Nya tag !

Moderator: Zonemakers

Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Nya tag !

Post by Byggaren »

Eliotta wrote:Jag har planerat in en road trip från Skåne till Nordkap i juni och är väldigt glad att fler zoner kommit till längs vägen. Finns ju stora områden utan zoner där uppe, men å andra sidan måste man tänka på att det lär finnas stora områden utan 3g-täckning också. Ett förslag från min sida (mina förslag är slut, men jag kan lägga ut detta när vi får nya förslag) är Sundholmen i Haparanda som är Sveriges östligaste punkt (på fastlandet). Den borde vara värd en zon som lämpligen kunde heta cape east zone eller liknande. Stället ligger till höger om zonen Happsand söder om Haparanda.

En annan polcirkelrastplats som lär vara välbesökt är den strax under Jokkmokk längs väg E45 vid sydöstra kanten av sjön Öst-Kieratjärn.

Ett tips till dig som zonbyggare i områden utan bra satellitbilder är ju att kolla google street wiew. Exempelvis på ovan nämnda rastplats kan man "köra in" och se allt jättetydligt med street view.

Ser fram emot många fina zoner längs vägen :)
Naturligtvis använder jag streetview innan en zon läggs, i normalfallet dvs, och när streetview finns, (gott om småvägar här uppe som googlebilarna hoppat över). Begriper dock inte varför jag inte gjorde det i fallet med rastplatsen längs väg 99... :oops: Men streetview räcker inte till för att placera in en zon exakt. Till det behövs bra kartor. Vilket saknas tyvärr på många håll i Norrbotten. Så det är bra om ni felanmäler zoner och kommer med förslag på bra positioner via appen. Hursomhelst; nu har jag kollat rastplatsen och justerat lite :)
Norrbotten kommer ha fått ordentligt med zoner på lämpliga platser innan Juni så din roadtripp kommer få många stop på vägen upp :)
hacker_112
Posts: 9
Joined: 27 Apr 2013 17:17
Country: Sweden

Re: Nya tag !

Post by hacker_112 »

Byggaren wrote:Så, Fixade zon vid rastplatsen nu på direkten ändå :)
Kan du verifiera att positionen är ok ?, ingen del av zonen bör kunna tas från parkeringen med bil, och absolut inte från vägen.
Kul!
Jag har förbättringsförslag så att den går att ta med cykel/gång utan att man behöver gå ner i diket bakom polcirkelinfoskyltarna. Det ena är att man lägger zonen på cykelvägen tvärs över stora vägen. Det andra är att man lägger zonen på samma sida gatan men där gångvägen till polcirkelhuset går. Ingen av dem är det tillåtet att åka bil på. Se bild för detaljer:
Image

Jag lovar att ta zonen i Övertorneå/Juoksengi när jag är där uppe och hälsar på släkten ;) Nästa gång kommer bli i juni :) Det får bli en cykeltur från Juoksengi till Övertorneå på tre mil, men det kommer det vara värt!

Jag skulle gärna lägga zonförslag i appen, men jag kör alpha-versionen för iPhone så den funktionaliteten finns inte än. Kan jag lägga förslag via webben på något sätt istället? Jag kan nog ge en hel del bra förslag på många bra ställen i Norrbotten.

Mvh / David
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Nya tag !

Post by Byggaren »

hacker_112 wrote:
Byggaren wrote:Så, Fixade zon vid rastplatsen nu på direkten ändå :)
Kan du verifiera att positionen är ok ?, ingen del av zonen bör kunna tas från parkeringen med bil, och absolut inte från vägen.
Kul!
Jag har förbättringsförslag så att den går att ta med cykel/gång utan att man behöver gå ner i diket bakom polcirkelinfoskyltarna. Det ena är att man lägger zonen på cykelvägen tvärs över stora vägen. Det andra är att man lägger zonen på samma sida gatan men där gångvägen till polcirkelhuset går. Ingen av dem är det tillåtet att åka bil på. Se bild för detaljer:
Image

Jag lovar att ta zonen i Övertorneå/Juoksengi när jag är där uppe och hälsar på släkten ;) Nästa gång kommer bli i juni :) Det får bli en cykeltur från Juoksengi till Övertorneå på tre mil, men det kommer det vara värt!

