Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Moderator: Zonemakers

embeoo
Zonemaker
Posts: 817
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by embeoo »

Nu heter den inte Kvarnbo ruin utan ravin, och i brist på mer information än att det är fint där så la jag den bara någonstans längsmed fåran. Jag visste inte heller om någon trappa utan trodde att den markerade stigen/cykelvägen var den enda tillgängliga, den rejäla kroken tyder ju på att det är brant - och den vägen är ju avståndet tillräckligt. ComeGetIt (vad?) förstod jag inte riktigt tanken med, men kanske var den på en bättre plats innan. Skog som skog tänkte jag och drog isär dem lite.

Hade jag varit zonmakare där fortfarande hade jag bett om bilder och diskussion, men nu hamnar det i ett annat knä ;)
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by Byggaren »

Ingen fara Embeoo, du gjorde ditt bästa :-)
Jag klantade till det med kartorna, glömde göra dom publika. Fixar ny om ingen annan hinner före. Ev nån bild med.

Övriga uppsalaturfare får gärna bidra i diskussionen.
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by Byggaren »

Nu ska kartan över förslaget på ny plats för ComeGetIt vara publik.
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by Byggaren »

Det har lagts ny issue om Läbyvad mm samtidigt som den gammla rörande comegetit är återöppnad.

Men för att göra det enkelt så vill vi detta:

Förslaget i appen LäbyVad är inget vidare, bortse från den.
Förslaget i appen Kvarnboravin, där vill vi ha en zon men den får gärna heta comegetit som är gammalt och etablerat namn. Dessutom, Comegetit låg från början mycket nära denna plats.
Jag la nyss ett förslag i appen vid kanten vid åkern. DIT vill vi ha den nya starkvarnbo flyttad då den nya platsen är längs en smal stig och denna plats är finare.
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by Wallen »

Kommer titta på detta i början av nästa vecka om det inte är kris... har lite dåligt med datatid denna helg.
User avatar
edjur
Posts: 36
Joined: 21 Mar 2014 20:31
Country: Sweden

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by edjur »

Wallen wrote:Kommer titta på detta i början av nästa vecka om det inte är kris... har lite dåligt med datatid denna helg.
Låter bra, då hinner jag skriva ihop några kommentarer på "mina" zoner imorgon från jobbdatorn när jag nu(äntligen!) besökt dem alla. :)
User avatar
edjur
Posts: 36
Joined: 21 Mar 2014 20:31
Country: Sweden

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by edjur »

OK, here goes...

Först ett stort TACK till embeeo (eller kanske 8xtack?) för att jag fick alla dessa zoner! Jag dansade krigsdans i Rondellen (Hedemora) på söndagskvällen när jag kom ur min radioskugga och upptäckte vad som hänt i Uppsala (zonregn!) medan jag var bortrest. Sedan spenderade jag otåliga dagar på jobbet innan det blev helg igen och jag hade tid att ge mig ut och ta dem. :)

Naturligtvis kan jag inte låta bli att lägga mig i hur zonerna blev och har försökt följa de issues som de genererat - så här kommer mina kommentarer (jag följer samma nummerordning som i originalförslaget, men använder de namn som zonerna fått):

