Zonmakarpresentation

Moderator: Zonemakers

User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Zonmakarpresentation

Post by Spix »

Hej på er,

Sedan en vecka tillbaka, och under de kommande fyra månaderna, är det jag som kommer ha zonmakaransvaret för Uppsala. Jag har varit zonmakare för regionen vid ett tidigare tillfälle för något år sedan, men mycket har hänt sedan dess kan jag konstatera. Den tilldelade kvoten för regionen under de kommande månaderna är ett drygt 50-tal zoner, så kom gärna med välmotiverade förslag över hur de ska fördelas. Jag har sett att det redan finns ett flertal aktuella trådar med förslag och kommer självklart kolla på dessa också, och jag läser alla inlägg som görs, även om jag inte alltid svarar i alla trådar.

Ha det bra :-)

//Spix
User avatar
edjur
Posts: 36
Joined: 21 Mar 2014 20:31
Country: Sweden

Re: Zonmakarpresentation

Post by edjur »

Hej och välkommen tillbaka Spix! Tror det var du som var zm för Uppsala när jag började turfa för drygt två år sedan, så det känns som vi är i trygga händer. :-)
User avatar
Hungrigast
Posts: 14
Joined: 19 Mar 2015 09:43
Country: Sweden

Re: Zonmakarpresentation

Post by Hungrigast »

Hej o välkommen :)
Jag har lagt lite förslag här i forumet, håller tummarna.
Som jag förstår så är det du som får ärenden med issues på zoner i Uppsala. Därför undrar jag om det är rätt att lägga issues på alla brozoner som saknar bro-tagg i turfdatabasen? Eller är det något som redan jobbas på av dig eller någon annan?
User avatar
Spix
Zonemaker
Posts: 309
Joined: 28 Feb 2012 14:21
Country: Sweden
Location: Karlstad

Re: Zonmakarpresentation

Post by Spix »

Hungrigast wrote:Hej o välkommen :)
Jag har lagt lite förslag här i forumet, håller tummarna.
Som jag förstår så är det du som får ärenden med issues på zoner i Uppsala. Därför undrar jag om det är rätt att lägga issues på alla brozoner som saknar bro-tagg i turfdatabasen? Eller är det något som redan jobbas på av dig eller någon annan?
Hej och Tack :-)

Det stämmer att det är jag som hanterar issuses för Uppsala. Det är jättesvårt att upptäcka befintliga zoner som saknar ett attribut, så hittar ni brozoner som saknar broattributet så är det bäst att lägga en issue, ja. Sen får jag göra en bedömning utifrån de riktlinjer som finns kring attibutet och fixa till om jag håller med. :)

//Spix
User avatar
Hungrigast
Posts: 14
Joined: 19 Mar 2015 09:43
Country: Sweden

Re: Zonmakarpresentation

Post by Hungrigast »

Spix wrote:
Hungrigast wrote:Hej o välkommen :)
Jag har lagt lite förslag här i forumet, håller tummarna.
Som jag förstår så är det du som får ärenden med issues på zoner i Uppsala. Därför undrar jag om det är rätt att lägga issues på alla brozoner som saknar bro-tagg i turfdatabasen? Eller är det något som redan jobbas på av dig eller någon annan?
Hej och Tack :-)

Det stämmer att det är jag som hanterar issuses för Uppsala. Det är jättesvårt att upptäcka befintliga zoner som saknar ett attribut, så hittar ni brozoner som saknar broattributet så är det bäst att lägga en issue, ja. Sen får jag göra en bedömning utifrån de riktlinjer som finns kring attibutet och fixa till om jag håller med. :)

//Spix
Då vet jag, lägger issues på de broar jag vet.
User avatar
Hogsquare
Posts: 74
Joined: 31 Mar 2013 18:09
Country: Sweden

Re: Zonmakarpresentation

Post by Hogsquare »

Dinosteps och Lecheplätten
2 förslag på zoner, även lagda i appen.
Dinosteps vid avgjutningarna av riktigt stora tretåade dinosauriespår, alldeles utanför Paleontologiska museet i Uppsala.
Lecheplätten ligger mitt inne i Kungsgärdets småstugeområde som är från 1937. Området planerades av Gunnar Leche, stadsarkitekt i Uppsala under drygt 30 år. Med de svagt böjda gatulinjerna och de formaliserade häckarna välkomnas man in i en trädgårdsstad.
Attachments
Lecheplätten
Lecheplätten
IMG_3103.PNG (100.22 KiB) Viewed 3330 times
Dinosteps
Dinosteps
IMG_3102.PNG (139.83 KiB) Viewed 3330 times
Dinosteps
Dinosteps
IMG_3101.PNG (104.59 KiB) Viewed 3330 times
Order of Aquamen Member. 2nd holder of Gröneborg (formerly GreenFortress)
User avatar
Hogsquare
Posts: 74
Joined: 31 Mar 2013 18:09
Country: Sweden

