Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Moderator: Zonemakers

User avatar
edjur
Posts: 36
Joined: 21 Mar 2014 20:31
Country: Sweden

Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by edjur »

Då jag föredrar att vandra i skogen på helgerna vill jag gärna ha fler zoner i Hågadalen-Nåstens naturreservat så jag kan kombinera det med turfande utan att behöva ta samma tur till UppMulleOne varje helg. Samtal i chatten och på turföl får mig att tro att jag inte är ensam om detta. :-)

Här presenterar jag 9 förslag för att göra hela naturreservatet Hågadalen-Nåsten turfvänligt. De flesta zonerna är tänkta att fungera oavsett om turfaren fördrar att vandra, cykla eller åka skidor. Flera av zonerna ligger även så de kan tas från hästryggen. Alla är även föreslagna via appen under det namn jag ger först nedan (om jag inte kommer ihåg fel...). Har använt en skärmdump av en karta över naturreservatet så att vandringsleder (röda) och skidspår (blå) också syns. Hela kartan finns att ladda ner här (pdf). Numrering i kartan är samma som i beskrivningarna nedan (men det hade ni väl förstått ändå?).
hagadalen-nasten1.png
hagadalen-nasten1.png (739.33 KiB) Viewed 4412 times
1. Förslag "DeadPineZone" eller "DödaTallen".
Det är en grusbelagd vändyta som håller på att växa igen med en stor död tall i mitten. Tallen är fin att titta på en stund då den är helt silvergrå. Då flera stigar och Hammarskogspåret (skidspår) passerar är det även ett perfekt ställe att fundera på hur lång tur man vill ta (en extra zon eller två orkar man väl?).

2. Förslag "Skidkorsning(en)" skulle även kunna heta "SkiCross" eller dyl.
Detta är knutpunkten för tre (skoter-spårade) skidspår: Gipenspåret (från Gottsunda), Hammarskogspåret och Kung-Björnspåret. Sommartid går det även bra att cykla hit. Det är en trevlig liten glänta/äng nära en större äng/hästhage, flera stigar möts här.

3. Förslag "VattenUtåIn" eller "ScoutZone" - Scoutstugan Dragontorpet.
För att koppla zonerna längre norrut med Lurbo bro för de som vill ha en tur mellan Gottsunda och Håga behövs en zon i södra delen av skogen. Här vid Dragontorpet finns ett utedass och en vattenpump - perfekt för en paus! Zonen ligger också nära Hammarskogspåret.

4. Förslag "Stigkorsning" eller kanske "CoolButts" då infoskylt om Svalstjärtar på Fjärilsstigen ligger nära :-)
Här korsar vandringsleden från Läbybron till Rödmossen järnvägsbanken - zonen ligger alltså bra till för vandrare på stigen och för cyklister/ryttare och skidåkare på den gamla järnvägsbanken. Att även den nya Fjärilsstigen passerar här gör ju saken bara ännu bättre. (Gamla järnvägsbanken från Flogsta till Skärfälten är en trevlig tur med blandat skog och fält som egentligen förtjänar ännu fler zoner.)

5. Förslag "BigOakZone" eller "StorEkZon" eller dyl.
En liten bit in i skogen från stigen står en stor ek som dominerar de omkringliggande träden så mycket att den t.o.m. syns på satellitkartan. Oavsett årstid är det värt att gå in och imponeras och titta på växtlighet och djurliv runt denna bjässe. Stigen som passerar bredvid är främst en ridstig men den nyttjas även av cyklister och vandrare. Kan tipsa att denna stig är extra fin då liljekonvaljerna blommar!

6. Förslag "BabyTreesZone" eller "HallonHygget" edyl.
Vid den lilla dammen finns en fikaplats där någon har eldat och byggt lite sittplatser runt. Detta har varit en vändplats då de högg ner skogen på hygget bredvid, men träden håller på att växa upp igen. Bra plats för en fika (ifall man inte vill klättra upp på Högbyhatt en bit bort), och ligger i anslutning till Kung-Björnspåret vintertid. Min första tanke var en zon uppe på Högbyhatt, men då naturen är känslig uppe på stenhällarna och jag flera gånger blivit utskälld av hundar som vill försvara husses/mattes fikakorg när jag gått upp där tror jag denna placering fungerar bättre. Cykel och skidvänlig zon, även om man inte fikar eller letar hallon på hygget!

7. Förslag "TheWolfAnt" eller "Vargmyran".
I en trevlig sydvästsluttning med mycket blommor slutar skogen och öppnar sig till en äng, zonen har jag förslagit på norra delen av ängen, längs skogskanten går en stig. Om man kommer norrifrån (nr 6 eller 8) är det väldigt trevligt att komma ut ur skogen en stund och få lite vyer och sol.