Jag skulle gärna lägga zonförslag i appen, men jag kör alpha-versionen för iPhone så den funktionaliteten finns inte än. Kan jag lägga förslag via webben på något sätt istället? Jag kan nog ge en hel del bra förslag på många bra ställen i Norrbotten.

Mvh / David
Jag funderade på att lägga zonen närmare polcirkelstugan, men kom fram till att jag ville ha zonen precis där cirkeln går. Sen på andra sidan vid cykelbanan behöver man korsa vägen om man stannar vid rastplatsen, vilket dom flesta som turfar den zonen kommer göra, onödigt att skapa en säkerhetsrisk om det finns alternativ. Jag har därför justerat den så att parkeringen inkluderas, detta är helt ok tycker jag i detta fall, särskilt med tanke på att det kan bli svårt att ta den vintertid i snödrivorna.

Låter bra att du cyklar ner till grannen i Övertorneå och turfar ;), kan säga att fler zoner är på g dit inom en snar framtid.

Du får gärna föreslå zoner här i forumet istället för appen, gärna med kartor som den du bifogade ovan med zonen utritad, och motivera varför du vill ha zonen där. :)
hacker_112
Posts: 9
Joined: 27 Apr 2013 17:17
Country: Sweden

Re: Nya tag !

Post by hacker_112 »

Byggaren wrote:
hacker_112 wrote:
Byggaren wrote:Så, Fixade zon vid rastplatsen nu på direkten ändå :)
Kan du verifiera att positionen är ok ?, ingen del av zonen bör kunna tas från parkeringen med bil, och absolut inte från vägen.
Kul!
Jag har förbättringsförslag så att den går att ta med cykel/gång utan att man behöver gå ner i diket bakom polcirkelinfoskyltarna. Det ena är att man lägger zonen på cykelvägen tvärs över stora vägen. Det andra är att man lägger zonen på samma sida gatan men där gångvägen till polcirkelhuset går. Ingen av dem är det tillåtet att åka bil på. Se bild för detaljer:
Image

Jag lovar att ta zonen i Övertorneå/Juoksengi när jag är där uppe och hälsar på släkten ;) Nästa gång kommer bli i juni :) Det får bli en cykeltur från Juoksengi till Övertorneå på tre mil, men det kommer det vara värt!

Jag skulle gärna lägga zonförslag i appen, men jag kör alpha-versionen för iPhone så den funktionaliteten finns inte än. Kan jag lägga förslag via webben på något sätt istället? Jag kan nog ge en hel del bra förslag på många bra ställen i Norrbotten.

Mvh / David
Jag funderade på att lägga zonen närmare polcirkelstugan, men kom fram till att jag ville ha zonen precis där cirkeln går. Sen på andra sidan vid cykelbanan behöver man korsa vägen om man stannar vid rastplatsen, vilket dom flesta som turfar den zonen kommer göra, onödigt att skapa en säkerhetsrisk om det finns alternativ. Jag har därför justerat den så att parkeringen inkluderas, detta är helt ok tycker jag i detta fall, särskilt med tanke på att det kan bli svårt att ta den vintertid i snödrivorna.

Låter bra att du cyklar ner till grannen i Övertorneå och turfar ;), kan säga att fler zoner är på g dit inom en snar framtid.

Du får gärna föreslå zoner här i forumet istället för appen, gärna med kartor som den du bifogade ovan med zonen utritad, och motivera varför du vill ha zonen där. :)
Låter som ett vettigt resonemang :) Finns det något format som skulle underlätta inläggningen, T.ex. KML, Shape-filer, en lista med koordinater eller liknande? Jag är en rätt skillad programmerare så jag skulle gärna kunna ge dig zon-förslagen i något sådant format :)
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Nya tag !

Post by Byggaren »

åter som ett vettigt resonemang Finns det något format som skulle underlätta inläggningen, T.ex. KML, Shape-filer, en lista med koordinater eller liknande? Jag är en rätt skillad programmerare så jag skulle gärna kunna ge dig zon-förslagen i något sådant format
Nej,tack men det det är endast manuellt pillande med zonerna som gäller (ZCT fungerar ungefär som när ni lägger förslag i appen). Går alltså inte (så vitt jag känner till) att mata in koordinater för att zonen ska lägga in sig exakt automatiskt.

