Zonrokad på Svinvallen, Kristinehamn

Moderator: Zonemakers

Post Reply
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Zonrokad på Svinvallen, Kristinehamn

Post by Maqqan »

Ödetomten där zonen KristineCo idag ligger är nu under byggnation och zonen behöver flyttas. Tänkte ta tillfället i akt och föreslå en rokad av närliggande zoner samtidigt, flyttar jag tänkt föreslå länge men som aldrig blivit av.

En anledning är att de nya placeringarna får en mer historisk touch men flyttarna kan även bli absolut nödvändiga i framtiden om den föreslagna bron vid Svinvallen blir verklighet. En sådan bro skulle korta ner avståndet mellan zonerna HarbourSight och Mastis till runt 100 meter så dessa flyttförslag är även förebyggande.

HarbourSight
Inget fel alls på dagens placering bredvid Carl Nesjars helårsfontän men i närheten finns även Ölme diversehandel som är ett populärt turistmål. I denna lokal finns även en replika av Lusasken som gett Kristinehamn sitt smeknamn. Hit skulle jag vilja föreslå att zonen flyttas.

FireRoad
Denna zonen har jag alltid tyckt vara väldigt trist placerad, en ren utflyllnadszon. Denna skulle jag vilja föreslå flyttas till kajkanten mittemot Mastis, längs med Norra Hamnsgatan. Här finns ett skepp på en pinne som är en modell av galeasen Matilda. Galeasen Matilda var Axels Broströms första skepp som grundlade Broströmska stiftelsen, stiftelsen är mer förknippad med Göteborg men det var i Kristinehamn allting började. Axel själv har en byst rest till sitt minne vid korsningen av Farmgatan/Presterudsvägen men vid denna kajkant finner man Matilda.

Historia: https://nwt.se/kristinehamn/2015/11/27/ ... istinehamn

Image

KristineCo
Mitt bästa förslag för flytt av denna är att flytta KristineCo till cykelbanan intill Granngården vid den stora rondellen väster om Coops parkering. Kan behålla sitt tidigare namn alternativt att man döper om den till Albin.

En framtida zon någonstans på den långa raka cykebanan längs västra ringvägen som går härifrån i nordlig riktning skulle även ge en bra alternativ runda till zonen Slutspelat.


Karta med flyttförslag utritade: https://drive.google.com/open?id=17AdGS ... sp=sharing
User avatar
Maqqan
Zonemaker
Posts: 1496
Joined: 30 Jun 2013 19:52
Country: Sweden
Location: Lusasken
Contact:

Re: Zonrokad på Svinvallen, Kristinehamn

Post by Maqqan »

Nu ska ombyggnaden av Svinvallen påbörjas: https://nwt.se/kristinehamn/2018/04/24/ ... svinvallen

På bilden nedan är rödmarkerade områden existerade zoner, gult är de 2 flyttar av FireRoad och HarbourSight som jag beskrivit tidigare.

Image
User avatar
Dacop
Zonemaker
Posts: 905
Joined: 28 Jun 2011 23:13
Country: Sweden

Re: Zonrokad på Svinvallen, Kristinehamn

Post by Dacop »

Ordnat, tack för genomarbetade förslag.
"Det är mycket roligare att hålla på med mobilen än gamla kartor och jävelskap..." - Evert Jansson, Klass 9 Stöde Skola
Unique:2292
Rank 56: Turf Angel
Post Reply

Return to “Värmland”