Jakobsberg / Kallhäll

Moderator: Zonemakers

Changrila
Country: Sweden

Jakobsberg / Kallhäll

Postby Changrila » 12 Mar 2014, 08:58

Jag skulle gilla om det dök upp fler zoner i norra Jakobsberg/södra Kallhäll och ute på Järvafältet också. Visserligen är det inte så hög aktivitet där ute i skogen, men det kanske kan bli om det dyker upp fler zoner där? Jag tycker att det öht blir lite väl trist när i princip alla zoner ligger mitt bland all asfalt, framförallt när det finns så mycket fin natur i Järfälla.

Kan tillägga att det ute på Järvafältet, i området bakom Ikea, finns några gamla runstenar, otroligt vacker natur, gamla militärskyddsgrejer och annat som kan vara lite kul att titta på. Mycket som passar till Turfzoner om man tänker att de ska vara på "speciella platser" av något slag.

Marcuzo

Re: Kungsängen - mycket få Zoner

Postby Marcuzo » 12 Mar 2014, 09:07

Hej Changrila
Kan du inte starta en separat tråd om detta(för Norra Jakobsberg / Södra Kallhäll) så behåller vi detta som Kungsängentråd?

Jag bidrar gärna med förslag på zoner. Kolla gärna hur VoidHod har gjort ovan (skapat en karta med förslag på zoner). Tror att zonmakarna kommer behöva mer tydliga förslag gällande exakt var dessa zoner ska ligga (dvs ritar ut var dessa runstenar finns).

Dacop
Zonemaker

Re: Jakobsberg / Kallhäll

Postby Dacop » 15 Mar 2014, 20:59

Tog mig friheten att spränga ut dessa inlägg till en egen tråd, och lovar att kika närmare på dina önskemål Changrila.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2142
Rank 55: Holy Turfer

JÄRVEN

Re: Sv: Jakobsberg / Kallhäll

Postby JÄRVEN » 18 Mar 2014, 21:28

Har lite förslag som rör Järvafältet, värt att notera att det är helt bilfritt och fina grusvägar på hela fältet.

Min tanke är att binda ihop så turfare blir sugna att korsa fältet i olika riktningar och vidga vyerna. Idag är det väldigt tunt med zoner på fältet.

Vidare lite förslag i Kista. Det jobbar mkt folk där och få zoner finns längs de naturliga lunchpromenad stråken. Flera nya cykelvägar har öppnat oxå nyligen.

Image

samt .kmz fil med förslagen
https://www.dropbox.com/s/v7fu3f7onrfkt ... latser.kmz

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk
Last edited by JÄRVEN on 18 Mar 2014, 21:35, edited 1 time in total.

Dacop
Zonemaker

Re: Sv: Jakobsberg / Kallhäll

Postby Dacop » 18 Mar 2014, 21:33

Har lite förslag som rör Järvafältet, värt att notera att det är helt bilfritt och fina grusvägar på hela fältet.

Min tanke är att binda ihop så turfare blir sugna att korsa fältet i olika riktningar och vidga vyerna. Idag är det väldigt tunt med zoner på fältet.

Vidare lite förslag i Kista. Det jobbar mkt folk där och få zoner finns längs de naturliga lunchpromenad stråken. Flera nya cykelvägar har öppnat oxå nyligen.

Kikar på det när jag hinner göra nåt vettigt åt det. :)
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola

Changrila

Postby Changrila » 18 Mar 2014, 22:35

Om man vill göra någon liten karta med utmarkerade zonförslag, hur gör man lämpligast då?
När det gäller Järvens förslag så tycker jag tex att de tär lite dumt att ha Tånglöt-zonen precis på en bilparkering (om jag ser rätt på kartan), borde vara bättre då att placera den ute på något av fälten där (och ja, jag vill gärna ha zoner som inte ligger på vägar ;) ). SäbySyd-zonen vore kul att ha liiite mer norrut, på gångstigen mellan Säby Gård och skogsdungen där. Stigen/skogen är jättefin och mitt på den finns en hällristning som inte allt för många har koll på tyvärr.

Dacop
Zonemaker

Postby Dacop » 18 Mar 2014, 22:48

Om man vill göra någon liten karta med utmarkerade zonförslag, hur gör man lämpligast då?
När det gäller Järvens förslag så tycker jag tex att de tär lite dumt att ha Tånglöt-zonen precis på en bilparkering (om jag ser rätt på kartan), borde vara bättre då att placera den ute på något av fälten där (och ja, jag vill gärna ha zoner som inte ligger på vägar ;) ). SäbySyd-zonen vore kul att ha liiite mer norrut, på gångstigen mellan Säby Gård och skogsdungen där. Stigen/skogen är jättefin och mitt på den finns en hällristning som inte allt för många har koll på tyvärr.
Maqqans guide innehåller en del tips för att skapa en egen karta. http://forum.turfgame.com/viewtopic.php?f=6&t=3848

JÄRVEN

Postby JÄRVEN » 19 Mar 2014, 00:03

Hej ! Förslaget Tånglöt la jag nog lite på måfå, tyckte att den infarten från Jakan/Kallhäll förtjänade en zon så att man vill åka dit. Jag cyklar och ser gärna att det går att ta med cykel. Finns ju även de som inte är så rörliga av olika orsaker. Mullezoner omsätts väldigt dåligt och ökar inte intresset direkt. ex vis Säby softstyle och Säby Nightmare, den senare är iofs kul att ta i mörker :-)

Det som jag saknar mest är zoner som binder ihop områden så det gör det intressant för turfare att köra lite längre turer och busa i andra stadsdelar/förorter.

Från Kallhäll mot Stäket och vidare mot Kungsängen är det zonfritt också och fina omgivningar.

Runstenen kände jag inte till, primärt ligger den på en fin transportsträcka mellan Ikea och Sollentuna, Akalla

Changrila

Postby Changrila » 19 Mar 2014, 10:03

Jag cyklar och ser gärna att det går att ta med cykel. Finns ju även de som inte är så rörliga av olika orsaker. Mullezoner omsätts väldigt dåligt och ökar inte intresset direkt. ex vis Säby softstyle och Säby Nightmare, den senare är iofs kul att ta i mörker :-)
Å andra sidan behöver det ena kanske inte utesluta det andra? Själv skulle jag turfa mycket(!) mer om zonerna inte låg på vägar hela tiden och ja, jag vet flera vänner som tänker likadant. Nu idag tex sitter jag och kollar på kartan för att försöka komma på något roligt ställe att gå på och tänkte att det kunde vara kul att kombinera ny promenadväg med lite turfande. Det kommer dock inte bli så eftersom i princip varje trevligt skogliknande område är nästan helt utan zoner ;)

Precis som det på vissa ställen finns zoner på en strand och zoner i vattnet någon meter ut så kanske man kunde lägga någon zon på en bra cykelväg och sedan någon zon i lite trassligare terräng, just för att alla ska få zoner att vilja jaga? SäbySoftStyle är förövrigt en av mina två favoritzoner just nu (tillsammans med OverlakeSouth) :D

JÄRVEN

Postby JÄRVEN » 19 Mar 2014, 11:42

Hahaha ja där ser man, jag bor i Kista och kommer med cykel och då blir det ofta inte av att ta mullezoner. Norra översjön är ok men på gränsen då jag inte kör MTB.
Helt rätt det ena utesluter inte det andra.
Det är lite glest i området Gåseborg mot Kallhäll oxå, längs vattnet där finns ju fina vägar att gå på.
Zonutläggarna har lite att kika på Stockholm är stort :-)

Return to “Stockholm”