Kronoberg - Felanmälan

Moderator: Zonemakers

Locked
Acrux
Posts: 34
Joined: 18 Jan 2011 19:22
Country: Sweden
Contact:

Re: Kronoberg - Felanmälan

Post by Acrux »

Vad man tycker om bilturfare är ju högst personligt (själv föredrar jag cykel). Även om jag tycker att man kan placera nya zoner där de främjar för gång- och cyckelturfare så tycker jag ändå att det är onödigt och opraktiskt att flytta zoner som har fungerat bra under lång tid, i detta fallet Westmark och Growest. Visst finns det en del zoner som går att ta med bil men det gör verken till eller från på det stora hela. Det är ännu ingen som jag känner till som vunnit i Kronoberg genom att använda bil som primärt transportmedel. Nu har inte jag tagit Westmark sedan flytten men det verkar som att den inte bara blivit svårare att ta med bil utan också med cykel. Framför allt verkar det tveksamt var man får och inte får cykla för att ta den. Det är ju trots allt inte alla industrier som uppskattar att man är och springer på deras bakgårdar. Detta får då konsekvenser för hur aktiv zonen blir förmodligen till det sämre i detta fallet vilket inte främjar någon oavsett favoritfordon.

Hoppas inte att jag är för negativ ;) tycker bara det blir förvirrade när zonerna flyttar på sig då det inte behövs.
Fidde
Posts: 105
Joined: 31 Oct 2011 20:20
Country: Sweden

Re: Kronoberg - Felanmälan

Post by Fidde »

Håller med acrux till fullo, bra skrivet!:)
Fidde
Posts: 105
Joined: 31 Oct 2011 20:20
Country: Sweden

Re: Kronoberg - Felanmälan

Post by Fidde »

tretton wrote:Nu ska vi se här...
Westmark går alldeles utmärkt att ta. Bara man hittar rätt väg vilket jag gjorde först. Vänta tills ikväll så kommer jag med bilder...

Vad som sägs om Indyzone så håller jag med, vet dock inte vart den ska placeras, vad säger du där, Fidde?
svårt att säga... lite upp och mot vida hållet kanske...
User avatar
tretton
Posts: 352
Joined: 19 Dec 2011 16:08
Country: Sweden
Location: Växjö

Re: Kronoberg - Felanmälan

Post by tretton »

Okej, då kör vi...

Westmark går att ta men ligger väl något olämpligt. Jag var där och tog den idag, men när jag först kom dit möttes jag av ett söndrigt stängsel som det inte kändes rätt att klättra över. Jag lyckades att ta zonen m.h.a. "springa och lura gps:en att fortsätta medan jag stannar metoden" När jag tar mig därifrån hittar jag en väg som går in vid kraftledningarna, som om en traktor hade kört där. Då kom jag in i zonen klockrent. På ena sidan såg jag stängslet jag stoppades vid på första försöket. På den andra sidan såg jag ett hus/förråd och en stängd grind och stängsel hela vägen in.
Föreslagna platser för flytt
Föreslagna platser för flytt
Westmark borde flyttas.png (183.34 KiB) Viewed 2576 times
På kartan ser man:
Grön: Zonens nuvarande position
Röd: Zonens position innan flytt
Blå: Föreslagna platser att flytta till
Och förslaget som ligger mest norr ut är på den vägen jag hittade in.

Growest skulle också kunna flyttas så att den ligger bättre till, på den föreslagna platsen kommer man inte in med bil, men man kommer in med cykel.
Föreslagen plats för flytt
Föreslagen plats för flytt
Growest.png (240.32 KiB) Viewed 2576 times
Grön: Zonens nuvarande position
Röd: Zonens position innan flytt
Blå: Föreslagen plats att flytta till

Angående vad ni sa om bilturfarzoner tycker jag att man iaf ska gå ur bilen om man ska turfa. Det känns ju väldigt "Outdoor Addiction" om man sitter vid en ratt och trampar på en pedal.

Sen håller jag med Fidde om att IndyZone borde flyttas, lika så VidaArena, och den kanske blir bäst om man kör tillbaka till samma ställe i väntan på att google kommer och tar några flygfoton över Växjö ;)
Google Nexus 5 - Android 4.4.2 - Växjö - Advanced Turfer (39)
Unique Zones: 359 - Visited Regions 12 - Fastest Eager Weasel: 8.31
ImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImage
Fler än 50 dagar i rad med minst en session om dagen.
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Kronoberg - Felanmälan

Post by SunYour »

Har ni skapat någon grupp på facebook? Kan ju vara bra om ni luftar era tankar om zonerna där först innan ni lägger ut förslagen här? :)

Om ni inte vill hålla diskussionerna för er själva, eller vill ha råd från tex zonskapare, så är det ju bara att skapa en ny tråd och börja diskutera ämnet här på forumet...
Att stöta å blöta är aldrig fel...
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
Fidde
Posts: 105
Joined: 31 Oct 2011 20:20
Country: Sweden

Re: Kronoberg - Felanmälan

Post by Fidde »

SunYour wrote:Har ni skapat någon grupp på facebook? Kan ju vara bra om ni luftar era tankar om zonerna där först innan ni lägger ut förslagen här? :)

Om ni inte vill hålla diskussionerna för er själva, eller vill ha råd från tex zonskapare, så är det ju bara att skapa en ny tråd och börja diskutera ämnet här på forumet...
Att stöta å blöta är aldrig fel...
Håller med men vi turfare ska träffas snart då kan ju prata om det då...
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Kronoberg - Felanmälan

Post by Zontjuven »

En flytt av zon kan vara bra, dels för att justera karta kontra verklighet som inte alltid stämmer.
Men även för att finlira till en bra turf upplevelse som kan innebära många olika saker som att samla på sig många zoner under en motionsrunda, att ta sig till platser man annars aldrig skulle göra, att ta sig till krångliga ställen där man stöter på patrull och det kanske endast finns en enda väg dit. Eller få ett bra flyt under en favoritrunda man skapat på väg till jobbet eller skolan. Eller att få kämpa lite för att ta sig till en zon...

