zoner i Nåsten

Moderator: Zonemakers

Post Reply
pemel
Posts: 46
Joined: 09 Jan 2017 22:11
Country: Sweden

zoner i Nåsten

Post by pemel »

Jag har några zonförslag i Nåsten. Delvis för att fylla ut några luckor och att öka lockelsen för att besöka "Pinan" (och Pinavilan). Och så får man ju ännu fler anledningar att komma ut i ett av våra fina naturreservat.
Zonerna A och B har jag format som pilar vid zonförslagen i Turf-appen. 'A' kallade jag "MotPinan2" och 'B' fick namnet "MotPinan1". De får bli vägvisare till Pinan och Pinavilan.
Zon 'C' har fått namnet "IngenMilitär". Här fanns tidigare en militär radioanläggning. Upplands/Uppsala försvarsområde (FO47) fanns mellan åren 1947-2000. Försvarsområdesstaben och länsstyrelsen skulle leda försvaret och cvilskyddet från en gemensam ledningsplats vid Lurboberget i närheten av Uppsala.Ledningsplatsen var hemlig och stora ansträngningar gjordes för att maskera platsen. Till exempel kunde man inte ha radiomaster och liknande i närheten. Dessa placerades istället ute i Nåsten i området där zonförslaget ligger. För 20år sedan bröt du mot lagen om du befann dig på platsen men idag är allting nedlagt och rivet. Har man lite tur kan man hitta en del rester här, vajrar och betongblock bl a.
Zonerna 'D' och 'E' är mest för utfyllnad skull, så det inte ska bli för långa transportsträckor.
'D' är placerad mellan Hallonhygget (Högbyhatt) och Eken. Namnförslag är "Kurvkrön" eller "Knallesväng" eller något liknande. Detta eftersom vägen gör en liten (skymd) kurva/sväng här över ett litet krön/bergknalle.
'E'-zoen är placerad mellan zonerna Eken och Silvertallen. Därav namnförslagen "mellanEkTall" eller mellanTallEk" (en smaksak).

Fler zonförslag i Nåsten kan komma.
Attachments
Zoner i Nåsten
Zoner i Nåsten
IMG_6937 TURF-Nåsten.jpg (492.62 KiB) Viewed 685 times
Post Reply

Return to “Uppsala”