Zonförslag i Luleå

Moderator: Zonemakers

In_da_Shadow
Posts: 73
Joined: 03 Jan 2015 15:15
Country: Sweden

Re: Zonförslag i Luleå

Post by In_da_Shadow »

Utflykt till Björkvik nere vid stranden på Hertsön. Fint ställe för en zon

Lagt förslag i appen

Skickat från min H8324 via Tapatalk


ImageImage
Clipperton
Posts: 50
Joined: 08 Aug 2016 13:25
Country: Sweden

Re: Zonförslag i Luleå

Post by Clipperton »

Mjölkudden och Notviken behöver någon fler zon.
Titta på app förslag, tips kring Munkeberg😁
In_da_Shadow
Posts: 73
Joined: 03 Jan 2015 15:15
Country: Sweden

Re: Zonförslag i Luleå

Post by In_da_Shadow »

det har ju byggts en cykelväg parallellt med Storhedsvägen. kanske läge för några zoner längs den?
Då får man ju ett alternativ för returen när man rensar längs Mjöljuddsstranden, i dag är det lite tråkigt att cykla zonlös tillbaka.

har lagt en bunt förslag i appen.
Attachments
Screenshot 2021-11-14 at 18.11.25.png
Screenshot 2021-11-14 at 18.11.25.png (589.35 KiB) Viewed 4297 times
ellgesr
Posts: 3
Joined: 21 Sep 2019 14:25
Country: Sweden

Re: Zonförslag i Luleå

Post by ellgesr »

Mycket bra förslag, skulle kommit med det själv om cykelvägen funnits med på er karta. Det fattas många zonmöjligheter i Luleå då Google map över Luleå platsar i historiearkiven. Vad som saknas i Luleå är framför allt zoner som kopplar samman stadsdelar. Som det ser ut i dagens läge blir centrum helt blockerat med två turfare ute. Med förtätningar mot stadsdelarna och fler zoner där sprids turfarna i Luleå ut på ett annat sätt. Jag har lämnat otaliga förslag på detta.
/ellgesr
Clipperton
Posts: 50
Joined: 08 Aug 2016 13:25
Country: Sweden

Re: Zonförslag i Luleå

Post by Clipperton »

Detta är ett förslag som turfare i Luleå vill se prioriteras. Ny asfalterad cykelväg med belysning till Storheden. Behövs 3 nya till zoner här och vi får fin motionsslinga Mjölkudden/Notviken där befintliga zoner via grusväg vid vatten redan finns.
/Clipperton
ellgesr
Posts: 3
Joined: 21 Sep 2019 14:25
Country: Sweden

Re: Zonförslag i Luleå

Post by ellgesr »

Jag stöttar detta förslag fullt ut, har redan tidigare gjort det. Det är denna typ av slingor som verkligen behövs för att få ut turfen ut från det överfulla centrumområdet där kollisioner är oundvikliga om två turfare på cykel är där. En annan sådan slinga som behövs är mellan Björsby byahus och Sinksundet (som på eventet i somras).
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Zonförslag i Luleå

Post by Maqqan »

Här har ni väntat länge på respons. Jag sprang denna sträcka själv när jag besökte Luleå i somras så förstår varför ni vill ha lite mer zoner där. Ganska tråkig sträcka. Jag har redan skapat en zon inne i skogsbrynet vid de gamla minnesstenarna, kanske inte den zonen ni hade önskat men platsen var för udda för att inte få en zon. Har kompenserat er med två andra zoner på den långa rakan.
Clipperton
Posts: 50
Joined: 08 Aug 2016 13:25
Country: Sweden

Re: Zonförslag i Luleå

Post by Clipperton »

Tack Maqqan,

tur du springer på lite tråkiga sträckor ibland här i Luleå.
Den där långa rakan visste man ju inte länge om den skulle få bli permanent med belysning och sånt.
Mycket roligare nu med någon extra kompensation där :D

Undrade länge hur zon Militärläger kom till, var en överaskning för mig att se. Bra zon mitt i lägret.
Just nu äger en fuskis den zonen Militärläger, personen hoppade runt i över 100 zoner i natt både Luleå, Piteå och Nya Zeeland.

Tackar igen för nya zoner.

Clipperton
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Zonförslag i Luleå

Post by Maqqan »

Ja jag såg stenarna genom snåren när jag sprang förbi, det väckte min nyfikenhet så jag sprang dit och kikade. Synd det var så övervuxet. Frågade mina släktingar i Luleå om de visst något om det och tydligen hade det varit kungligt besök på platsen tidigare.
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Zonförslag i Luleå

Post by Maqqan »

TurfDanne wrote: 22 Jul 2017 19:19 Jag brukar gå upp på Bälingeberget varje år så när jag började turfa var det kul att det fanns två zoner där, men jag tycker de ligger lite dåligt. Därför vill jag föreslå följande:

  1. Skapa en ny zon vid grottorna (jag la ett förslag där förra sommaren).
  2. Flytta zonen Bälinge så den ligger på stigen, vid den stora tallen högst upp på klapperstensfältet. Idag ligger den en bit ner och på sidan om stigen.
  3. Ev. ta bort zonen Bäligeberget då den ligger på ett i princip identiskt klapperstensfält som den andra zonen men med sämre utsikt. Ifall det blir för mycket med 3 zoner på berget, annars kan den vara kvar.
  4. Ev. döp om zonerna: Den som heter Bälinge borde vara den som heter Bäligeberget eftersom den ligger mer uppe på berget (ännu mer så om den flyttas). Om zonen som idag heter Bäligeberget blir kvar kanske den skulle kunna heta nått med klappersten? Det frigör namnet Bälige för en zon i själva byn Bälinge (jag har lagt ett par förslag där)-

Kartor som visar vad jag menar:

Den norra zonen är Bäligeberget som ev. kan tas bort, den södra är Bälige som jag vill flytta och gubben visar var grottan ligger.
bälingberget-grottan-karta.jpg


Förslag på hur zonen Bälige kan flyttas.
bälingeberget-zonflytt-karta.jpg


Fler bilder följer...
Gammalt inlägg men verkar inte fått någon respons. Tänkte själv på att den ena zonen kunde ligga bättre när jag besökte dem sommaren 2020. Den första (norra) zonen tyckte jag var okej mitt bland alla stenar. Min första tanke var att flytta den andra zonen till grillplatsen ännu längre söderut men grottorna verkar ju vara en bättre och mer spännande plats.
Post Reply

Return to “Norrbotten”