Så det som fungerar bäst är utritade zoner på en bra karta med hög upplösning, gärna så lika googles kartor som möjligt så att man känner igen detaljer och kan rita in exakt.
Skriv såklart motiveringar, och om ni orkar/har möjlighet gärna nått foto för att ge en bild av hur det kommer se ut när den fromme turfaren kommer till zonen. :)
wanwa
Posts: 486
Joined: 08 Oct 2012 14:54
Country: Sweden

Re: Nya tag !

Post by wanwa »

.
Last edited by wanwa on 16 Mar 2014 19:10, edited 1 time in total.
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Nya tag !

Post by Byggaren »

wanwa wrote:@Byggaren

Jag testar att lägga ett förslag även om jag inte är Norrbottensturfare - och till största sannolikhet aldrig kommer ta den eventuella zonen. :)
Men... snubblade över bilder på platsen vid något tillfälle (fråga mig inte hur) och tänkte att det där vore ju värt en zon - men sen har jag aldrig velat "slösa" något av mina tre förslag på en zon som ligger över 100 mil bort. :)

Nåväl...
Zonförslag: Gammal järnvägsbro (Kolla gärna länkarna)

Förmodligen går det att lägga en eventuell zon på själva bron om man vill det (bron verkar inte vara i bruk va?) - men det kanske är bäst att kolla med någon som vet i sådana fall.

Gör vad du vill med förslaget. Tack på förhand eller tack ändå. :)
För att det ska bli zoner utanför tätorter här uppe krävs det lite mer av platsens värde som kulturellt, historiskt osv viktig för att det ska bli en zon där, men det verkar vara en fin plats, och om det skulle bli ett rejält uppsving av aktivitet i området snart så kan ju det ev bli aktuellt där ändå. (möjligt att den gammla järnvägen har ett historiskt värde, Är det nån som vet nått ?)

Hitills är det ingen "riktig" Norrbottning som föreslagit något här i forumet på ett bra tag, kom igen och önska ni som bor här uppe :)
R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Re: Nya tag !

Post by R@W »

Låter mycket bra! Här uppe kring Arjeplog är det lite glest mellan zonerna om jag uttrycker mig så, är nog den enda aktiva turfaren i området just nu och jag bor inte ens på orten utan ca 5 mil upp mot norska gränsen. Har lagt zon förslag på Jutis och Jäkkvik, skulle gissningsvis bli mer välbesökta än zonerna i själva Arjeplog.

Ett annat förslag är att flytta zonen AngryTrail i Arjeplog till en annan plats; zonen går endast att nå via längdskidor och de dröjer länge innan snön försvinner och zonen kan nås med hjälp utav cykel. Ska pröva pusha för turf och se om några fler från orten nappar; men de är inte lätt att övertyga någon annan dåre att cykla fram och tillbaka mellan fyra punkter…
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Nya tag !

Post by Byggaren »

Låter bra det R@w. Ska se över läget. Men puscha gärna på orten. Angående snön, har du prövat snöskoterturf ? :-)
R@W
Posts: 127
Joined: 04 May 2012 10:35
Country: Sweden

Re: Nya tag !

Post by R@W »

Ingen av de zoner vi har på orten är särskilt lämplig för snöskoter; AngryTrail är lämplig från längdskidor under vissa perioder på året men tyvärr väldigt svår att komma åt under lång tid; inget för en vanlig turftur. Spark är mer lämplig än cykel för turfande under vintertid…

Finns dock mycket potentiella platser som skulle vara utmärkt för fjällvandring, turskidor och snöskoter. Kungsleden passerar genom kommun och skulle utgöra ett naturligt stråk att lägga lite zoner på. Finns även tre skidbackar; Galtis, Jäkkvik och Öberget i själva Arjeplog. Landet tredje största kommun så det saknas inte direkt platser att lägga zoner på.

En zon i Jutis och Jäkkvik ligger högt uppe på önskelistan tillsammans med några zoner i Arjeplog kring skolor och de sydöstra delarna av samhället som saknar zoner.
Post Reply

Return to “Norrbotten”