Kungsängen / Brunna

Moderator: Zonemakers

Marcuzo
Posts: 51
Joined: 27 Feb 2014 07:04
Country: Sweden

Re: Kungsängen - mycket få Zoner

Post by Marcuzo »

Klart du ska till Kungsängen BLUE40T5! Aktiviteten i Kängen är väl mer än tillfredsställande nu - eller? Är du mer i Bålsta?
Marcuzo
Posts: 51
Joined: 27 Feb 2014 07:04
Country: Sweden

Re: Kungsängen - mycket få Zoner

Post by Marcuzo »

Ytterligare en ny zon i Kungsängen. VoidHogs förslag fick genomslag! Otroligt kul! Denna gång det fina vattentornet ovanför Lidl i Kungsängen. Nu börjar Kungsängen bli riktigt intressant. Om vi lyckas sprida lite fler zoner här så hoppas jag att många kommer besöka Kungsängen för turfande!
VoidHog
Posts: 12
Joined: 02 Mar 2014 19:59
Country: Sweden

Re: Kungsängen - mycket få Zoner

Post by VoidHog »

Kul med vattentornet. Fråga: Hur kommer det sig att zonen placerades på annat sätt än enl. förslaget? Inte för att jag dissar placeringen, jag bara undrar? Om jag får lov att säga något om placeringen så tycker jag att den påminner mer om en placering likt Geocaching, lite mer gömd än snabbt tillgänglig. :)

Marcuzo, har du ett konto hos google? Isf kan jag ju låsa upp kartan så att vi båda kan arbeta med den och placera ut förslag? Skicka ett PM till mig eller vad som helst så lägger jag till dig.

Ser att du redan tagit vattentorns-zonen. Grymt jobbat.

//VoidHog
Marcuzo
Posts: 51
Joined: 27 Feb 2014 07:04
Country: Sweden

Re: Kungsängen - mycket få Zoner

Post by Marcuzo »

VoidHog: PM skickat!
VoidHog
Posts: 12
Joined: 02 Mar 2014 19:59
Country: Sweden

Re: Kungsängen - mycket få Zoner

Post by VoidHog »

Tack för en zon till i Kungsängen!

Nu har jag prövat nya zonen "vattentornet". Jag tycker att placeringen av zonen var onödigt bökig. Jag var tvungen att lämna cykeln och gå in 20 meter i skogen bland buskar och snårigheter. Marcuzo, hur gick det för dig / vad tycker du som också tagit zonen en gång?

Jag funderar på om det är möjligt att göra zonen lite mer tillgänglig?
Marcuzo
Posts: 51
Joined: 27 Feb 2014 07:04
Country: Sweden

Re: Kungsängen - mycket få Zoner

Post by Marcuzo »

Jag är också enormt tacksam för zonen - enormt bra jobbat av ZM!

Jo - zonen skulle nog helst varit i anslutning till slutet där asfalten tar slut. Antar att det då är på västra sidan av vatterntornet (svårt att se på kartan om man inte varit där). Dvs flytta hela zonen att istället för att som nu ligga på norra sidan lägga den på västra sidan - är det så du menar VoidHog?
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 905
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Kungsängen - mycket få Zoner

Post by Dacop »

VoidHog wrote:Kul med vattentornet. Fråga: Hur kommer det sig att zonen placerades på annat sätt än enl. förslaget? Inte för att jag dissar placeringen, jag bara undrar? Om jag får lov att säga något om placeringen så tycker jag att den påminner mer om en placering likt Geocaching, lite mer gömd än snabbt tillgänglig. :)

Marcuzo, har du ett konto hos google? Isf kan jag ju låsa upp kartan så att vi båda kan arbeta med den och placera ut förslag? Skicka ett PM till mig eller vad som helst så lägger jag till dig.

Ser att du redan tagit vattentorns-zonen. Grymt jobbat.

//VoidHog
Finns flera tankar bakom min placering. För det första begränsas GPS-signalerna av tornet i sig, därav flytten så att zonen ligger vid sidan. Dessutom ville jag undvika en ren drive-in-zon, så norrsidan ser lämplig ut ur den synvinkeln.

Hur ser det ut på den västra sidan? Gamla kartor visar bara ett kalhygge strax intill tornet. Är det bebyggt, ska det bebyggas?
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2292
Rank 56: Turf Angel
VoidHog
Posts: 12
Joined: 02 Mar 2014 19:59
Country: Sweden

Re: Kungsängen - mycket få Zoner

Post by VoidHog »

Hej Dacop.

