Spången längs Ekolns strand mellan Skarholmen och Ekolnsnäs

Moderator: Zonemakers

Post Reply
Empressjojo
Posts: 14
Joined: 18 Jun 2016 13:59
Country: Sweden

Spången längs Ekolns strand mellan Skarholmen och Ekolnsnäs

Post by Empressjojo »

Sedan förra året finns en väldigt fin bred spång mellan Skarholmen och Ekolnsnäs, som med fördel skulle kunna få en zon eller två för att locka dit folk att njuta av utsikten:-)

Här är platsen jag tänker på, på ena sidan av zonförslaget är en bänk
Image

På andra sidan av zonförslaget är en pir/brygga ut genom vassen till vattnet :-)
Image

Här är zonförslaget i förhållande till zonerna Skaris och Ekolnsnäs
Image
Image
Image

Den skulle kunna heta tillexempel EkolnsPir eller SkarisSpång :-)


Då spången är lång skulle man även kunna lägga till ytterligare en zon längre bort, till exempel här, vid en annan bänk, för att locka dit turfare
Image
På den västra delen av spången
Image
Här, i förhållande till Ekolnsnäs. Det ser ut som att det är nära, men man kan inte åka direkt till väster och ta ekolnsnäs, utan måste åka upp runt, så det är en bra bit resväg mellan Ekolnsnäs och detta zonförslag
Image


Bonus:
För övrigt skulle det kunna vara lämpligt att flytta zonen Arvid lite lite söderut
Image
Då skulle den ligga på spångens förlängning vid en fin och lättillgänglig utsiktsplats, istället för precis vid en badbrygga som den ligger nu. (Spången fortsätter från utsiktsplatsen till badbryggan där zonen är belägen just nu, så den blir inte svårare att ta, snarare lättare då man inte måste stå med mobilen i högsta hugg precis där folk badar).
Image
Image

Om sådan flytt genomförs skulle zonen kanske kunna byta namn till SpångRuntOm, eftersom spången går runt det stora trädet:-)

Mvh,
Empressjojo
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Spången längs Ekolns strand mellan Skarholmen och Ekolnsnäs

Post by Maqqan »

Mycket fina förslag!

Det första förslaget kommer jag placera ut lagom till påsken men jag väljer nog att försöka placera den på piren istället som jag misstänker pekar rakt ut från bänken du pekade ut?

Även flytten av Arvid verkar intressant men jag måste kolla först så det inte är något annat speciellt på den platsen då namnet inte verkar knyta an geografiskt, kanske är det något annat som gör att zonen ligger där?
Empressjojo
Posts: 14
Joined: 18 Jun 2016 13:59
Country: Sweden

Re: Spången längs Ekolns strand mellan Skarholmen och Ekolnsnäs

Post by Empressjojo »

Tack så mycket, roligt att det uppskattades:-) Kul att höra att det blir en ny zon till påsk! Då ska det ut och turfas ;-)

Ja precis, piren pekar rakt ut från bänken. På kartbilden ser det ut som att det är ett "streck" i vassen som går snett uppåt vänster från bänken, men i verkligheten tyckte jag piren såg ut att ligga i princip 90 grader jämfört spången/strandkanten. Kanske lika bra att göra den extra stor så man kan ta den oavsett:-)

Jag har ofta undrat varför zonen heter Arvid, om det är så att namnet har att göra med gården/gårdarna längre upp i slänten, så kanske man kan flytta Arvid dit och göra SpångRuntOm till en egen zon, ifall det passar bättre :-)
Jag skulle gissa att Arvid kanske är en av de riktigt gamla, och är benämnd efter det person som föreslog den, men vad vet jag:-p
User avatar
Florenskan
Posts: 23
Joined: 08 Mar 2014 10:26
Country: Sweden

Re: Spången längs Ekolns strand mellan Skarholmen och Ekolnsnäs

Post by Florenskan »

Mycket bra förslag. Spången är helt nybyggd, Arvid låg tidigare vid en återvändsgränd innan spången byggdes, det var bara sly där spången är nu. Det sämsta är väl dock att det sitter cykelförbudsskyltar på spången..... :?
Jag har inte träffat någon som vet var Arvidnamnet kommer från....
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Spången längs Ekolns strand mellan Skarholmen och Ekolnsnäs

Post by Maqqan »

Nu har jag fått redan på varför zonen heter som den gör. Tyckte det var smårolig anledning som embeoo gav mig så namnet får förbli tills Uppsalas stalkerjour lyckats reda ut saken :)

Men han höll med om att spången var en bättre placering så en flytt blir det.
User avatar
Florenskan
Posts: 23
Joined: 08 Mar 2014 10:26
Country: Sweden

Re: Spången längs Ekolns strand mellan Skarholmen och Ekolnsnäs

Post by Florenskan »

Maqqan, berätta berätta! Stalkerjouren lyckas inte [emoji52]
Weekendstone
Posts: 57
Joined: 11 Dec 2013 21:44
Country: Sweden

Re: Spången längs Ekolns strand mellan Skarholmen och Ekolnsnäs

Post by Weekendstone »

Dags att bygga vidare på denna fina slinga nu när cykelförbudet har upphävts! Norrut längs vattnet behövs det en till zon lämpligtvis vid småbåtshamnen "Norra hamnen". Zonens placering ligger i den bifogade kartan.

https://drive.google.com/open?id=1EQpWx ... sp=sharing
Post Reply

Return to “Uppsala”