Pajala

Moderator: Zonemakers

ewq
Posts: 19
Joined: 12 Jul 2014 19:22
Country: Sweden

Pajala

Post by ewq »

Jag skulle vilja se fler zoner i Pajala! Har lagt till en karta som visar befintliga zoner i rött och förslag i lila: en på bron över älven och en vid Pajalaugglan (byns symbol) som står vid busstationen.

Jag skulle även vilja se en zon vid den relativt nya badplatsen och vid elljusspåret, men eftersom mina lokalkunskaper är lite sviktande vore det fint om någon annan kunde markera upp dem.

Jag har också lagt förslag i appen på en zon på berget Jupukka utanför Pajala. Fin utsikt därifrån och dessutom del av ett världsarv: https://sv.wikipedia.org/wiki/Jupukka
Attachments
Turfförslag Pajala feb 2016.png
Turfförslag Pajala feb 2016.png (141.66 KiB) Viewed 6652 times
embeoo
Zonemaker
Posts: 817
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: Pajala

Post by embeoo »

Det finns zonmakare som resonerat annorlunda än mig, men jag ser inte att en eller flera ny zoner gör någon större skillnad för de som tvekar att pröva eller tröttar direkt. Det som behövs är att minst två turfare är aktiva samtidigt. När det händer, var det än händer, får ni gärna göra respektive zonmakare uppmärksam på det, då är det en helt annan fråga. Men med den takehistoria zonerna har - det kommer inte bli något zonregn över Pajala.

Så då är det tillbaks till ursprungsfrågan på fejan, var finns det riktigt speciella zoner, någon sådan skulle det ju kunna bli. Men inget av de du nämner har en riktig wow-känsla. Brozoner lägger jag gärna men varken den eller berget möter ju ditt mål. Då är det snarare förtätning centralt som behövs. Om du måste välja bara en plats, vilken - och hur motiverar du den?
ewq
Posts: 19
Joined: 12 Jul 2014 19:22
Country: Sweden

Re: Pajala

Post by ewq »

OK. Jag släpper centralorten. Här finns en lista på sevärdheter i Pajala Kommun: https://sv.wikipedia.org/wiki/Pajala_ko ... .A4rdheter

De som är intressanta är Kengisforsen (gammalt bruk vid fors i Torneälven), Pahakurkkio (fors i Kalixälven) och Akamella (ödekyrkogård i Muodoslompolo). Kan tyvärr inte hjälpa till med exakt placering, men det kanske någon annan kan om du tycker det fyller kriterierna.
embeoo
Zonemaker
Posts: 817
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: Pajala

Post by embeoo »

Nu snackar vi!
ewq
Posts: 19
Joined: 12 Jul 2014 19:22
Country: Sweden

Re: Pajala

Post by ewq »

Tack för Akamella och Pahakurkkio!

Jag har några förslag till:
- Världens största Lovikkavante står utanför skolan i Lovikka. Vantes skapare, Erika Aittamaa, skulle ha fyllt 150 år i idag (vilket t.ex. Google uppmärksammat). Hennes gamla stuga går att besöka också. Osäker på var stugan ligger, men gissningsvis på Erikas väg nånstans. Skolbyggnaden ligger här: 67.338716, 22.593543 http://lovikka.junosuando.net/

- Garverimuseet och skofabriken Keros's i Sattajärvi. De tillverkar fortfarande näbbskor på traditionellt vis av renskinn. 67.084777, 23.363875 http://www.kero.se/kundtjanst/besoek-keros

- Berget Jupukka utanför Pajala (ratades, men tycker ändå den är värd en zon). 277 m högt med fin utsikt över älven. Dessutom naturreservat och en av mätpunkterna på Struves meridianbåge (världsarv). 67.277193, 23.245449
User avatar
Hogsquare
Posts: 74
Joined: 31 Mar 2013 18:09
Country: Sweden

Re: Pajala

Post by Hogsquare »

Vilka fantastiska platser du beskriver! Dit vill man ju åka men först när det finns zoner. Stöder samtliga förslag som ewq lagt i Pajala kommun ovan.
Order of Aquamen Member. 2nd holder of Gröneborg (formerly GreenFortress)
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Pajala

Post by Maqqan »

Var ett tag sedan det skrevs i denna tråd, vilka av dessa förslag har realiserats?
ewq
Posts: 19
Joined: 12 Jul 2014 19:22
Country: Sweden

Zoner önskas i Narken, Pajala kommun

Post by ewq »

Vi är tre turfare som regelbundet vistas i den lilla byn Narken i Pajala kommun under längre perioder. Vi skulle gärna vilja ha några zoner i byn för att stilla turfabstinensen när vi befinner oss på den tornedalska taigan.

Jag har markerat lämpliga zonplaceringar på Google Maps: https://www.google.com/maps/d/u/0/edit? ... 64965&z=11

Vi vill helst ha zoner i byn, men jag har markerat intressanta platser i närområdet också. Vissa zoner är dock endast farbara när det är barmark och andra när det är snö och is.
ewq
Posts: 19
Joined: 12 Jul 2014 19:22
Country: Sweden

Re: Pajala

Post by ewq »

Maqqan wrote: 02 May 2017 11:25 Var ett tag sedan det skrevs i denna tråd, vilka av dessa förslag har realiserats?

Sent svar... Alla förslag har nu realiserats förutom Jupukka och Garverimuseet (Keros) i Sattajärvi! Och det jag precis föreslog i Narken förstås. ;)
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Pajala

Post by Maqqan »

Tack! Ska ta en titt på Narken. Var uppe på jobb i Tärendö i februari men stannade tyvärr inte till i Narken då så får använda kartorna ändå :)
Post Reply

Return to “Norrbotten”