå av sitt turf och man kan tydligt se vart dom bor. Detta är något som kan göra att vissa kanske tvekar till att skaffa appen. (Min bror tex).

Så här fungerar stravas variant: https://support.strava.com/hc/en-us/art ... y-Settings
Kungens valspråk: -"Friskt Turfat hälften vunnet."
User avatar
KungMelker
Posts: 25
Joined: 12 Jan 2015 21:54
Country: Sweden
Contact:

Re: Privacy Zones

Post by KungMelker »

Skitbra förslag KungMelker jag tycker som du!
Kungens valspråk: -"Friskt Turfat hälften vunnet."
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Privacy Zones

Post by Velocipedryttaren »

Skulle kunna vara något men då kommer man inte att kunna ta zonerna som hamnar i privacyzonen, skulle man kunna ta dom blir abuse överöst av fusk anmälningar.
User avatar
KungMelker
Posts: 25
Joined: 12 Jan 2015 21:54
Country: Sweden
Contact:

Re: Privacy Zones

Post by KungMelker »

Ja, strava har samma sak, man kan inte ta segment som börjar och slutar i en privatzon. Det är dessutom möjligt att själv bestämma hur stor den privata zonen skall vara. Då kan man undvika att zoner eller i stravas segment hamnar inom det området. :-)
Kungens valspråk: -"Friskt Turfat hälften vunnet."
root66
Posts: 10
Joined: 06 Apr 2015 21:03
Country: Sweden

Re: Privacy Zones

Post by root66 »

Om man har så bra koll på appen att man anger och ställer storleken på den "privata zonen" så tror jag man kan stänga av sin gubbe istället. Det som däremot skulle hjälpa är att backgrundsturf är avstängt från början så gubben bara syns när man har appen uppe. Mycket enklare lösning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
KungMelker
Posts: 25
Joined: 12 Jan 2015 21:54
Country: Sweden
Contact:

Re: Privacy Zones

Post by KungMelker »

Det känns inte så bra med att gubben stängs av när appen är i bakgrunden. Det skulle orsaka att i alla fall jag skulle tappa min 5sec bonus flera gånger under Turf rundan. Då jag ofta är inne i andra program och appar medans jag turfar. Kan förstå funktionen när man cykelturfar men många som jag gåturfar.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Kungens valspråk: -"Friskt Turfat hälften vunnet."
root66
Posts: 10
Joined: 06 Apr 2015 21:03
Country: Sweden

Re: Privacy Zones

Post by root66 »

Det är idag en inställning du gör själv. Minns inte vad den är inställd på från början. Om gubben stängs av när appen körs i bakgrunden löser det alla problem med nybörjare som glömmer gubben. Vi som "vet vad vi gör" ändrar då inställningen till "Background Turfing ON". Om appen vid nyinstallation har detta avstängt så är nybörjarproblemet löst.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
root66
Posts: 10
Joined: 06 Apr 2015 21:03
Country: Sweden

Re: Privacy Zones

Post by root66 »

Så här ser det ut i min app. Image


Skickat från min iPhone med Tapatalk
User avatar
KungMelker
Posts: 25
Joined: 12 Jan 2015 21:54
Country: Sweden
Contact:

Re: Privacy Zones

Post by KungMelker »

Jo jag förstår. Kanske dumt att göra det för komplicerat. Men som du säger så borde då bakgrundsturf vara disabled och start turf on startup. Den sistnämnda märkte jag var på från början när barnen startade Turf första gången. Dom har dessutom svårt att minnas att stänga av så där är den förstnämnda inställningen till hjälp. [emoji2]

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Kungens valspråk: -"Friskt Turfat hälften vunnet."
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Privacy Zones

Post by Maqqan »

Den inställningen finns tyvärr bara för iOS om man nu önskar den funktionen. Tror det har att göra med iOS uppbyggnad som annars stänger av GPSen när du byter till ett annat program.
Post Reply

Return to “Förslag”