Nya zoner till Södertälje

Moderator: Zonemakers

Keramikkatten
Country: Sweden

Re: Nya zoner till Södertälje

Postby Keramikkatten » 04 Mar 2015, 17:57

Jag är ganska ny på turf och har skickat in två förslag till nya zoner. Hur får man reda på hur det går för dem?

bocklingen

Postby bocklingen » 04 Mar 2015, 19:42

Det vet man inte. Mitt i allt kan de poppa upp - eller inte. Kan hända idag, imorgon, om någon månad/något år, eller aldrig. Jag har lyckats få förslag godkända och har turfat i tio månader.

iPhone 5C + Tapatalk
Join: 2014-04-26 09:25:32
Special goals: 1. Icosaregion star 2. Get all unique z in Katrineholm :)

Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image Image

Dacop
Zonemaker

Postby Dacop » 04 Mar 2015, 22:22

Jag är ganska ny på turf och har skickat in två förslag till nya zoner. Hur får man reda på hur det går för dem?
Vill man ha återkoppling på sina förslag så är det en bättre ide att lägga upp dom här. Tyvärr så blir förslagen via appen inte mer än en ganska anonym prick på en karta, zonmakarna får ingen information om nyinkomna förslag. Det enda vi ser är namnet du ger förslaget, samt formen naturligtvis.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2142
Rank 55: Holy Turfer

snigel3

Postby snigel3 » 05 Mar 2015, 19:25

Image
Image

Jag har gjort några förslag på nya zoner här ovan, dels för att fylla ut men också för att det är bra ställen och skenet bedrar med att dom ligger nära varandra. Jag ska försöka förklara hur zonerna ligger och varför jag valt att sätta dom just där dom är.

1: Bakgatan: Ligger på en bakgata där det inte är mycket trafik, många känner nog inte ens till den "genvägen". Kommer man söderifrån mot zonen blir det en tuff backe uppför.

2: Slammet: Här ligger en slamstation. Zonen som ligger tätt intill är egentligen inte alls nära, för att ta raka vägen måste man klättra i ett berg då den andra zonen ligger vid vattentornet. Har man en zon här blir man lite mer motiverad till at ta sig ut till Moraberg och Fornhöjden..

3: AncientHill: Denna zon har jag valt att lägga här pga bristen på dom stackars fornhöjden borna har det med zoner, dels för att motivationen att ta sig upp för dom enorma backarna ska bli högre :)

4: Lugnet: En avstickare på vägen mot Glasberga zonerna, lång uppförsbacke för dom som orkar med :)

5: VartÄrJagNu?: Som titeln säger, ?!?!? Men en bra plats att både gå och cykla till.

6: Genvägen: Från cykel banan går det en stig upp i skogen, där skulle denna zon passa perfekt. Kan ge bättre bild på området om så önskas.

7: Järnvägen: Ett området med få zoner bara 1 faktiskt. Det ser ut som om det är nära till andra zoner, men tågspåret går emellan zonerna så det går inte att gå raka vägen till den.

8: Secondhand: Södertäljes största secondhandbutik, bra plats som knyter samman zoner men har bra avstånd mellan varandra!

9: VikingaZonen: Vägen som leder till zonen heter Vikingavägen därav namnet, men det finns inga zoner längs mälaren på den sidan, så jag la ut denna och en till nr 11.

10: BroZone: En obligatorisk plats för denna zon, på bron finns en cykel och gångväg. Bra utsikt om inte annat ;)

11: Leden: Precis som nr 9, så är denna zon bredvid kanalen.

12: ScaniaOffice: Denna zon är inte alls nära nummer 11, Scanias anläggning ligger lite i vägen om man säger så :) Zonen ligger framför Scanias huvudkontor.

13: Statoila:
Ligger vid Statoil samt ett hotell.

14: Transmission:
Ja vägen heter så faktiskt, zonen ligger bredvid en av Scanias andra anläggningar.

15: SkogensSalt: Saltskog har för lite zoner. Här är mitt bidrag och det är mitt i Saltskog och har cykelvägar åt alla riktningar.

16: Liljan: Ett bodstadsområde som ser lite tomt ut, så jag fyller ut :) Finns en stor gräsmatta bredvid ett par hus som är perfekt lämpad för zonen.

hornedal

Postby hornedal » 11 May 2015, 14:30

Här följer ett zonförslag helt i linje med Blaberts nya riktlinjer:
Fyren Bornhuvud, vid Mälarens utlopp mot Södertäljeviken. Platsen är en utmaning att ta sig till men väl där öppnar sig hela den fantastiska Björköfjärdens vattenspegel.
Som extra bonus finns där Bornhuvudristningen, en vikingatida runhäll.
Om turfzonen placeras delvis i vattnet kan den även tas sjövägen.

Koordinater:
59°16′08″N 17°34′47″E
59.26895°N 17.57972°Ö

Skickat från min iPhone med Tapatalk

MasterOfTurf
Zonemaker

Postby MasterOfTurf » 22 May 2015, 16:46

Fint förslag - Bornhuvud ligger nu utlagd.

Entertainer

Postby Entertainer » 29 Jun 2015, 18:31

Invid det södra inloppet till Södertälje och Mälaren finns en mängd pärlor värda att besöka, som samtidigt knyter ihop befintliga zoner vattenvägen från Landsort in till Mälaren. Att ta dessa med båt blir en utmaning! Samtliga förslag nås så klart även via cykelbara vägar, utom Fifång:

Ölbacken
- Vid spetsen av Öbackens (ölbacken är vårt smeknamn ;) naturreservat ligger ett fantastiskt klippbad.
Latitude: N 59° 8' 24"
Longitude: E 17° 40' 20"

Strandhugg
- Mittemot Öbackens naturreservat, på andra sidan farleden, ligger en idyllisk liten sandstrand (se bild). Den ligger relativt nära Kungsdalen men det saknas väg däremellan. Vägen till stranden går via Hall, är tyvärr avstängd för bil men cykelbar.
Latitude: N 59° 8' 35"
Longitude: E 17° 40' 54"

Brandalsund
- farledens smalaste del där segelbåtar i mängd grundstöter mot lerbanken då de ignorerar farledsmarkeringen. Fin badplats bland betande kor.
Latitude: N 59° 6' 12"
Longitude: E 17° 41' 2"

Farstanäs
- Kommunens största bad- & campingplats. En vattenzon här blir populär.
Latitude: N 59° 5' 51"
Longitude: E 17° 39' 23"

Hörningsholm
- På norra delen av Mörkö, strategiskt beläget högt ovanpå en klippavsats, ligger ätten Bondes högborg, slottet Hörningsholm med 800-åriga anor. Då slott är i privat ägo placeras en ev. zon lämpligen i början av slottsallén.
Latitude: N 59° 3' 1"
Longitude: E 17° 40' 26"

Fifång
- Sommarparadiset Fifång är ungefär så långt bort södertäljeseglarna klarar på en dag, innan de vänder. En zon skulle passa på Drummelbergets topp, 41 möh., där utsikten är magnifik.
Latitude: N 58° 51' 35"
Longitude: E 17° 42' 0"

Entertainer

Postby Entertainer » 29 Jun 2015, 18:32

Bilden på stranden glömde jag! Image
Image

Klycka

Postby Klycka » 13 Jul 2015, 11:27

Kan vi inte få lite mer zoner till Järna så att turfarna lockas hit i massor...? 0:-)
Jag fyller snart år och det låter väl som en ypperlig födelsedagspresent...? ;-)

Klycka

Postby Klycka » 01 Apr 2016, 09:04

*host host*
Järna!
:mrgreen:

Return to “Stockholm”