Ny zonutläggare maj-aug 2015

Moderator: Zonemakers

User avatar
Hylaeus
Posts: 67
Joined: 31 Mar 2013 20:55
Country: Sweden
Location: Uppsala

Re: Ny zonutläggare maj-aug 2015

Post by Hylaeus »

Theseuscopy
Vilken besöksvärd zon.
Inte gett mig tid att besöka detta tempel förrän idag. Högsommarljuset fick kolonnerna att närmast skimra i vaniljgult.
https://www.dropbox.com/s/fxpxknbd3hj50 ... .jpeg?dl=0
Curiosity is my first name
MasterOfTurf
Zonemaker
Posts: 243
Joined: 26 Nov 2012 22:51
Country: Sweden

Re: Ny zonutläggare maj-aug 2015

Post by MasterOfTurf »

Tack vare dig som fler turfare kan få uppleva denna plats - fler sådan förslag emottages tacksamt.
User avatar
Hogsquare
Posts: 74
Joined: 31 Mar 2013 18:09
Country: Sweden

Re: Ny zonutläggare maj-aug 2015

Post by Hogsquare »

Zonplacering Returned2S.png
Zonplacering Returned2S.png (357.72 KiB) Viewed 3411 times
Ankare.jpg
Ankare.jpg (108.22 KiB) Viewed 3411 times
Zonförslag: Returned2S
Två skeppsankare à 5 ton vardera avsedda för ett fartyg som aldrig kom att byggas utgör ett intressant monument i Söderfors.
Returned2S anspelar på att ankarna kom tillbaka från Stockholm till Söderfors (Sender). De sattes upp högst uppe på Ankarbacken vid brukets 200-årsjubileum 1876.
Order of Aquamen Member. 2nd holder of Gröneborg (formerly GreenFortress)
Munin
Zonemaker
Posts: 382
Joined: 25 Sep 2014 19:35
Country: Sweden
Location: Uppsala/Sweden

Re: Ny zonutläggare maj-aug 2015

Post by Munin »

4H gården i Årsta kan behöva en zon samt minneslunden vid Vaksalakyrkan. Lagt båda som förslag i appen; ÅrataHHHH och VaksalaRest.

//Munin
SaffieSiri
Posts: 22
Joined: 10 Mar 2015 22:30
Country: Sweden

Re: Ny zonutläggare maj-aug 2015

Post by SaffieSiri »

Valsgärde gravfält och Fullerö backar är två fina och sevärda platser mellan Gamla Uppsala och Storvreta.

Valsgärdegravarna från vikingatid med fantastiska fynd av stormän (?) begravda i båtar med svärd, hjälmar, hästar, hundar etc ses bäst på håll, och jag föreslog en zon i appen på en smal grusväg mellan två fält. Boatgravezone

Fullerö backar lite längre norrut har järnåldersgravar, förutom att det är ett trevligt naturskyddat område med fin och varierad växtlighet. Det räknas också som ett fornminne, precis som Valsgärde, och för bilturfare finns en parkeringsplats hundra m längre norrut. Jag föreslog zon i appen längst in på den cykelbara stigen. Fin fikaplats med utsikt mot Uppsala och just Valsgärde. FulleröBacke
MasterOfTurf
Zonemaker
Posts: 243
Joined: 26 Nov 2012 22:51
Country: Sweden

Re: Ny zonutläggare maj-aug 2015

Post by MasterOfTurf »

Tack Munin och SaffieSiri för fina zonförslag som nu ligger utlagda (förutom minneslunden).
SaffieSiri
Posts: 22
Joined: 10 Mar 2015 22:30
Country: Sweden

Re: Ny zonutläggare maj-aug 2015

Post by SaffieSiri »

Trevligt!
Går det att ändra stavningen på BoatgraveWiew till BoatgraveView? Så blir det rätt.
//SaffieSiri
User avatar
Marrrs
Posts: 191
Joined: 16 Apr 2012 11:14
Country: Sweden
Location: Enköping, Sweden

Re: Ny zonutläggare maj-aug 2015

Post by Marrrs »

Jag vill föreslå Rickebyhällen.
"På berghällen finns 51 skepp, 5 kvinnofigurer, 2 djur, 18 ringkors (solhjul). 4 ringar, 2 spiraler, 1 livklädnad, 115 fotspår och ca 94 skålgropar." - Https://kulturbilder.wordpress.com/2014 ... -enkoping/
Mer lättillgänglig än Brandskogsskeppet och minst lika sevärd.

Image
Image
8-)
User avatar
Shitty
Zonemaker
Posts: 451
Joined: 22 May 2013 11:22
Country: Sweden
Location: Sthlm söderort

Re: Ny zonutläggare maj-aug 2015

Post by Shitty »

Alla landsortskyrkor! Även när man, som jag, inte är speciellt kyrklig av sig...
De ligger ofta på fetaste platsen i området/socknen och är som regel värda ett besök, bero det på arkitektur, läge, gamla gravstenar, stenmurar, målningar etc. etc... Detta skulle dessutom knyta ihop hela länet på ett smutt sätt, ligger ju ofta med jämna mellanrum, typ?

Sen börjar ju nu de flesta (alla?) uppländska vattentorn ha en egen zon, men slår iaf ett slag för dom.

Å fyrar. Dessa balla bastioner i civilisationens utkanter (whatever), men d vore coolt me fler såna Z.

Ber om ursäkt för avsaknaden av direkta förslag men du har ju rätt fria tyglar där då ;)

// Shitty
User avatar
UrbanGeeks
Posts: 161
Joined: 26 Sep 2012 00:51
Country: Sweden

Re: Ny zonutläggare maj-aug 2015

Post by UrbanGeeks »

Besökte nyligen Marielund och upptäckte att de inte fanns någon zon där. Det är en trevligt utflykt att från Uppsala tar sig till Marielunds station med ånglok via museibanan Lennakatten. I Marielund finns ett järnvägscafé och det anordnas diverse aktiviteter där under sommaren.

Mitt förslag är att man lägger en zon över stationsträdgården och delar av perrongen. Det är till skillnad från vanliga moderna stationer helt OK att korsa spåret vid denna station.
Marielund_Station.png
Marielund_Station.png (190.99 KiB) Viewed 3356 times
Jag förslår också att man lägger en zon på badholmen Tärnholmen (som ligger rakt öster ut från stationen). Under sommaren så ror Marielunds simsällskap dagligen besökare mellan land och holmen.
Tärnholmen.png
Tärnholmen.png (95.7 KiB) Viewed 3356 times
Post Reply

Return to “Uppsala”