Arjeplog

Moderator: Zonemakers

R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Arjeplog

Post by R@W »

Arjeplog
Ser att det bara finns en enda zon i Arjeplog; ett par zoner till skulle vara mycket önskvärt; Silverhatten, Torget, Busstationen, Parkeringen vid Gymnasiet och Skeppsviken skulle vara bra nya zoner.

Skulle även vara fint med ett par zoner upp mot den Norska Gränsen i Laisvall, Jutis, Vouggatjolme, Sandviken och vid själva gränsövergången mot Norge.
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Arjeplog

Post by SunYour »

Arjeplog kan se fram emot nya zoner inom kort (hur långt är kort? :) )...
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Post by R@W »

Kul att det kom två nya zoner till Arjeplog! Skulle dock rekommendera att ett par zoner till placeras ut i Arjeplog; förslagsvis en zon vid medborgarhuset och en zon vid hotell Silverhatten.

Kommunen är landets tredje största och skulle dessutom rekommendera
• En zon vid toppen av skidbacken Galtis
• En zon vid camp polcirkeln upp efter riksväg 95
• En zon I Jutis eller Jäkkvikk

Åtta zoner i landets tredje största kommun känns i helt absurt…
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re:

Post by Zontjuven »

R@W wrote:Kul att det kom två nya zoner till Arjeplog! Skulle dock rekommendera att ett par zoner till placeras ut i Arjeplog; förslagsvis en zon vid medborgarhuset och en zon vid hotell Silverhatten.

Kommunen är landets tredje största och skulle dessutom rekommendera
• En zon vid toppen av skidbacken Galtis
• En zon vid camp polcirkeln upp efter riksväg 95
• En zon I Jutis eller Jäkkvikk

Åtta zoner i landets tredje största kommun känns i helt absurt…
Absurt tycker jag är att svänga sig med mycket extrema ord, men ok...

Zonmakarna har tillgång till absurt detaljerad takestatistik och tyvärr har landets tredje största kommun absurt få turfare.... och dessutom absurt lata, eftersom man har tagit sina tre zoner fem (5) gånger totalt sett de senaste trettio dagarna.

Kom igen med nya rekommendationer när det blir absurt hög aktivitet i arjeplog ;-) ;-)
Fd världsmästare i TURF
R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Re: Arjeplog

Post by R@W »

Med tre zoner och ungefär 100 km till närmsta zonen därifrån lär nog inte många vilja börja turfa aktivt på orten. Skulle snarare säga att det är bra sätt att försäkra sig om att det inte börjas turfas aktivt på orten… Men ni gör ju som ni vill så klart :) Med den motiveringen verkar det ju lite konstigt att skapa 12 zoner i Bodö där ingen verkar turfa över huvudtaget…

De andra zoner som föreslogs ligger efter vägen mot Norge där ni också försöker etablera aktivitet och med mycket turister känns det som det kan vara värt att försöka att bygga ut lite; och som sagt var är 8 zoner kontra dom 3 på den ytan som diskuteras är inte en enorm zonöken om den inte skulle utnyttjas aktivt...

På tal om Norge zonerna; varför inte lägga till en zon i Fauske samt en zon vid grändövergången mellan Sverige / Norge efter Riksväg 95?
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Arjeplog

Post by Zontjuven »

R@W wrote:Med tre zoner och ungefär 100 km till närmsta zonen därifrån lär nog inte många vilja börja turfa aktivt på orten. Skulle snarare säga att det är bra sätt att försäkra sig om att det inte börjas turfas aktivt på orten… Men ni gör ju som ni vill så klart :) Med den motiveringen verkar det ju lite konstigt att skapa 12 zoner i Bodö där ingen verkar turfa över huvudtaget…

De andra zoner som föreslogs ligger efter vägen mot Norge där ni också försöker etablera aktivitet och med mycket turister känns det som det kan vara värt att försöka att bygga ut lite; och som sagt var är 8 zoner kontra dom 3 på den ytan som diskuteras är inte en enorm zonöken om den inte skulle utnyttjas aktivt...

På tal om Norge zonerna; varför inte lägga till en zon i Fauske samt en zon vid grändövergången mellan Sverige / Norge efter Riksväg 95?
Jag ser vart du vill komma, och jag om någon förstår att man vill ha fler zoner...
Att jämföra Sveriges städer/zoner med ett land som inte ens haft turf i en månad känns bara konstigt. Det går inte att jämföra helt enkelt. Sen att Bodö har ca 48 000 invånare och bara 12 zoner kan du ju fundera lite mer på efter att ha läst hela mitt inlägg.

Titta på den mindre orten Storuman, där turfar man för fullt. Där startade man upp med ett färre antal zoner, nu har man ökat flera 100%.

Det är så principerna funkar, man startar i låg skala för att efterhand öka, om potentialen finns...
Så är det i alla städer.
Fd världsmästare i TURF
R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Post by R@W »

Poängen är enkel: Jag har tuffat på rätt ordentligt medan jag bodde i Umeå, här finns det helt enkelt inte ett zon utbud som gör det meningsfullt att turfa; att lägga till två zoner så att det skapas en runda (stråk i form av en cirkel) i Arjeplog av sammanlagt fem zoner skulle åtminstone göra att zonerna funkar som en motionsrunda (något som skulle kunna locka fler att börja turfa). Avståndet till närmaste zon från dessa är också viktigt; 100 km till närmaste zon gör att det blir viktigt på ett helt annat sätt att det finns lite zoner på orten att börja med. Att lägga till lite zoner vid sevärdheter som Polcirkeln, Gränspassagen vid Norge och Skidbackar är något som alla turfare som passerar genom området kan dra nytta av. Bara min mening att hjälpa till att sprida turfandet.
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re:

Post by Zontjuven »

R@W wrote:Poängen är enkel: Jag har tuffat på rätt ordentligt medan jag bodde i Umeå, här finns det helt enkelt inte ett zon utbud som gör det meningsfullt att turfa; att lägga till två zoner så att det skapas en runda (stråk i form av en cirkel) i Arjeplog av sammanlagt fem zoner skulle åtminstone göra att zonerna funkar som en motionsrunda (något som skulle kunna locka fler att börja turfa). Avståndet till närmaste zon från dessa är också viktigt; 100 km till närmaste zon gör att det blir viktigt på ett helt annat sätt att det finns lite zoner på orten att börja med. Att lägga till lite zoner vid sevärdheter som Polcirkeln, Gränspassagen vid Norge och Skidbackar är något som alla turfare som passerar genom området kan dra nytta av. Bara min mening att hjälpa till att sprida turfandet.
Jag kan faktiskt hålla med dig om en sak. Att det borde vara ett minimum med 5 zoner även i små samhällen som Arjeplog. Jag skall se vad som kan göras.... sluta tjata bara ;)
Fd världsmästare i TURF
User avatar
SunYour
Zone General
Posts: 2046
Joined: 29 Dec 2011 00:56
Country: Sweden

Re: Arjeplog

Post by SunYour »

R@W, har du nyligen flyttat alltså?
Mobile: Samsung S7| Location: Västerås / Stockholm
R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Re: Arjeplog

Post by R@W »

Har varit på orten stötvis under sommaren och hösten men nu verkar det bli heltid. Kan inte riktigt uttrycka frustrationen över att gå från Umeå till detta. Speciellt när jag dessutom har ett flertal mil till de tre zonerna i Arjeplog… Några zoner till så det åtminstone blir en cirkel skulle som sagt var uppskattas. Ska försöka tvinga någon arbetskollega att börja.
Post Reply

Return to “Norrbotten”