Profiler beroende på Turfsätt?

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

Moff
Posts: 18
Joined: 25 Oct 2015 02:16
Country: Sweden

Profiler beroende på Turfsätt?

Post by Moff »

Något luddig topic, men jag ska försöka förklara samt hoppas att inget liknande blivit föreslaget tidigare (försökte söka).

Jag Turfar i dagsläget enbart till fots. Dels för att jag tycker det är kul att se hur långt jag faktiskt gått till fots (stänger alltid av gps om jag skulle råka befinna mig på buss/i bil osv. så distance ej räknas), dels för att jag är med gruppen "Gåturf" ( https://turfportalen.se/gaturf ).
Vill jag cykla eller Turfa på annat vis måste jag i såna fall säga till att jag t.ex. cyklat lite denna månad och ej kan vara med för att sedan anmäla mig igen osv (bökigt).

Mitt förslag:

När man startar Turf dyker en förfrågan upp om undrar om man kommer cykla eller gå/springa/jogga (kanske ännu en för diverse motorfordon, vad vet jag).
Man bör dels kunna välja att "kom ihåg mitt senaste val" om man till 90% använder sig av samma transportsätt, men också ändra senare på enkelt vis någonstans i settings.
Alternativt så kan man skapa olika underprofiler till sitt användarnamn som man på samma vis kan välja på vid inloggning.
Sedan listas ens statistik för dessa profiler var för sig. Så om jag skulle cykla en runda så hamnar den distance-statistiken under min vanliga t.ex. såhär: http://i.imgur.com/2WhRJsr.png

Detta löser visserligen bara ett av mina "problem", men det kanske går att applicera på smart sätt gällande zontagning/pph med så att jag ändå kan ta cykelrundor mitt upp i en runda Gåturf utan att diskvalificera mig för hela månaden.

Någon som hänger med i hur jag menar, funderat i liknande banor, tycker det verkar som en bra funktion för framtida utveckling, älskar denna typ av statistik?
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Profiler beroende på Turfsätt?

Post by Maqqan »

Moff wrote: 22 Apr 2017 18:47 så distance ej räknas

Ledsen att göra dig besviken men Turf distance som visas på hemsidan och i appen är sträckan fågelvägen mellan alla zoner du någonsin tagit. Det är ingen sträcka som mäts med din GPS likt det gör med tex Endomondo.
Moff
Posts: 18
Joined: 25 Oct 2015 02:16
Country: Sweden

Re: Profiler beroende på Turfsätt?

Post by Moff »

Maqqan wrote: 24 Apr 2017 08:49
Ledsen att göra dig besviken men Turf distance som visas på hemsidan och i appen är sträckan fågelvägen mellan alla zoner du någonsin tagit. Det är ingen sträcka som mäts med din GPS likt det gör med tex Endomondo.

Oj, då måste jag ha gått bra mycket längre än jag trodde :D
Antar jag får börja köra t.ex. Endomondo i bakgrunden i såna fall, för att få en exakt sträcka, eller är datan "Distance" i Turf-appen korrekt? Tycker den verkar uppdateras rätt frekvent (även om jag i såna fall får anteckna den för hand efter varje runda).
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Profiler beroende på Turfsätt?

Post by Maqqan »

Moff wrote: 24 Apr 2017 14:13
Maqqan wrote: 24 Apr 2017 08:49
Ledsen att göra dig besviken men Turf distance som visas på hemsidan och i appen är sträckan fågelvägen mellan alla zoner du någonsin tagit. Det är ingen sträcka som mäts med din GPS likt det gör med tex Endomondo.

Oj, då måste jag ha gått bra mycket längre än jag trodde :D
Antar jag får börja köra t.ex. Endomondo i bakgrunden i såna fall, för att få en exakt sträcka, eller är datan "Distance" i Turf-appen korrekt? Tycker den verkar uppdateras rätt frekvent (även om jag i såna fall får anteckna den för hand efter varje runda).

Den uppdateras varje gång du tar en zon eftersom sträckan du har ökat :)
Moff
Posts: 18
Joined: 25 Oct 2015 02:16
Country: Sweden

Re: Profiler beroende på Turfsätt?