8. Förslag "JewelWings" eller "Juvelvingar".
Näst sista stoppet på Fjärilsstigen, de har byggt en träspång med en plattform längst ut så man kommer ut i gläntan vid skogsvägen (utan att bli blöt eller vada genom gräset) för att titta på fjärilar. Informationspollaren har en text om Juvelvingar och det föreslår jag också som namn på zonen. Kung-Björnspåret går på skogsvägen vintertid och alldeles i närheten finns en väldigt trevlig fikaplats.

9. Förslag "BlueWings" eller "Blåvingar".
Detta förslag la jag in i appen innan jag såg hittade platsen för förslag 8. Blir inte ett dugg ledsen ifall detta inte blir av, kanske bättre att spara till ett förslag nära Rödmossen? :-)

Slutord:
När jag tänkt ut dessa zoner har jag försökt få en bra spridning i hela Nåsten med zoner som passar så många typer av turfare (förutom utpräglade city-turfare då) som möjligt. Kan tänka mig att den kan bli för mycket att dela ut alla dessa på en gång, så jag har föreslagit dem i en möjlig prioritets-ordning. Andra möjligheter finns ju också som att ta 2, 3, 4, 8 i en första omgång och fylla på med de andra senare ifall det verkar lämpligt. Något som jag inte har tagit med är utpräglade mullezoner som kräver vandring eller bra handlag med mountainbike. Den typen av zoner tycker jag täcks ganska bra av UppMulleOne och PreacherChair, och om det ska bli fler kan det fyllas i senare (har några idéer). På tal om mullezoner - är det ingen som förslagit en bra placering för "UppMulleTwo" i Lunsenskogen sydöst om stan? Jag hittar inte så bra i den skogen, men skulle gärna kunna plocka zoner där också! För övrigt har Vårdsätra (sydvästra Uppsala) alldeles för få zoner (=inga)!

Kommentarer från mina medturfare mottages tacksamt för att hitta bättre placeringar/namn och vilka ni helst vill se ifall vi inte får alla på en gång. ;)

Med vänliga hälsningar och förhoppningar om fler skogszoner,
/edjur

P.S. Om zonmakarna vill ha en bra karta över Uppsala för zonplaceringar rekommenderar jag Hittaut-kartan! Perfekt för att se var stigarna går, även i de mindre skogspartierna i stan. Snart finns årets tillgänglig på hemsidan, men jag kan posta en tryckt till valfri adress. D.S.
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by Byggaren »

Kanon, har själv tänkt länge att göra en sån här zonförslags-inventering i Nåsten ! Skönt att nån annan gjorde det istället ;)

har inte dataljkoll på området förutom vid förslag 2 som jag intygar är ett bra ställe som fungerar som knutpunkt såväl vintertid och på sommaren. Området är generellt fint och genomkorsat av stigar och små vägar, lämpligt för olika fortskaffningsmedel. Fler zoner i området är önskvärt, åtminsone i takt med att staden blir mättad.
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by StarDust »

Detta är ett fantastiskt förslag som jag velat se komma från andra städer också! Problemet är att zonläggarna ofta inte kan se stigar och tycker det kan vara lite småjobbigt att lägga zoner på sådana ställen, dels stigproblemet men även på grund av att de inte vet om det finns intresse för zoner där.
Jag har försökt kringgå det med hjälp av openstreetmap.org. Jag kan rekommendera att även turfare använder det vid zonförslag här på forumet för det brukar vara rätt bra utritat med stigar där.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
Guest

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by Guest »

Jag har ingen som helst lokalkännedom om området men skulle garanterat utnyttja möjligheten till kombinerad turf och naturupplevelse, bra förslag!
Chairman
Posts: 4
Joined: 09 Aug 2013 12:41
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by Chairman »

Mycket trevligt förslag.


Skickas från min iPad via Tapatalk
StarDust
Zonemaker
Posts: 1499
Joined: 09 Aug 2010 16:37
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by StarDust »

Jag tar över den här tråden lite och ändrar dess utseende till Strövområden i Uppsalas omnejd. :)

Hammarskog är ett välbesökt område strax söder om Uppsala som man kan ta buss, bil eller cykel till. Att gå dit kanske tar lite lång tid.
Nedan är en karta som jag slängt ihop lite snabbt, det är en kombination av googlemaps och openstreetmap.

Image
Om du inte ser hela bilden så kan du högerklicka och välja visa bild eller något liknande.

Som man kan se så finns det väldigt många stigar och om man kombinerar båda kartor så får man en bra blick över området. Jag rekommenderar att zonbyggaren använder denna karta som ett exempel och gör egna efterforskningar med de riktiga kartorna för bättre detalj.

Några zonförslag har man ju lagt till förstås.

1. Till höger om vägen, parkering. Närmast Dalkarlskärret ett fint område för en picknick eller dylikt. Var där i helgen och det är mycket fågelliv just nu.

2. Hammarskogs egna herrgård med kafé och möjlighet till uthyrning för bröllop och liknande. Stor parkering där många har som startplats för en lång uppfriskande promenad.