Re: Zonmakarpresentation

Post by Hogsquare »

Lecheplätten, översiktsbild
Attachments
Lecheplätten översikt
Lecheplätten översikt
IMG_3104.PNG (138.77 KiB) Viewed 3328 times
Order of Aquamen Member. 2nd holder of Gröneborg (formerly GreenFortress)
Fridays
Posts: 141
Joined: 06 Dec 2015 15:51
Country: Sweden

Re: Zonmakarpresentation

Post by Fridays »

Har gjort kartor med förslag i två trådar den första är tråden för Enköping och den andra är tråden Skokloster. Hoppas på lite nya zoner till både Enköping och Skokloster.
User avatar
Hogsquare
Posts: 74
Joined: 31 Mar 2013 18:09
Country: Sweden

Re: Zonmakarpresentation

Post by Hogsquare »

Spix wrote:Hej på er,

Sedan en vecka tillbaka, och under de kommande fyra månaderna, är det jag som kommer ha zonmakaransvaret för Uppsala. Jag har varit zonmakare för regionen vid ett tidigare tillfälle för något år sedan, men mycket har hänt sedan dess kan jag konstatera. Den tilldelade kvoten för regionen under de kommande månaderna är ett drygt 50-tal zoner, så kom gärna med välmotiverade förslag över hur de ska fördelas. Jag har sett att det redan finns ett flertal aktuella trådar med förslag och kommer självklart kolla på dessa också, och jag läser alla inlägg som görs, även om jag inte alltid svarar i alla trådar.

Ha det bra :-)

//Spix

Du vill ha input på hur resterande zoner som du får lägga ut borde fördelas.

Det vore rimligt att i första hand fördela dem på orter som har hög aktivitet. Orter där zonen eller zonerna endast tas av enstaka gästturfare och med låg frekvens bör inte få ytterligare zoner, förtätningszoner eller slingor förrän man börjar märka att det sker omsättning från lokala turfare.
Bälinge och Storvreta är exempel på orter där det tillkommit nya turfare och är hög aktivitet av lokala turfare. Tobo som tidigare haft tre mycket aktiva turfare har inte haft någon lokal aktivitet på flera omgångar. Bålsta, Knivsta och Tierp har däremot aktivitet och vardera orten har minst en mycket aktiv turfare som i förra omgången placerat sig på top 50 i Uppsalalistan. Det borde premieras.
När det gäller fördelningen av resterande zoner skulle jag önska att du kvoterar efter Uppsalas top 100 under förra omgången vilket kan vara svårt när man inte vet vilka turfare som turfar var.
Min genomgång av top 100-listan för Uppsala i omgången som slutade 6 mars 2016 ger :
Uppsala tätort (och sammanhängande stadsdelar såsom Sävja och Sunnersta) 61 st, Enköping 21 st, Storvreta 5 st, Bälinge 3 st, Alunda 3 st, Bålsta 2 st, Tierp en, Knivsta en, Almunge en, Skutskär en och Gåvsta en.
Hoppas detta kan vara till hjälp. Ser fram emot vackra och/eller intressanta zoner!
Order of Aquamen Member. 2nd holder of Gröneborg (formerly GreenFortress)
Weekendstone
Posts: 57
Joined: 11 Dec 2013 21:44
Country: Sweden

Re: Zonmakarpresentation

Post by Weekendstone »

Jag håller också med Hogsquare om att det känns onödigt att lägga zoner på ställen där det inte turfas något och som endast tas med bil av gästturfare. Hellre då att lägga bra slingor runt om i utkanten av Uppsala och Enköping främst och förtäta de mindre orterna där det turfas. Nu när våren kommer vore det perfekt med t ex en runda ut till Hammarskog som jag föreslagit i ett annat inlägg eller binda ihop Bälinge och Storvreta bättre med Uppsala så det blir värt att cykla ut dit. De behöver säkert förtätas också då det är hög aktivitiet i dessa orter.
Post Reply

Return to “Uppsala”