Svårighetsgrad på zoner

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

Post Reply
Pekkasso
Posts: 5
Joined: 12 Aug 2017 23:46
Country: Sweden

Svårighetsgrad på zoner

Post by Pekkasso »

Det finns redan ett antal olika zontyper, men egentligen bara en (Water) som visar på svårighetsgraden att ta en zon.

Jag skulle vilja ha något liknande Difficulty/Terrain-klassificeringen som finns i geocaching, som visar på hur svårt det är eller med vilka medel man kan nå en zon.

Det har hänt mig ett par gånger att jag gett mig ut för att ta en unik zon, för att upptäcka att den med mitt färdmedel eller under rådande förhållanden är för svår att ta. Ett exempel är Ormögat i Delsjö-terrängen i Västra Götaland, där jag kom inom uppskattningsvis 5-10 meters avstånd från zonen, men gav upp när vattnet nådde knäna. Vilket antiklimax... :cry:

Med detta har även inträffat fler ggr då jag turfat med cykel eller barnvagn och zonen legat i ett skogsparti eller på en svårtillgänglig höjd.

Informationen skulle kunna samlas från besökare av zonen och graderas på en sifferskala eller på något annat sätt, exempelvis: Bil, Cykel, Löpning, Gång, Klättring, Simning...

/ Pekkasso
User avatar
DIProgan
Posts: 692
Joined: 21 Aug 2013 08:47
Country: Sweden
Contact:

Re: Svårighetsgrad på zoner

Post by DIProgan »

Jag tror inte på att göra det allt för informativt då åsikter går i sär. Kan tänka mig en tregrads-skala där t.ex. en sandal indikerar normal zon, känga visar en omständig zon så som en mer typisk mullezon och en stor lerig stövel visar riktig utmaning så som vattenzoner och kärr.
Running the third-party project https://turfbridge.com
HappyF
Zonemaker
Posts: 290
Joined: 08 Aug 2012 10:53
Country: Sweden
Contact:

Re: Svårighetsgrad på zoner

Post by HappyF »

Jag tycker inte att zonerna ska klassas. Det är en del av tjusningen att ta reda på bästa vägen till en nu zon och försöka lura ut hur tillgänglig den är.
Pekkasso
Posts: 5
Joined: 12 Aug 2017 23:46
Country: Sweden

Re: Svårighetsgrad på zoner

Post by Pekkasso »

Jag får nog känna mig övertalad. Jag tycker själv att den största tjusningen med Turf är spelidéns enkelhet och att det inte finns så många spelmoment. Det gör det lätt att spela lite som man vill och skapa sina egna mål och utmaningar, oavsett på vilken nivå man spelar.
Det var mest när jag "barnvagnsturfade" mycket under en föräldraledighet, som jag hade önskat den här informationen. Och förstås när jag försökte nå Ormögat.
Vintentina
Posts: 192
Joined: 09 May 2014 18:18
Country: Sweden

Re: Svårighetsgrad på zoner

Post by Vintentina »

Har tänkt på det. Den infon kan man lägga på zoninfo på Wikin.
Har inte tagit tag i det, men tänkte mig ett template med olika tillgänglighetsinfo, tex rullstol, klättring, blött, avstånd till parkering etc, so enkelt kan kopieras in på all zoninfo.

Se exempel här, rutan Allmänna fakta:
https://karlstad.se/Jamfor/enhet/?unit= ... 0f5a6b1e54
Post Reply

Return to “Förslag”