Skåne - Felanmälan

Moderator: Zonemakers

nellan
Posts: 10
Joined: 05 Dec 2012 16:47
Country: Sweden

Re: Skåne - Felanmälan

Post by nellan »

Jag har sett att ni inte vill ha zoner vid lekplatser, och här i ramlösa, Helsingborg så ligger zonen Fizzydrink mitt på en lekplats. Dock anser jag inte att det är något problem att ha den där då det nästan aldrig är någon människa där överhuvudtaget, och då har jag ändå bott här de senaste 17 åren...
Men det är ju inget som säger att det kommer fortsätta vara så folktomt, så ni kanske vill flytta den ändå?
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Sv: Skåne - Felanmälan

Post by Zontjuven »

Tack, ska kolla på det.


//zt

Skickat från min HTC Desire via Tapatalk 2
Fd världsmästare i TURF
User avatar
Kingslayer
Zonemaker
Posts: 879
Joined: 22 Aug 2012 21:13
Country: Sweden
Location: Åstorp

Re: Skåne - Felanmälan

Post by Kingslayer »

Vi har ett dubbelfel i Örkelljunga:

UrkelPlaza ligger mitt i en lekplats. Föreslår att den flyttas till Urkels verkliga Plaza (se förslag nedan).

UrkelStream ligger på en ful ödetomt, men nu bygger dom där (se foto nedan). Om en vecka eller två är zonen inomhus i någon lagerbyggnad. Föreslår att den flyttas till den mycket vackrare platsen vid kyrkan och dammen (se förslag nedan).
orkelfel.jpg
orkelfel.jpg (59.04 KiB) Viewed 5431 times
orkelbygg.jpg
orkelbygg.jpg (47.84 KiB) Viewed 5431 times
User avatar
Zontjuven
Posts: 852
Joined: 03 Nov 2011 02:45
Country: Sweden
Location: Stockholm

Re: Skåne - Felanmälan

Post by Zontjuven »

Tack för rapporten, jag skall se vad som kan göras.

//ZT
Fd världsmästare i TURF
User avatar
Snusmumriken
Posts: 290
Joined: 20 Aug 2012 20:38
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Skåne - Felanmälan

Post by Snusmumriken »

Besökte samtliga landzoner i Helsingborg i helgen och vill - i all välmening - rapportera de i sammanhanget fåtal zoner som jag tycker bör justeras och då främst för att nuvarande placeringar av flertalet av dessa zoner innebär att gräsytor förstörs då man cyklar ut på dem då de är blöta! Kan leda till irritation hos icke-turfare och badwill för turf och det vore trist!

Har också med några zoner som man innan en eventuell justering bör fundera igenom vad syftet med zonerna är då de, förutom att de är på gräsytor, kanske är lite trista, intetsägande eller småknöliga att ta fast att de kanske bara är "transportzoner". Eller vill man visa något (som jag ändå missade)?

G/C = gång och cykelbana.

Först ett exempel på utmärkt zonplacering:
HellsCore - Utmärkt bra placering över G/C - kan tas från flera håll utan att behöva cykla/kliva runt och förstöra (blöta) gräsytor. Så vill jag att det ser ut ;)

----
Zoner som bör justeras:
BjuvZone - Utvidga i väst, norr och öst så att G/C finns inom zonen. Alternativt lägg den strax norr om nuvarande zonplacering över "triangeln" inklusive över G/C runtom "triangeln".
FrameLess - Utvidga zonen utanför gräsytan - ja, fast att det blir till bilvägar in till husen! Det är även ett turistområde och gräsytor där bör inte förstöras!
GustavFrame - Utvidga åt väst, norr och öst så att G/C finns inom zonen.
Hawthorn - Utvidga runtom så att G/C finns inom zonen.
HighStonePark - Utvidga till att täcka lite mer över G/C i öster.
HighQueen - Utvidga i väst och norr så att G/C finns inom zonen.
LostZone - Flytta österut så den ligger över G/C.
MarchZone - Utvidga att innefatta G/C i väst och sydväst och eventuellt även nordost.
PrinsensPark - Såg ut att ligga på G/C, men jag hade problem att ta precis på G/C så den kanske kan utvidgas något åt både väster och öster så det verkligen inte är några problem att ta zonen från G/C.
StudyZone - Utvidga runtom så att G/C finns inom zonen.
VideoStairs - Liten zon som var svårtagen. GPS-problem mellan husen? Kanske kan förlängas upp mot gata/parkering i sydost och även breddas att ligga något in över husen åt nordost och sydväst?
VangaPark - Flytta lite norrut så zonen verkligen når över G/C. Fast då närmar den sig lekplatsen så kanske bättre att då även flytta zonen något västerut. (OBS! Heter egentligen VångaPark, men kunde inte länka med å i namnet)
WhisperZone - Utvidga runtom så att G/C finns inom zonen.
----
Zoner man kan tänka efter varför de är där de är innan eventuell justering/flytt:
Campzone - På gräsyta vid kulle. Skulle den vara uppe på kullen? Är det viktigt? - Skulle kunna flyttas till G/C-korsningen något österut.
OldTennis - Trist placering! Hur funkar den på vintern?… Cykelkorsning finns i nordväst.
RagnWalla - Vad vill man med denna? Visa grillplatsen? I så fall ok, men annars finns G/C-korsningar i närheten att lägga zonen.
SkaraZone - Vad vill man med denna? Mullezon eller finns det något mer att se som jag missade? Alternativ placering vore över G/C strax söder om nuvarande zonplacering.
Sosvalley - Inte mycket att göra åt då den ligger inringad av bilvägar, men är troligen lite trist att ta på vintern. Kan man ändå justera ut den något för att underlätta för cyklister? (OBS! Heter egentligen Sösvalley, men kunde inte länka med ö i namnet)
User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Skåne - Felanmälan