Självklart vill alla som pillar med zonerna att det skall bli så bra som möjligt, från de aspekter som jag nämnde ovan. Det är tyvärr helt omöjligt att vara alla till lags. Den senaste flytten av zoner visar ju detta väldigt tydligt. Vissa tycker si andra så...

Jag tycker ärligt talat att det gnälls lite för mycket, det är buskar och högt gräs här, det är svårt att ta sig hit, och det är bilturfarzoner zoner dit, det var bra som det var förut och onödigt hit och dit.

De verktyg som finns till hands för oss är ER kunskap, kartor och bilder. Ju tydligare verktyg vi har desto bättre blir det.

Flytten av Growest gjordes mest av en anledning, att den var i minsta laget till ytan sett. Sen att den låg på en gräsplätt där man enkelt rullar in med en bil gjorde ett beslut av flytt enkelt.
Det blir absolut mycket förvirrande när zoner flyttas, iaf zoner som man själv upplever som bra, än mer förvirrande när zoner flyttas om och om igen för att den ena tycker si och den andrå så...
Nu har jag studerat foton och kartor och lagt Growest innanför kedjorna vid skolan, dvs en flytt på ca 10 meter.

När det gäller Westmark så kan det tyckas att flytt är onödig med en fungerande zon. Jag tror dock inte att det var zonmakarens ursprungliga intention att zonen skulle tas med bil in på ett område där det uppenbarligen sparkas boll.
Precis som jag nämnde förut är kraftledningsgator lite grann av en chansning. Nu har ni fått Westmark utdragen till cykelbanan vid busshållplatsen.

Nu ligger dessa zoner där dom ligger, tycker man att det är jobbigt att kliva av cykeln, gå ur bilen eller kliva i högt gräs får man väl ta nästa zon istället. :D

Till sist när det gäller VidaArena så behövs bättre underlag för flytt, gärna kartbild som kompletterar fotografierna.
Indyzone har jag inte tittat på ännu, ska göra det vid tillfälle.

Precis som SunYour skrev så prata gärna ihop er vad som ni tillsammans tycker är bra, gör som tex i Sundsvall och Umeå där man aktivt söker platser för zoner som binder ihop områden, men även platser där man kan ta flera zoner i ett svep, tex runt en sjö eller an cykelrunda i skogen.

Turfa på! :D
Fd världsmästare i TURF
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Kronoberg - Felanmälan

Post by SunYour »

IndyZone har kommenterats en hel del tidigare, och jag är fortfarande inte övertygad om att den ska flyttas.
Det är inget unikt med en zon placerad på just det sättet.

Tex i Västerås heter den OrmWoods och har rådjur som nattgäster :) Zonen ska vara besvärlig...
Men då ni inte verkar ge upp tanken, så får ni presentera finfina bildbevis som motiverar en flytt, ok? :)
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
User avatar
tretton
Posts: 352
Joined: 19 Dec 2011 16:08
Country: Sweden
Location: Växjö

Re: Kronoberg - Felanmälan

Post by tretton »

SunYour wrote:IndyZone har kommenterats en hel del tidigare, och jag är fortfarande inte övertygad om att den ska flyttas.
Det är inget unikt med en zon placerad på just det sättet.

Tex i Västerås heter den OrmWoods och har rådjur som nattgäster :) Zonen ska vara besvärlig...
Men då ni inte verkar ge upp tanken, så får ni presentera finfina bildbevis som motiverar en flytt, ok? :)
Faktum är att vi tror att det är privat mark, men vi har tänkt fråga de som bor där eller hämta ut kartor hos kommunen.

Men vi får återkomma

Angående vad Zontjuven skrev så kan jag hålla med ganska mycket och VidaArena ligger på en stor byggarbetsplats. Det betyder att den kan ligga inom inhägnat område ibland, och perfekt område andra gånger.
Google Nexus 5 - Android 4.4.2 - Växjö - Advanced Turfer (39)
Unique Zones: 359 - Visited Regions 12 - Fastest Eager Weasel: 8.31
ImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImageImage
Fler än 50 dagar i rad med minst en session om dagen.
Jumper

Re: Kronoberg - Felanmälan

Post by Jumper »

Hej!
Jag har ett klagomål om ryttarskogen zonen. Den ligger på ett väldigt obekvämt ställe för att turfa på. Den är i en liten skog och i skogen finns det en jacka ölflaskor m.m. Det ser ut som om någon bor där. Det är väldigt läskigt och många av kronobergs turfare har llagat på det. Vi kronobergsturfare skulle uppskatta om den blev flyttad till cykelvägen brevid eller någon annanstans i närheten så den bara inte ligger i den skogen.
Locked

Return to “Kronoberg”