Ack Värmeland du Sköna!

Moderator: Zonemakers

User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Sv: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Maqqan »

Maqqan wrote:Denna månad ska jag fokusera ännu mer österut. Jag har provat ett par gånger att cykla från Karlstad till Kristinehamn och tycker att det är en väldigt fin väg att ta och tycker det skulle vara trevligt med några zoner längs denna bana.

Varför placera zoner där ingen rör sig frågar ni er då? Jag tycker istället man ska ställa sig frågan: "Skulle jag överväga att cykla till Kristinehamn om det fanns zoner?" Om bara några svarar ja tycker jag absolut det finns skäl för det. Har givetvis sett diskussionerna om att Turf inte är en motionsapp men tycker inte heller vi ska motarbeta dem som väljer att använda den som det.

Till förslagen då (börjar i Karlstad, slutar i Kristinehamn). De flesta förslag är placerade längs vägen men har även centrerat ett par av dem i Väse tätort, om Ekshärad och Storfors har så borde Väse kunna ha.

https://mapsengine.google.com/map/edit? ... Zb3-tGUt5s

BusterudZon
Image

Är förvånad över att vi inte fått zon här tidigare. Väldigt bra cykelbana som binder ihop Skattkärr med övriga Karlstad.

ÖstFågelKyrka
Image

En vacker kyrka i Östra Fågelvik som ligger i Skattkärrs östra delar.

RunstenVidVe
ImageImage

Zon vid en vändplats som ger fin utsikt över närliggande sjö, även en gammal runsten är placerad här. Given bilzon längs med vägkanten men är alltid bra med en bensträckare.

VäseKyrka
Image

Zon vid Väses kyrkogård, förslaget är placerat över bron som visas i bilden.

VäseBusstopp
Image

Zon vid Väses busshållplats för de regionala bussarna. Även här ganska given bilzon men kanske lockar turistande turfare att åka av E18 och in i Väse, bra för ett litet samhälle med turister.

VäseIdrott
Image

Zonförslaget är placerat bredvid isplanen som används vintertid, i närheten finns även en fotbollsplan.

VäseNyaSkola
Image

Zonförslaget är placerat över en nyasfalterad gångväg som ligger intill den nya skolan.

VäseStation
Image

Väses tågstation är igenbommad sedan länge men det finns en tåghållplats som de regionala tågen använder.

VäseGamlaSkola
Image

Zon vid den gamla skolan som idag används som utställningslokal till blandannat kostsmide i trä.

MittISkogen
Image

Ett lite annorlunda zonförslag över en gammal väg som en traktor eller möjligtvis fyrhjulsdriven pickup kan använda. Ändå ganska lättcyklad trotts blandningen av sand och grus. Ligger lite mitt i ingenstans men är en bra cykelväg till Kristinehamn om man inte vill ta långa omvägen norr om E18.

CykelE18
Image

En grusbelagd gång och cykelbana som löper parallellt med E18 härifrån till Kristinehamn. Väldigt vacker väg där man samtidigt ser trafiken på E18 susa förbi men samtidigt på säkert avstånd.

RudsbergBro
Image

En vacker bro över bäcken vid Rudsberg, endast för cyklister och fotgängare.

StolpenVägBro
Image

Över E18 vid vägmotet Stolpen byggdes för några år sedan en säker passage över vägen, vill föreslå en zon på norra sidan om denna så att de som stannar vid macken på södra sidan får sträcka på benen lite.
Bump.

Zonförslagen i väse är inte lika intressanta längre.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Maqqan »

Väcker liv i en gammal tråd med ännu ett förslag i Väse. Föreningen Väse framtid har ordnat en aktivitetspark som fått mycket uppmärksamhet och uppskattning. Kikade förbi vid parken igår och såg rejäla klätterställningar blandat med grillstuga, längdspår och BMX-bana. En sådan park borde förevigas med en zon så att turfande föräldrar har en ännu större anledning att besöka parken.

Lite bilder:
https://photos.app.goo.gl/S1ygbpY4IWiHmqWp2

Information:
http://www.vaseframtid.se/?p=1187

Har placerat zonförslaget ZonIParken framför grillstugan.
Jomi
Posts: 10
Joined: 07 May 2015 17:45
Country: Sweden

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Jomi »

Jag tycker att Jäverön känns lite bortglömd. Det är en zon vid färjan och det känns som om man drar sig för att åka dit för en enda zon, när det är flera timmars väntetid tills färjan går tillbaka. En cykeltur runt ön under tiden skulle passa bra. Eftersom jag aldrig varit runt hela ön så vet jag inga bra platser. Men den här kartan visar många vandrings och cykelleder. Någon som har bättre koll?

https://varmlandsleder.se/wp-content/up ... averon.jpg
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Ack Värmeland du Sköna!

Post by Maqqan »

På min jakt efter intressanta platser i Eda kommun som jag nu ansvarar för sprang jag på denna länk:
https://www.visitarvika.se/en/do/forkla ... ment-34795

En sådan skapelse måste givetvis föräras med en zon. Tyvärr ansvarar jag inte för Arvika nu men jag lyckas heller inte lokalisera platsen, någon som har koll på var det kan tänkas vara? På kartan som DaddyKing tipsade mig om en gång i tiden finner jag Earlandssons koja, kanske ligger det i närheten?
Post Reply

Return to “Värmland”