Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Moderator: Zonemakers

Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by Byggaren »

Edjur låter bra det :-)

"Dammen" vid hallonhygget ni pratar om är ingen damm utan en grund vattensamling. Utgör knappast nån fara för någon. Mer än att man kan plurra där om man har otur.
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by Wallen »

Bra feedback :)
Om något bör ändras så tar vi det som issue.
User avatar
edjur
Posts: 36
Joined: 21 Mar 2014 20:31
Country: Sweden

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by edjur »

Ok, tre issues nu inlagda! Hoppas att det inte är besvärligt att hantera issues/flytta zoner...

Byggaren, jag tror inte heller att dammen (i brist på bättre ord) är farligt djup, men jag vet själv hur svårt det är att se var grusplanen slutar och vattnet (=isen) börjar med snö ovanpå och det är långt till varmt ombyte från zonen och kan vara kallt på vintern. Jag vill inte ha några förfrusna tår på mitt samvete!
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by Byggaren »

edjur wrote:Ok, tre issues nu inlagda! Hoppas att det inte är besvärligt att hantera issues/flytta zoner...

Byggaren, jag tror inte heller att dammen (i brist på bättre ord) är farligt djup, men jag vet själv hur svårt det är att se var grusplanen slutar och vattnet (=isen) börjar med snö ovanpå och det är långt till varmt ombyte från zonen och kan vara kallt på vintern. Jag vill inte ha några förfrusna tår på mitt samvete!
Nä ok förstår. :-)
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by Wallen »

Ger det tills imorgon för eventuella kommentarer innan jag ser över issues
User avatar
Hylaeus
Posts: 67
Joined: 31 Mar 2013 20:55
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by Hylaeus »

Zonerna kan väl ligga kvar där de ligger. Låt scouterna vara ifred på Dragontorpet. Ta tillfället i akt och studera trollsländornas patrullflygning över dammen vid Hallonhygget. Vargmyran går utmärkt att ta från den informella ridstigen i åkerkanten. Står man i zonkronan får man hel överblick över Eken som gett zonen dess namn. Juvelvingar och Svalstjärtar är ju mest intressanta att besöka just nu när de på tavlorna omtalade fjärilarna flyger, övrig tid är de bara zoner på cykelväg/skidspår. Silvertallen, Nåstennånstans, Fäbodarna, UppåHåga kan väl inte bli bättre placerade.
Tack för dessa intressanta zoner!
Curiosity is my first name
Wallen
Zonemaker
Posts: 994
Joined: 20 Feb 2012 12:43
Country: Sweden

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by Wallen »

Hmm avvaktar lite till...
User avatar
edjur
Posts: 36
Joined: 21 Mar 2014 20:31
Country: Sweden

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by edjur »

Hej Zonläggare och alla vanliga turfare!

Nu tycker jag att det är dags för fler zoner i Hågadalen-Nåstens naturreservat igen - denna gång har jag dessutom lagt till zoner i utkanterna, främst Norby där jag tror en zonförtätning skulle öka lockelsen att också ta sig ut i reservatet. Totalt är det 15 zonförslag, så jag hoppas zonläggaren kan tänka sig att ladda ner en pdf för att få detaljerna. ;)

Länk till PDF på Dropbox

Jag tar på mig hela ansvaret för förslagen, men har fått input från flera medturfare under arbetets gång. För de som vill få en överblick kommer här översiktskartan över förslagen:
NåstenTurfzoner_2015.png
NåstenTurfzoner_2015.png (975.46 KiB) Viewed 3000 times
Med förhoppningar om fler skogszoner,
edjur
User avatar
Kingslayer
Zonemaker
Posts: 879
Joined: 22 Aug 2012 21:13
Country: Sweden
Location: Åstorp

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by Kingslayer »

Jag är på resande fot och hinner inget förrän om tidigast en vecka. 1:e maj byter vi dessutom Zonmakare igen. Ni är väldigt glada för att klippa och klistra toppografiska kartor i Uppsala. Tyvärr använder turf Google Maps, både i app och zonmakarverktyget vilket ibland gör det svårt identifiera platser ni föreslår, speciellt om inga geografiska attribut finns synliga i maps versionen. Finns zonförslag i appen? Om inte, kan någon plotta förslagen på satllitvyn i Google maps och klistra här istället. Skulle göra det lättare för mig att hinna med att titta på detta innan 1:e maj.
User avatar
edjur
Posts: 36
Joined: 21 Mar 2014 20:31
Country: Sweden

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by edjur »

Alla förslagen (utom där jag uttryckligen sagt annat) ligger också som förslag via appen. Detaljbilder finns också på några i pdf:en. Ursäkta att jag inte var tydligare med den informationen!
Post Reply

Return to “Uppsala”