Jag kan mycket väl tänka mig att det finns tankar bakom din placering. Jag tillhandahöll inga bilder till dig för att visa hur stället ser ut så jag kan tänka mig att det var lite svårt att bara gissa var den bästa placeringen är.

Men du, GPS-satelliterna är väl placerade långt söder ut från Sverige sett? Jag brukar tänka ovanför ekvatorn. Rakt under så pass öppna byggnader som tratt-vattentorn (där 'taket' eller tanken är 20 meter upp i luften) brukar inte ha någon särskilt dålig impact på GPSen när jag står rakt under. Strax norr om vattentornet kan vara problem däremot när vattentornet hamnar emellan fri sikt söder ut - rakt ut i rymden. :)

Vad är en 'ren drive-in-zon'? Har det med bil att göra? Det är nämligen två vägbommar på vägen till tornet, motortrafik förbjuden utan tillstånd. Vattentornet är faktiskt den enda zonen i Kungsängen du inte kan komma till med cykel eftersom den ligger ute i skogen där det är ej cykelbar terräng. Zonen är bäcksvart om natten. Verkligen ingen bilväg eller så. Eller menade du något annat med drive-in-zon?

Det byggs för fullt i området väster och söder om vattentornet. Nya bostadsområden gissar jag. Har inte checkat med kommunen.
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 905
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Kungsängen - mycket få Zoner

Post by Dacop »

VoidHog wrote:Hej Dacop.

Jag kan mycket väl tänka mig att det finns tankar bakom din placering. Jag tillhandahöll inga bilder till dig för att visa hur stället ser ut så jag kan tänka mig att det var lite svårt att bara gissa var den bästa placeringen är.

Men du, GPS-satelliterna är väl placerade långt söder ut från Sverige sett? Jag brukar tänka ovanför ekvatorn. Rakt under så pass öppna byggnader som tratt-vattentorn (där 'taket' eller tanken är 20 meter upp i luften) brukar inte ha någon särskilt dålig impact på GPSen när jag står rakt under. Strax norr om vattentornet kan vara problem däremot när vattentornet hamnar emellan fri sikt söder ut - rakt ut i rymden. :)

Vad är en 'ren drive-in-zon'? Har det med bil att göra? Det är nämligen två vägbommar på vägen till tornet, motortrafik förbjuden utan tillstånd. Vattentornet är faktiskt den enda zonen i Kungsängen du inte kan komma till med cykel eftersom den ligger ute i skogen där det är ej cykelbar terräng. Zonen är bäcksvart om natten. Verkligen ingen bilväg eller så. Eller menade du något annat med drive-in-zon?

Det byggs för fullt i området väster och söder om vattentornet. Nya bostadsområden gissar jag. Har inte checkat med kommunen.
Satelliterna ligger i sex olika banor runt jorden så nej, alla finns inte över ekvatorn alltid. :)

Till viktigare saker: vattentorn brukar ligga högt och inte sällan en bit ifrån bebyggelsen och lockar ofta bilturfare. Därför lägger jag gärna zonen så det inte går att rulla rakt in med bil utan att man i alla fall måste lämna värmen för att få zonen. Vägbommar sköter ju åtkomsten väl i detta fallet så zonen är flyttad sydväst om tornet istället.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2292
Rank 56: Turf Angel
VoidHog
Posts: 12
Joined: 02 Mar 2014 19:59
Country: Sweden

Re: Kungsängen - mycket få Zoner

Post by VoidHog »

Vattentornet ligger någorlunda högt och har legat en bit från bebyggelsen. För si sådär 10 år sedan började man bygga det första området nära vattentornet, och nu byggs där för fullt - riktigt mkt. Det har alltid suttit två bommar där men jag har just natt-turfat till vattentornet och insåg att det bara fanns en bom kvar uppsatt. Den första bommen man skulle kommit till är borttagen och skyltar om obehöriga äga ej tillträde ersätter denna. Dvs, det är ett byggområde.

Zonen har blivit mkt tillgängligare. Man kommer in i zonen när det är 20-30 meter kvar till själva tornet. Kanske bra så för maximal GPS-täckning. Man missar ju inte själva poängen med turfingen och motionen iaf.

Lysande! :)

I morgon hoppas jag hinna testa Lillsjötoppen.
Post Reply

Return to “Stockholm”