Zonförslag: Gammelgården Altuna

Moderator: Zonemakers

scorp
Country: Sweden

Zonförslag: Gammelgården Altuna

Postby scorp » 10 Sep 2018, 17:39

Jaha, nu när jag fått Marstastenen flyttad vågar jag mig på ett nytt zonförslag i environgerna. :)

Tanken är att den här zonen skulle fylla ut lite i den tomma sektorn Bälinge - Forkarby - Börje kyrka.

Gammelgården i Altuna är en museigård, lite som Disagården. Till skillnad mot Disagården så låser de inte grindarna. Man kan själv öppna grinden och sätta sig vid rastborden och äta sin matsäck. Husen är förstås låsta.

Det är väldigt fint där, både stället och omgivningarna. Man kan ta sig dit från olika håll och på lite olika vägar. Väldigt trevlig cykeltur. Bakom gården ligger en stor enbacke som också är fin, med utsikt över slätten. Stället är väl värt ett besök och, tror jag, rätt okänt.

Tycker man kan lägga lite av zonen utanför gården ifall att de får för sig att börja låsa.
https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... 35935&z=19
Gammelgarden_small.jpg
Gammelgarden_small.jpg (216.94 KiB) Viewed 151 times
Gammelgården_text.jpg
Gammelgården_text.jpg (116.19 KiB) Viewed 151 times
Image

scorp
Country: Sweden

Re: Zonförslag: Gammelgården Altuna

Postby scorp » 28 Nov 2018, 02:24

Halvvägs till Gammelgården ligger en gammal vattenkvarn, Nyåkers kvarn, där jag också gärna skulle se en zon. Obs att Google felaktigt kallar Jumkilsån för Fyrisån.
https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... 63129&z=17

Nyåkers kvarn. Bilden tagen från bron där jag tycker zonen ska ligga.

nyakers_kvarn_small.jpg
nyakers_kvarn_small.jpg (365.58 KiB) Viewed 59 times

Det här skulle bli en väldigt fin slinga. Man kan antingen köra raka vägen från stan eller över Ulva. Vid LivingDead har man alltså alternativen att åka den gamla landsvägen eller 272:an som går på olika sidor av Jumkilsån. Både vid Nyåkers kvarn och vid Altuna, där Gammegården ligger, kan man ta sig över Jumkilsån och alltså byta väg. Väl i Altuna kan man välja att svänga ner mot Börje kyrka eller, om man känner för långtur, styra vidare mot Fiby och sedan ta sig hem efter Salavägen.

Det här är ett av de finaste områdena att cykla i nära Uppsala, kanske det allra finaste. Väldigt synd att det är så befriat från zoner.
Image

Return to “Uppsala”