Järvafältet, ny tråd.

Moderator: Zonemakers

Post Reply
User avatar
Changrila
Posts: 185
Joined: 01 Feb 2014 23:52
Country: Sweden
Contact:

Järvafältet, ny tråd.

Post by Changrila »

Ok, nytt år, ny zonläggare och jag hoppas på att få åtminstone en extremt efterlängtad zon.

Såhär är det.
På Järvafältet (som tillhör både Sollentuna och Järfälla) finns det fina sjöar, bland annat Säbysjön. Runt Säbysjön finns det otroligt fina gång- och cykelvägar. Det är breda, underbara grusvägar som även plogas på vintern. Vill man från Järfälla till Sollentuna är det perfekt att cykla tvärs över naturreservatet. Vill någon från Järfälla eller Sollentuna ut i naturen så är Järvafältet ett självklart alternativ osv.

MEN på östra sidan sjön är det löjligt glest med zoner!
På kartan här har jag med hjälp av google maps markerat var själva vägen går. För enkelhetens skull markerade jag standardrundan runt Säbysjön, den som jag själv gått, cyklat och sprungit fler gånger än jag kan räkna.

Jag har markerat alla nu existerande zoner med rött, de gula är zoner jag vill ha. Notera att på östra sidan sjön ligger INGA zoner på själva vägen. Man måste av cykeln, ibland trassla i skog, ibland upp på ett tokigt jobbigt berg (som kallas kulle...). Varför inte placera ut lite zoner där? Det hade utan tvekan fått åtminstone mig mer motiverad att ta Säbysjörundan oftare!
Image

Gul zon 1 är på ett ställe mitt mellan två kohagar. Det är fint där (också) och under sommarhalvåret kan man stanna till för att titta på söta kossor och kalvar.

Gul zon 2 är mest en zon för att motivera folk att ta den där rundan. Lite småbackigt. Fina lövträd. Utsikt över fält. Typ så.

Gul zon 3 är i en korsning. I den korsningen kan man välja att ta sig mot Akalla, norrut in i skogen, västerut mot Jakobsberg eller upp på den jobbiga "kullen" för att få finfin utsikt från en zon som ingen brukar orka ta. En zon där i korsningen skulle verkligen behövas!

Såå.
Snälla zonläggare vem du nu än är, gör Järvafältet lite mer turfvänligt?
Post Reply

Return to “Stockholm”