Post by Moff »

Maqqan wrote: 24 Apr 2017 14:32 Den uppdateras varje gång du tar en zon eftersom sträckan du har ökat :)

Ofan, the more you know! :o

Okej så då är det utrett.
Jag antar intresset för att annars kunna ha olika profiler, i syfte att kunna delta i diverse inofficiella Turfgrupper med olika regler/mål, är för litet eller kanske rent utav obefintligt/inte värt att lägga mödan på i dagsläget?
Last edited by Moff on 24 Apr 2017 17:39, edited 1 time in total.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Profiler beroende på Turfsätt?

Post by Maqqan »

Moff wrote: 24 Apr 2017 15:16
Jag antar intresset för att annars kunna ha olika profiler, i syfte att kunna delta i diverse inofficiella Turfgrupper med olika regler/mål, är för litet eller kanske rent utav obefintligt/inte värt att lägga mödan på i dagsläget?

Jag tyckte det lärt klart intressant men tror tyvärr inte det är något som utvecklarna kommer prioritera idag. Ska tilläggas att jag inte har speciellt mycket med den biten att göra.
Moff
Posts: 18
Joined: 25 Oct 2015 02:16
Country: Sweden

Re: Profiler beroende på Turfsätt?

Post by Moff »

Maqqan wrote: 24 Apr 2017 15:40
Jag tyckte det lärt klart intressant men tror tyvärr inte det är något som utvecklarna kommer prioritera idag. Ska tilläggas att jag inte har speciellt mycket med den biten att göra.

Ah okej, fick för mig du var någon av kodarna bakom pga. namnfärgen på forumet :)

Men jag kom just på en grej! Ibland när jag haft Turf igång och tagit en kort promenad utan att ta några zoner så har den ändå räknat distance i själva appen åtminstone :o

Vore trevligt med uttalande från någon av kodarna eller så om hur det fungerar :D

*edit*

Testade en kortis nu utan att ta några zoner samt hade en annan GPS-app igång samtidigt (GPSLogger med uppdatering var 10:e sekund).
Ganska stor skillnad, Turf hade loggat lite över 600 meter och GPSLogger lite över 400... ska göra fler jämförelser vid tillfälle :)
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Profiler beroende på Turfsätt?

Post by Velocipedryttaren »

Moff wrote: 24 Apr 2017 17:39

Men jag kom just på en grej! Ibland när jag haft Turf igång och tagit en kort promenad utan att ta några zoner så har den ändå räknat distance i själva appen åtminstone :o

Turf Distance = avstånd fågelvägen mellan takes, även om man bara tar en zon så blir det från förra taken. Blir många km när man flyger långt och tar en zon.

Distance (finns hos dom som är suppoter) = gps loggad distans under pågående turfrunda och stämmer bra med tex. Endomondo.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Profiler beroende på Turfsätt?

Post by Maqqan »

scorp wrote: 28 Apr 2017 13:52
Velocipedryttaren wrote: 24 Apr 2017 21:32 Distance (finns hos dom som är suppoter) = gps loggad distans under pågående turfrunda och stämmer bra med tex. Endomondo.
Tack för den upplysningen. Hade jag inte noterat. Relaterad fråga, hur får man veta såna här saker om man inte har lila namn? Finns det en sammanställning någonstans? Jo, jag har letat nu när jag redan har svaret och kan inte hitta något.

Vi med lila namn har ingen snabbkanal för att få reda på sådant heller. Vi har själva lärt oss det någon gång i tiden genom att fråga på forumet, Facebook eller när man stött på mer erfarna turfare i fält. Några saker står ju på wikin men svårt att skriva en komplett guide till allt man kan göra och upptäcka kan jag tänka mig.
User avatar
Velocipedryttaren
Posts: 647
Joined: 22 May 2012 11:27
Country: Sweden
Location: Västerås

Re: Profiler beroende på Turfsätt?

Post by Velocipedryttaren »

scorp wrote: 28 Apr 2017 13:52
Velocipedryttaren wrote: 24 Apr 2017 21:32 Distance (finns hos dom som är suppoter) = gps loggad distans under pågående turfrunda och stämmer bra med tex. Endomondo.
Tack för den upplysningen. Hade jag inte noterat. Relaterad fråga, hur får man veta såna här saker om man inte har lila namn? Finns det en sammanställning någonstans? Jo, jag har letat nu när jag redan har svaret och kan inte hitta något.
Borde stå på turfwiki, annars har det nog bara stått när den uppdateringen på appen kom ut.
Post Reply

Return to “Förslag”