[FÖRSLAG] Längre omgångar/serier

Förslagsdiskussioner

Moderators: TBIT, Stonecape

Blabert
Zonemaker
Country: Sweden

[FÖRSLAG] Längre omgångar/serier

Postby Blabert » 27 May 2011, 10:45

Detta har det väl nosats lite på förut, men jag gör ett nytt förslag här!

Bonanzan var ju ett steg i utvecklingen av TURF mot snabba, korta event som komplettering till den vanliga, relativt långa månadsomgången. Bra tycker jag! Korta event kan locka nya spelare och ger framför allt en dimension till i spelet :-)

Jag skulle dock vilja slå ett slag för ytterligare ett komplement, nämligen omgångar/serier som är längre än månadsomgången!

Varför? Främst för att premiera de som kontinuerligt turfar mycket, har höga poäng men inte har tid/möjlighet att komma riktigt högt upp i en månadsomgång. Men även för att ge ett incitament till de som redan kanske har vunnit en omgång och tycker att "det var det", att stanna kvar i spelet.

Förslagsvis skulle det kunna se ut så här:

Vinterserien Jan-Mars
Vårserien Apr-Juni
Sommarserien Juli-Sep
Höstserien Okt-Dec

I kombination med detta skulle man kunna ha två halvårsserier:

Serie 1 Jan-Jun
Serie 2 Juli-Dec

Och till slut, den självfallet ultimata:

Årsserien Jan-Dec

Nu vet jag inte om detta är svårt att införa, eller om det helt går emot vad TURF-dev har tänkt sig. Men jag tror nog att många skulle uppskatta ett sådant här inslag i spelet!

Vad blir domen? :-)
Image

Fredrick
Donator

Re: [FÖRSLAG] Längre omgångar/serier

Postby Fredrick » 27 May 2011, 10:49

Gillar idén!
Års-turf 2012, ja tack =]
[Kalmar/Skedshult • Xperia Z3]

Vaktarn

Postby Vaktarn » 27 May 2011, 13:11

kul att se! av exakt samma anledningar föreslog jag den här medaljen http://forum.turfa.se/viewtopic.php?p=4297#p4297 för ett tag sen.

nackdelen dock som jag ser med en årsserie eller liknande är att det i serien fortfarande kan vara kört att uppnå något rätt kvickt (om du tänkt dig guld, silver, brons även i dessa). silversmurfens poäng denna omgång tar mig åtminstone två omgångar att uppnå om jag satsar hårt här i uppsala, för att inte tala om tomtens poäng omgången innan :shock:. det är alltid kul med listor! de du nämner vill jag gärna se i statistikdelen men jag tror att lider man av familj och/eller heltidsjobb ökar de knappast chansen att "vinna" något och är då kanske inte så motivationshöjande :? . ca topp 10 däremot kräver dedikation (för de flesta) men är fortfarande uppnåeligt för en hel del.

tycker också att det är bra att hålla sig till en utpräglad tävling och guldmedaljör (förutom bonanza då men det är ett annat spel känns det som), måste vara försiktig med inflationen ;)
telefon: hero | vaktar: Uppsala

StarDust
Zonemaker

Postby StarDust » 27 May 2011, 14:46

Bra idéer.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"

Drassen
Site Admin

Postby Drassen » 27 May 2011, 15:32

bra idé och inte så svår att införa, men vaktarn har en poäng i att det kan bli inflation i serier osv. Dessutom kan det bli lite kladdigt att ha massor med olika topplistor i appen.

Mitt förslag som jag bollar tillbaka är att man väljer ut en av dessa längre typer av serier och gör så att den enbart går att se på websida samt kanske i månadsmailet i ngn form.

Exempel: halvårsserier. samt topplista på turfa.se samt info hur man ligger till i varje månadsmail.

om man sedan vill styra upp egna, mindre officiella, serier går detta utmärkt. Där misstänker jag att eddy kan hjälpa til med statistik osv.
--No Private Messages please, use contact@turfgame.com instead.--

tomtebloss

Postby tomtebloss » 27 May 2011, 16:11

Vore kanon om man kunde välja spelare och tidsperiod själv om man vill köra serie. Så får de man lagt till upp en ruta i sin app att de bekräftar att man kör en serie med dem. Tex en helg, en dag, en vecka eller vad man nu vill.

Skulle vara smutt som attan.

Blabert
Zonemaker

Postby Blabert » 27 May 2011, 16:20

Vaktarn - Ditt medaljförslag hade jag läst men glömt bort, det är egentligen precis det jag var ute efter: en slags ihärdighetsmedalj! I kombination med en topplista på hemsidan låter det finfint :-)

Som den medalj- och statistiknörd jag är, skulle jag absolut inte tycka att appen skulle bli kladdig, tycker nästan den känns tom som den är nu :-o

För att återknyta till Vaktarns medaljförslag, om det infördes vore det ju väldigt enkelt att på (halvårs)topplistan bara dra ett streck där de som befinner sig över ligger på ihärdighetsmedaljplats :-)
Image

Blabert
Zonemaker

Postby Blabert » 27 May 2011, 16:40

Vore kanon om man kunde välja spelare och tidsperiod själv om man vill köra serie. Så får de man lagt till upp en ruta i sin app att de bekräftar att man kör en serie med dem. Tex en helg, en dag, en vecka eller vad man nu vill.

Skulle vara smutt som attan.
Smutt var ordet! En väldigt bra idé! Speciellt om man tänker en bit in i framtiden, när det förmodligen finns flera tusen aktiva spelare, finns ju oändliga möjligheter till flera inofficiella serier. Då kommer ju scenariot att man avancerar från "korpen" till "allsvenskan" för att prata i fotbollstermer. Högsta serien skulle väl bli Tomteserien då kanske ;-)
Image

Arias
Moderator

Postby Arias » 27 May 2011, 21:01

Utgår ifrån att ens poäng fortfarande nollställs vid ny månadsomgång, det enda som är skillnaden är att ens poäng räknas ihop under en längre period. Detta borde inte alls vara så krångligt, vill man göra det enkelt kan man bara köra speciell topplista på hemsidan, där poängen under en period summeras. Detta borde vara hur enkelt som helst, kan man ju egentligen redan göra på några minuter med hjälp av statistik..
Image

Jojje

Postby Jojje » 27 May 2011, 22:47

Utgår ifrån att ens poäng fortfarande nollställs vid ny månadsomgång, det enda som är skillnaden är att ens poäng räknas ihop under en längre period. Detta borde inte alls vara så krångligt, vill man göra det enkelt kan man bara köra speciell topplista på hemsidan, där poängen under en period summeras. Detta borde vara hur enkelt som helst, kan man ju egentligen redan göra på några minuter med hjälp av statistik..
Problemet är nog att man ska få till det snyggt, utan att det ska se så stökigt ut. Typ att det finns fem topplistor och att folk inte vet vilken man ska kolla på. Men i appen tycker jag att enbart omgångslistan ska synas. Sen får det gärna finnas fler listor på hemsidan.

Men förslaget tycker jag är bra då sådana längre listor tar fram de riktigt uthålliga turfarna.
Bara en zon till

Return to “Förslag”