3. En vacker liten strand med picknickbord och fin utsikt över Mälaren.

4. Ett stort fågeltorn på flera våningar.

5. (Blev lite liten, till väst om 1). Ett stort fågeltorn.

Utöver dessa förslag hade jag gärna velat se zoner längs med stigarna och kanske inåt skogen för lite mulleaktivitet!

Hoppas det hjälper zonbyggaren lite att bygga i området.
Life's journey is not to arrive at the grave safely, in a well preserved body, but rather to skid in sideways, totally worn out, shouting "Holy shit, what a ride!"
User avatar
edjur
Posts: 36
Joined: 21 Mar 2014 20:31
Country: Sweden

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by edjur »

Jag tar över den här tråden lite och ändrar dess utseende till Strövområden i Uppsalas omnejd.
Du är välkommen och dina förslag är mycket bra! En sommar för något år sedan (pågick stegtävling på jobbet...) vandrade jag längs hela Hammarskogs-spåret (skidspår vintertid) från Hågahögen ner till Hammarskog, blev ca tre mil t.o.r med en inte helt planerad omväg hem. Det var en heldagstur med lunch på herrgården, så jag rekommenderar också andra sätt att ta sig dit om man vill hinna något annat samma dag. ;)

Förslag 1 vid Dalkarlskärret kan jag intyga är precis så fint som det beskrivs med mycket djurliv och vacker utsikt över dammen/sjön. Förslag 2 vid Herrgården skulle ju vara perfekt då det är ett centrum för friluftsliv alla årstider. Förslag 3 vid Vreta udd är en annan pärla i Uppsala - själv har jag bara cyklat dit, men tror att många tar sig dit även med skridskor och kajak. De sista förslagen (4+5) verkar också bra.

Har redan börjat fundera på var det skulle kunna läggas zoner mellan Preacherchair/Eksätra och Dalkarlskärret så det kan bli en trevlig (cykel)tur söderut.
embeoo
Zonemaker
Posts: 817
Joined: 30 Jul 2012 00:50
Country: Sweden
Location: SoDa

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by embeoo »

Efter lång väntan är det nog Nåstens tur!

Istället för att löjla mig med att dutta ut dem över tid, eller kasta ut dem slumpmässigt så ger jag lite förvarning. 10:00 imorgon kommer det plus! Så vill ni har ni ett väldigt zonglest minievent ;) Tråkigt väder ser det ut som tyvärr.

Och guldstjärna för presentationen! Även om man skulle försöka lägga själv i sådana här områden med det material man kan hitta så blir det ofta zoner som "Träden" och "Stigen". Kul med något mer att hänga upp det på, oavsett om det bara är något smått.
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by Byggaren »

embeoo wrote:Efter lång väntan är det nog Nåstens tur!

Istället för att löjla mig med att dutta ut dem över tid, eller kasta ut dem slumpmässigt så ger jag lite förvarning. 10:00 imorgon kommer det plus! Så vill ni har ni ett väldigt zonglest minievent ;) Tråkigt väder ser det ut som tyvärr.

Och guldstjärna för presentationen! Även om man skulle försöka lägga själv i sådana här områden med det material man kan hitta så blir det ofta zoner som "Träden" och "Stigen". Kul med något mer att hänga upp det på, oavsett om det bara är något smått.
Trevligt med zonregn över stan :-)
Det hör inte till vanligheterna inte, tror vi aldrig fått fler än 5 zoner sammtidigt nånsin faktiskt. Men Nåsten fick ju vänta lite. Men det blir det väll ingen lång väntan va? ;-)
Byggaren
Zonemaker
Posts: 657
Joined: 14 May 2012 12:04
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Hågadalen-Nåstens naturreservat väster om Uppsala

Post by Byggaren »

...o där kom ju zonerna i Nåsten ! (ja faktist redan dagen efter mitt förra inlägg :) )
Nåja, allt blir inte perfekt från början, har lagt en rad issues kring dom nya zonerna i Nåsten, mest smågrejjer dock.

En sak jag dock inte vill kalla för felanmälan direkt är ComeGetIt:s placering, den justerades nyligen av okänd orsak lite, men eftersom den nya zonen KvarnboRuin ändå ligger aldeles för nära ComeGetIt, inom 200 m (issue lagd om det, och ja trappan ner till ån räknas som direktförbindelse) Föreslår jag härmed att när Kvarnboruin ändå flyttas kan ComeGetIt samtidigt flyttas ner till bron över Hågaån. Finns ju lagom mycket plats där och det är en fin plats att titta på ån o naturen runt omkring, vad tycks kära med-uppsalaturfare ? förslaget kan beskådas här: https://mapsengine.google.com/map/edit? ... ZTwgFdzujU Inte helt hundra på placeringen, men om vi börjar så, så kan vi kolla om den behöver justeras sen :)
Post Reply

Return to “Uppsala”