Post by Spix »

Tack för rapporten. Jag har skummat igenom dina förslag och ska titta lite mer ingående på dem efter kontorstid :-)
User avatar
Kingslayer
Zonemaker
Posts: 879
Joined: 22 Aug 2012 21:13
Country: Sweden
Location: Åstorp

Re: Skåne - Felanmälan

Post by Kingslayer »

Som Helsingborgsturfare har jag några kommentarer till Snusmumrikens förslag:

På det hela taget tycker jag att zonerna ligger bra som de ligger, som inhemsk turfare tänker man mera i rutter än praktisk mening med zonen. Dock kan jag hålla med om att det kan vara ett problem med de som ligger helt på gräs eftersom man antingen får cykla in (jobbigt och förstörande om vått gräs), eller parkera cykeln och gå. Men det skall väl inte bara vara så enkelt att man cyklar rätt in i zonen och tar den?

Jag tycker ingen skall flyttas, speciellt inte CampZone som är vida omtyckt i staden! Om några ska utökas så att de sträcker sig utanför gräsytor känns mer som ett policybeslut, men då får man nog titta över zoner i många städer.
Last edited by Kingslayer on 18 Apr 2013 21:10, edited 1 time in total.
User avatar
Kingslayer
Zonemaker
Posts: 879
Joined: 22 Aug 2012 21:13
Country: Sweden
Location: Åstorp

Re: Skåne - Felanmälan

Post by Kingslayer »

KnisChurch är en obehaglig zon att ta. Den ligger mitt i minneslunden med mycket nya gravar/minnesmärken och många sörjande. Känns inte bra att stå och fibbla med en mobil där. Föreslår flytt till Östra ingången där det är mer gamla gravar (blått nedan).
knischurch.jpg
knischurch.jpg (59.41 KiB) Viewed 5346 times
User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Skåne - Felanmälan

Post by Spix »

Kingslayer wrote:Som Helsingborgsturfare har jag några kommentarer till Snusmumrikens förslag:

På det hela taget tycker jag att zonerna ligger bra som de ligger, som inhemsk turfare tänker man mera i rutter än praktisk mening med zonen. Dock kan jag hålla med om att det kan vara ett problem med de som ligger helt på gräs eftersom man antingen får cykla in (jobbigt om vått gräs), eller parkera cykeln och gå. Men det skall väl inte bara vara så enkelt att man cyklar rätt in i zonen och tar den?

Jag tycker ingen skall flyttas, speciellt inte CampZone som är vida omtyckt i staden! Om några ska utökas så att de sträcker sig utanför gräsytor känns mer som ett policybeslut, men då får man nog titta över zoner i många städer.
Det finns just ett policybeslut om att zoner som ligger på gräsmattor precis intill cykel eller gångbanor skall flyttas ut över cykelbanan för att undvika onödigt slitage på gräsmattorna. Just denna typen av zoner har rapporterats och fixats till ganska friskt runt om i Sverige på senaste tiden. Men du har helt rätt i att alla zoner inte bara ska kunna cyklas rakt in i. En zon som ligger över t.ex en grusplan eller asfalterad yta som man måste svänga av från cykelbanan för att nå flyttas inte ut över cykelbanan bara för att göra det bekvämt för cyklande turfare.
User avatar
Snusmumriken
Posts: 290
Joined: 20 Aug 2012 20:38
Country: Sweden
Location: Linköping

Re: Skåne - Felanmälan

Post by Snusmumriken »

Kingslayer wrote:Som Helsingborgsturfare har jag några kommentarer till Snusmumrikens förslag:

På det hela taget tycker jag att zonerna ligger bra som de ligger, som inhemsk turfare tänker man mera i rutter än praktisk mening med zonen. Dock kan jag hålla med om att det kan vara ett problem med de som ligger helt på gräs eftersom man antingen får cykla in (jobbigt och förstörande om vått gräs), eller parkera cykeln och gå. Men det skall väl inte bara vara så enkelt att man cyklar rätt in i zonen och tar den?

Jag tycker ingen skall flyttas, speciellt inte CampZone som är vida omtyckt i staden! Om några ska utökas så att de sträcker sig utanför gräsytor känns mer som ett policybeslut, men då får man nog titta över zoner i många städer.
Jag hoppas du noterat att jag gjorde två indelningar varav de i den första delen för de flesta zonerna inte innebär någon egentlig förflyttning av zonerna utan bara för att skona blöta gräsmattor från att bli sönderkörda av cyklister. Ni har inte så hög aktivitet ännu att ni kanske märker av det, men det lär komma och då är det bättre att få ordning på zonerna nu innan det blir ett problem. Och ja det pågår ett arbete med att justera zoner som enbart ligger på gräsmattor runt om i flera regioner. Notera gräsmattor! Inte grönytor som inte klipps regelbundet för de kan givetvis diskuteras från zon till zon hur man vill göra med dem och de finns också med i den andra andra delen/gruppen av zoner som jag tog med för diskussion om de ska flyttas/justeras eller inte. Och de är det givetvis så att ni som turfar mest i Helsingborg vet bäst hur ni tänkt/tänker om hur ni vill ha dem :-) Hade tänkt skicka dig ett PM om mitt inlägg för att du skulle med i matchen, men fick inte riktigt tid just då, men du har ju sett det nu så kanske du kan titta en gång till och tänka hur jag menade :-)
Locked

Return to “Skåne”