1. Silvertallen: perfekt!
2. Nåstenånstans: jättebra!
3. Dragontorpet: där hade jag tänkt mig zonen på Dragontorpets tomt (finns skylt med text "grillplats" som pekar in dit, så den känns inte som privat mark även om de ställt en fin hemmasnickrad vägbom så det inte går att köra upp på tomten; se bild nedan), men där den ligger nu fungerar också bra!
4. Svalstjärtar: Flytten lite västerut (issue #1493) verkar varit lite för lite då jag stod precis utanför zonen och tittade på informationsskylten, så en "halv zonbredds" flyttning till skulle förhoppningsvis centrera den vid skylten istället. Håller helt med om att med det namnet så passar zonen bättre vid skylten än vid stigkorsningen som var mitt ursprungsförslag.
5. Eken: Min favorit då den är snyggast av alla zonerna! Zonläggartalang! :) , men samtidigt, :oops: my bad - eller GPS fel - zonen verkar hamnat för långt söderut och behöver flyttas norrut med ungefär en "kronhöjd" (se bild). Sen får de andra turfarna själva hitta rätt stig in till eken så de slipper de plumsa omkring i våtmarken bredvid. ;)
6. Hallonhygget: det är en damm precis där zonen ligger... vet inte om jag förklarade/la zonförslaget dåligt eller hur det gick till, men då jag redan vet om en person som tagit ett ofrivilligt bad (bara av en fot som tur var) när de ovetandes skidade ut på dammen och isen brast en vinter så föreslår jag en flytt för att undvika badande vinterturfare; endera mot grillplatsen sydost om dammen eller mer ut på hygget tvärs över skidspåret strax sydväst om nuvarande läge (se bild). (Usch vad jag kommer bli trackad på turfträffar i höst om ingen hittar några hallon där i sommar...)
7. Vargmyran: perfekt efter flytt (issue #1495) - inte hade jag en tanke på att bonden skulle odla upp fältet som 'alltid' legat i träda när jag sett det... :oops:
8. Juvelvingar: Hmmm, hann ju inte se hur den låg innan flytt (issue #1494), men min tanke var att man skull gå ut på träspången (över diket, ut på fältet; se bild) vid informationsskylten om Juvelvingar för att ta zonen. När jag tog den igår gick det knappt att nå från lilla vägen och inte alls från träspången.
zonbilder.png
zonbilder.png (549.24 KiB) Viewed 3195 times
Sammanfattningsvis tycker jag den enda som är allvarlig är Hallonhygget som inte bör ligga som den ligger till vintern. Annars fungerar ju alla zonerna, så jag lämnar upp till vår nya zonläggare att bestämma hur mycket som ska justeras. Mina medturfare är naturligtvis välkomna att komma med synpunkter också!

PS Då jag precis turfat 6 månader (=18 möjliga zonförslag i appen) och när dessa zoner dök upp fick igenom 8 förslag har jag en statistik på 44% genomförda förslag! Just nu känns det som jag kommer vara nöjd med dessa åtta även om jag inte får ett enda förslag till utlagt resten av min turfkarriär. :D
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by Byggaren »

Edjur. Du ska anmäla ev fel genom issues. Här i forumet kan vi diskutera och komma med förslag på nya zoner eller sammanfatta lagda issues. :-)
User avatar
edjur
Posts: 36
Joined: 21 Mar 2014 20:31
Country: Sweden

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by edjur »

Byggaren wrote:Edjur. Du ska anmäla ev fel genom issues. Här i forumet kan vi diskutera och komma med förslag på nya zoner eller sammanfatta lagda issues. :-)
Men sammanfattningen skriver man ju först, kommande veckan ska jag utveckla mina tankar i ett par issues per dag (hur många tecken får plats i varje? kanske krävs någon till?), så du kan vara helt lugn! ;)
Sämt åsido så orkar jag inte ens fundera på vilka fler än Hallonhygget jag tycker kan vara värd en issue efter att ha författat avhandligen ovan. Sover på saken, så kanske det bli ett par eller tre imorgon om inte någon annan förbarmar sig och gör det åt mig. :)
Kan ju inte vara kul som zonläggare om den enda feedback man får är felen via issues-systemet...
embeoo
Zonemaker
Posts: 817
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by embeoo »

Eller hur? Den glada feedbacken slickar jag i mig :D

Placerade mycket riktigt hallonhygget dikt mot dammen, tänkte att den var fin att se på på sommaren, att någon skulle stolpa ut där i snö hade jag inte en tanke på, ser bara till mig själv ;)
Post Reply

Return to “Uppsala”